Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) [WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) [WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy będą osiągane z wykorzystaniem metody ćwiczeniowo-praktycznej, pracy ze źródłem, wspólnej analizy przykładów, a weryfikowane za pomocą dwóch kolokwiów sprawdzających zarówno teorię, jak i praktykę analizy morfologicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik dwóch sprawdzianów pisemnych (pierwszego z analizy słowotwórczej, drugiego z analizy form fleksyjnych), aktywność na zajęciach, przygotowywanie prac domowych, a także obecność (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). W razie niezaliczenia sprawdzianu student ma prawo do jego poprawy (dwukrotnie). Na ocenę dostateczną student: - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie podstawową terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji. Na ocenę dobrą student: - potrafi tylko z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie i sam stosuje w wypowiedziach w czasie zajęć podstawową terminologię z dziedziny fleksji i składni; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej; - odrabia zadawane zadania domowe, zwykle jest przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy. Na ocenę bardzo dobrą student: - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - stosuje ze zrozumieniem w swoich wypowiedziach terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej i szuka na te pytania niestandardowych odpowiedzi; - zawsze przygotowuje zadawane zadania domowe i aktywnie uczestniczy w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.