Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sławomir Ślaski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Baka, Ł. (2019). Kopenhaski Kwestionariusz Psychospołeczny (COPSOQ II): podręcznik do polskiej wersji narzędzia. CIOP-PIB. Baka, Ł., & Basińska, B. A. (2016). Psychometryczne właściwości polskiej wersji Oldenburskiego kwestionariusza wypalenia zawodowego (OLBI). Medycyna Pracy, 67(1), 29–41. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00353 Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273–285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056 Basińska, B., Gruszczyńska, E., & Schaufeli, W. B. (2021). Polska adaptacja Metody Oceny Wypalenia Zawodowego (BAT-PL) autorstwa Schaufeliego i współpracowników. Psychiatria Polska, 255, 1–13. Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3), 24–47. https://doi.org/10.18559/soep.2018.3.2 Chirkowska-Smolak, T., & Grobelny, J. (2016). Konstrukcja i wstępna analiza psychometryczna Kwestionariusza Postrzeganego Stresu w Pracy (PSwP). Czasopismo Psychologiczne, 22(1), 131–139. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The „what” and „why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publishing. Jaworowska, A. (2014). Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego LBQ. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Kasprzak, E., Michalak, M., & Minda, M. (2017). Kwestionariusz kształtowania pracy–KKPracy. Polska adaptacja narzędzia. Psychologia społeczna, 12(4), 43. Kulikowski, K., & Madej, M. (2013). Zaangażowanie w pracę - problemy z pomiarem. Problemy Zarządzania, 12(45), 99–112. Łądka-Barańska, A., & Puchalska-Kamińska, M. (2022). Job crafting. Nowa metoda budowania zaangażowania i poczucia sensu pracy. Wolters Kluwer. Matczak, A., Jaworowska, A., Fecenec, D., Stańczak, J., & Bitner, J. (2009). CwP, Skala Człowiek w Pracy. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Orlak, K., Gołuch, D., & Stolarski, M. (2019). Polish Adaptation of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire II (Copsoq II) in Polish Prison Service Staff - a Tool for Psychosocial Risk Assessment At the Workplace. The Polish Journal of Aviation Medicine, Bioengineering and Psychology, 25(1), 5–18. https://doi.org/10.13174/pjambp.07.12.2020.01 Pejtersen, J. H., Kristensen, T. S., Borg, V., & Bjorner, J. B. (2010). The second version of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire. Scandinavian Journal of Public Health, 38(3 Suppl), 8–24. https://doi.org/10.1177/1403494809349858 Rakowska, A., & Mącik, R. (2016). Zaangażowanie pracownika a satysfakcja z pracy–modelowanie zależności z wykorzystaniem PLS-SEM. Przegląd Organizacji, 5, 48–58. https://doi.org/10.33141/po.2016.05.07 Rogala, A., & Cieślak, R. (2019). Narzędzie do pomiaru przekształcania pracy: właściwości psychometryczne polskiej wersji Job Crafting Scale. Medycyna Pracy, 70(4), 445–457. Schaufeli, W. B., Desart, S., & De Witte, H. (2020). Burnout assessment tool (Bat)—development, validity, and reliability. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 1–21. https://doi.org/10.3390/IJERPH17249495 Stemplewska-Żakowicz, K. (2019). Diagnoza psychologiczna: diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strelau, J., & Jaworowska, A. (2020). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS: Wydanie czwarte. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia. 2. Pojęcie i modele diagnozy psychologicznej. 3. Diagnoza kliniczna vs. statystyczna. 4. Diagnoza psychiatryczna vs. psychologiczna. 4. Metody diagnozy: wywiad. 5. Metody diagnozy: obserwacja. 6. Metody diagnozy: kwestionariusze samoopisowe. 7. Metody diagnozy: techniki projekcyjne. 8. Relacja diagnostyczna 9. Problemy w procesie diagnozowania 10. Problemy w procesie diagnozaowania w psychologii sądowej 11. Metoda studium przypadku 12. Praktyczne przedstawienie studium przypadku 13. Kompetencje diagnostyczne psychologa. 14. Etyczne problemy diagnozy w psychologii sądowej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
miniwykład praca w grupach dyskusja rozwiązywanie problemów analiza tekstów filmy dydaktyczne studium przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się diagnoza psychologiczna; 3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność różnorodność diagnoz; 4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form zachowań oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej; 5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych diiagnoz oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej obecność |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia adresowane do studentów ze specjalności Psychologia sądowa i penitencjarna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.