Warsztat pracy nauczyciela polonisty [WH-FP-SP-II-1-WarPr]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat pracy nauczyciela polonisty [WH-FP-SP-II-1-WarPr] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Tupacz | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. „Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty” pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004. 2. Bortnowski S., „Przewodnik po sztuce uczenia literatury”, Warszawa 2005. 3. Brophy J., „Motywowanie uczniów do nauki”, Warszawa 2007. 4. Kwiatkowska-Ratajczak M., „Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki”, Poznań 2011. 5. Marzano J. R., „Sztuka i teoria skutecznego nauczania”, przeł. A. Kasprzak, J. Czernik, A. Kurzemska, Warszawa 2012. 6. McTighe J., Silver F. H., „Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji”, przeł. A. Dzierzgowska, Warszawa 2001. Zapoznawanie się z artykułami, które są publikowane na blogu CEO: https://ceo.org.pl/blog |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego: - Interaktywne formy lekcji. - Zastosowanie gier edukacyjnych w nauczaniu. - Metody aktywizujące uczniów do samodzielnego myślenia. II. Planowanie lekcji z naciskiem na kompetencje językowe: - Tworzenie spersonalizowanych scenariuszy lekcji. - Dostosowanie materiałów dydaktycznych do poziomu uczniów. - Integracja umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania. III. Nowoczesne narzędzia technologiczne w nauczaniu języka polskiego: - Wykorzystanie platform edukacyjnych. - Tworzenie multimedialnych prezentacji i materiałów dydaktycznych. - Aplikacje edukacyjne wspomagające rozwój umiejętności językowych. IV. Indywidualizacja procesu nauczania: - Dostosowywanie lekcji do zróżnicowanych potrzeb uczniów. - Tworzenie różnorodnych form pracy, uwzględniających różne style uczenia się. - Śledzenie postępów i dostosowywanie strategii nauczania. V. Komunikacja i budowanie relacji z uczniami: - Rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. - Budowanie pozytywnego klimatu w klasie. - Motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji. VI. Ewaluacja postępów uczniów: - Różne formy oceniania, w tym ocena formatywna. - Skuteczne stosowanie informacji zwrotnej w procesie nauczania. - Rozwijanie umiejętności samooceny przez uczniów. VII. Rozwiązywanie problemów i radzenie sobie z trudnościami w klasie: - Skuteczne strategie zarządzania klasą. - Rozpoznawanie i radzenie sobie z trudnościami w nauce. - Współpraca z uczniami o różnych poziomach umiejętności. VIII. Rozwój zawodowy nauczyciela polonisty: - Samokształcenie i śledzenie nowości pedagogicznych. - Udział w konferencjach, warsztatach i szkoleniach branżowych. - Budowanie społeczności edukacyjnej i wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami polonistami. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są takimi metodami, jak wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, giełda pomysłów, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe oraz ocenę z pisemnego kolokwium. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami, jak metody ćwiczeniowo-praktyczne oraz dyskusję, a weryfikowane przez ocenę udziału w dyskusji, ocenę wykonania polecanych ćwiczeń oraz ocenianie ciągłe. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są takimi metodami, jak dyskusja i prezentacja, a weryfikowane przez ocenę na podstawie obserwacji w warunkach symulowanych, a także ocenę udziału w dyskusji. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena z przedmiotu będzie uwzględniała: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczam jedną nieobecność). 2. Aktywność na zajęciach i wykazanie się znajomością zalecanej bibliografii. 3. Wykonywanie zlecanych ćwiczeń. 4. Końcowe kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.