Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 [WNP-PPW-MEPPC]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 [WNP-PPW-MEPPC] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Kinga Krawiecka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013. 2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016. 3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976. 4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969. 5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965. Literatura uzupełniająca: 1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997. 2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995. 3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006. |
Zakres tematów: |
1. Twórcza aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 2. Rozwój rysunkowy dziecka. 3. Rozwój dziecka na przykładzie pracy w masach plastycznych. 4. Ćwiczenia plastyczne rozwijające wyobraźnię dziecka. 5. Warstwa przedstawieniowa w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 6. Warstwa formalna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 7. Warstwa aksjologiczna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 8. Plama barwna w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 9. Punkt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 10. Linia w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 11. Barwa w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.. 12. Kształt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 13. Kompozycja w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 14. Faktura w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 15. Techniki rysunkowe w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 16. Techniki malarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 17. Techniki graficzne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 18. Techniki rzeźbiarsko-modelarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 19. Techniki papierowe płaskie i przestrzenne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 20. Techniki mieszane w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. 21. Rodzaje materiałów, narzędzi i podłoży używanych w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 22. Metodyczne projektowanie zajęć w zakresie działalności plastycznej w przedszkolu i klasach I-III - twórcze propozycje. 23. Przykładowe scenariusze zajęć plastycznych. |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy; - wykład konwersatoryjny; - pokaz wytworów plastycznych z prezentacją plastycznych technik płaskich i przestrzennych oraz środków formalnych. Efekty umiejętności; - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. - demonstracja posługiwania się technika plastyczną; - pokaz wytworów plastycznych. Efekty kompetencji społecznych; - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa; - demonstracja posługiwania się technika plastyczną; - pokaz wytworów plastycznych. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - efekty wiedzy - test sprawdzający wiedzę; merytoryczne opracowanie projektu narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym oraz merytoryczne opracowanie koncepcji zajęć plastycznych inspirowanej owym narzędziem; - efekty umiejętności - zaprojektowanie i wykonanie narzędzia dydaktycznego do prowadzenia twórczych zajęć plastycznych; opracowanie koncepcji zajęć plastycznych; ćwiczenia metodyczne i praktyczne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. - efekty kompetencji społecznych - opracowanie i prezentacja autorskiego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych; ćwiczenia w warstwie formalnej w zakresie edukacji plastycznej - posługiwanie się określoną techniką plastyczną, z użyciem właściwych materiałów, narzędzi i podłoży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje odpracowaniem przez Studenta godzin dydaktycznych, tj. zaliczeniem wskazanego przez prowadzącego materiału dydaktycznego w formie kolokwium ustnego; 2. opracowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych inspirowaną owym narzędziem dydaktycznym; 3. napisanie testu sprawdzającego wiedzę; 4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć i postawa zaangażowania. Szczegółowe kryteria oceny: 1. opracowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych inspirowaną owym narzędziem dydaktycznym: 10-9 pkt bardzo dobry 8,5-8 pkt dobry plus 7,5-7 pkt dobry 6,5-6 pkt dostateczny plus 5,5-5 pkt dostateczny 4,5-4 pkt niedostateczny plus 3,5 i mniej niedostateczny 2. test końcowosemestralny sprawdzający wiedzę: 10-9 pkt bardzo dobry 8 pkt dobru plus 7 pkt dobry 6 pkt dostateczny plus 5 pkt dostateczny 4 pkt niedostateczny plus 3 pkt niedostateczny Ostateczny wynik z przedmiotu to średnia dwóch ocen z dwóch powyższych szczegółowych kryteriów: 4,70 i powyżej bardzo dobry 4,69 - 4,30 dobry plus 4,29 - 3,70 dobry 3,69 - 3,30 dostateczny plus 3,29 - 2,70 dostateczny 2,69 i poniżej niedostateczny (niezaliczenie przedmiotu). |
Uwagi: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - rok III |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.