Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole [WNP-PPW-PAK]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole [WNP-PPW-PAK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Kinga Krawiecka |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009. 2. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009. 3. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004. 4. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021. 2. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004. 3. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010. |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie projektu i projektu artystycznego. 2. Cechy i funkcje projektu artystycznego z odwołaniem do symbolu i metafory w plastyce, dźwięku w muzyce oraz ruchu i gestu w teatrze. 3. Przykłady działań praktycznych jako inspiracja do tworzenia projektów artystycznych. 4. Zagadnienie problemu w projekcie artystycznym. 5. Fazy twórczego rozwiązywania problemów. 6. Innowacyjność i kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - ciekawość i eksploracja. 7. Kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - kombinacja. 8. Kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - transformacja. 9. Fazy realizacji projektu artystycznego - operacjonalizacja celu i konkretyzacja sytuacji problemowej. 10. Fazy realizacji projektu artystycznego - opracowanie semantyki. 11. Fazy realizacji projektu artystycznego - opracowanie formy. 12. Fazy realizacji projektu artystycznego - prezentacja próbna produktu. 13. Fazy realizacji projektu artystycznego - prezentacja finałowa produktu. 14. Fazy realizacji projektu artystycznego - implementacja innowacyjnego produktu (prezentacja finałowa z udziałem publiczności). 15. Fazy realizacji projektu artystycznego - ewaluacja. |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy; - wykład konwersatoryjny; - przykłady inspiracji i twórczych rozwiązań problemów. Efekty umiejętności; - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa; - ćwiczenia z wykorzystaniem obrazu, dźwięku, ruchu i gestu; - praca z udziałem publiczności. Efekty kompetencji społecznych; - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa; - ćwiczenia z wykorzystaniem obrazu, dźwięku, ruchu i gestu; - praca z udziałem publiczności. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - efekty wiedzy - merytoryczne opracowanie planu projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów. - efekty umiejętności - udział w ćwiczeniach cząstkowych, przygotowujących do opracowania projektu artystycznego, praktyczne opracowanie projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów oraz prezentacja produktu finałowego z udziałem forum. - efekty kompetencji społecznych - udział w ćwiczeniach cząstkowych, przygotowujących do opracowania projektu artystycznego, praktyczne opracowanie projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów oraz prezentacja produktu finałowego z udziałem forum. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje wyznaczeniem dodatkowego zadania dla Studenta;; 2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych; 3. przygotowanie merytoryczno-techniczne do zajęć dydaktycznych; 4. opracowanie pełnego projektu artystycznego dla dzieci/uczniów oraz zaprezentowanie finałowego produktu przed publicznością. Maksymalna liczba punktów za opracowanie projektu artystycznego wraz z prezentacją produktu końcowego, które są zwieńczeniem zajęć dydaktycznych: to 10 pkt: 10 - 9 pkt: bardzo dobry 8,5 - 8 pkt: doby plus 7,5 - 7 pkt: dobry 6,5 - 6 pkt: dostateczny plus 5,5 - 5 pkt: dostateczny 4,5 i niżej: niedostateczny - niezaliczenie przedmiotu. Zaznacza się, iż: niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania merytoryczno-technicznego, w tym brak posiadanych materiałów, pomocy oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień. |
Uwagi: |
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - rok IV |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.