Powstanie i organizacja życia na Ziemi [WF-OB-POZZ]
Semestr letni 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Powstanie i organizacja życia na Ziemi [WF-OB-POZZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Tomczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. 2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. 3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. 4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. 6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. 7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. 8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) 2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5. Specyfika rzędu Primates. (2g) 6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g) 7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g) 8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g) 9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g) 11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g) 14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialne, map, odlewów kostnych hominidów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór) 90%-100% bdb 79%-89% db 56%%-88% dst 0%-55% ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.