Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-L]
Semestr letni 2023/24
Seminarium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-L] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Korpysz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Barańczak: Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław 1983. Etyka i estetyka słowa w piosence, pod red. K. Gajdy i M. Chrząstowskiej, Poznań 2019. K. Gajda, Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Poznań 2017. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990. E. Grzelakowa, Językowo-kulturowa kreacja starości, Studia Europaea Gnesnensia 13 (2016): 225–247. M. Jeziński, Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Toruń 2011. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990. Język a kultura t. 13: Językowy obraz świata i kultura, red. J. Anusiewicz, A. Dąbrowska, Wrocław 2000 Język a Kultura t. 20: Tom jubileuszowy, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2008. Języka a Kultura, t. 25: Struktura słowa a interpretacja świata, red. J. Kamieniecki, M. Misiak, Wrocław 2015 Język a Kultura, t. 26: Kulturowe uwarunkowania zachowań językowych - tradycja i zmiana, red. A. Burzyńska-Kamienieniecka, Wrocław 2016 Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin 1988. M. Kresa, „Nie tylko koniec świata – językowa kreacja Ryszarda Popiołka, bohatera serialu Dom w reż. Jana Łomnickiego”, w: Seriale w kontekście kulturowym. Język, odbiór, interpretacja, red. M. Cichmińska, A. Naruszewicz-Duchlińska, P. Przytuła, Olsztyn 2017) W. Kuska, Językowo-kulturowa kreacja rodziny w powieściach Wiesława Myśliwskiego, Gorzów Wielkopolski 2020. A. Pajdzińska, 1998, Profilowanie w tekście poetyckim, w: Profilowanie w języku i w tekście, red. Bartmiński, Tokarski, Lublin. M. Pietrzak, Językowe środki kreowania postaci w twórczości historycznej Henryka Sienkiewicza, Łódź 2004 Polska w piosence (1989-2019), pod red. K. Gajdy i M. Chrząstowskiej, Poznań 2020. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa. 1992, M. Rusinek, Zero zahamowań, czyli filolog słucha piosenek, Warszawa 2020. M. Rychlewski, Kiczosfery muzyki popularnej, Warszawa 2008. J. Rychter, Językowa kreacja barw w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Szczecin 2014. E. Skorupska-Raczyńska, Językowa kreacja lasu w „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, Zeszyty Naukowe PWSZ, z. 1, Gorzów Wielkopolski 2006, s. 137-146. E. Skorupska-Raczyńska, Językowa kreacja uczuć dziecka w XIX-wiecznej literaturze polskiej na przykładzie wybranych nowel i opowiadań Elizy Orzeszkowej, w: Cierpienie dziecka, red. E. Skorupska-Raczyńskiej, G. Cyran, D. Jastrząb, Gorzów Wielkopolski 2008. E. Skorupska-Raczyńska, Kreacja ojca w powieściach nadniemeńskich Elizy Orzeszkowej (studium językowo-stylistyczne), Gorzów Wielkopolski 2013. T. Skubalanka, „Językowa kreacja Jacka Soplicy (księdza Robaka)”, w: tejże, Mickiewicz, Słowacki, Norwid. Studia nad językiem i stylem, Lublin 1997. R. Tokarski, Znaczenie słowa i jego modyfikacje w tekście, Lublin 1987. R. Tokarski, Prototypy i konotacje: o semantycznej analizie słowa w tekście poetyckim, „Pamiętnik Literacki” 1990. R. Tokarski, Słownictwo jako interpretacja świata, w: „Encyklopedia kultury polskiej XX wieku”, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- językowy obraz świata, - językowa kreacja świata, - presupozycje i konotacje, - semantyka leksykalna, - język pisarzy, - język piosenek |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, prezentacja i referowanie, dyskusja, praca z tekstem. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: ocenianie ciągłe, ocena końcowej praca pisemna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest przygotowanie do zajęć potwierdzone udziałem w dyskusjach i prezentacjami na temat wybranych lektur, a przede wszystkim praca pisemna będąca zarysem podejmowanego problemu badawczego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.