,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego [WH-KON-OdEpopDoPoe]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | ,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego [WH-KON-OdEpopDoPoe] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Woźniewska-Działak | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Monografie: A. Mickiewicz, "Pan Tadeusz", wstęp i oprac. S. Pigoń, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. A. Mickiewicz, "Pan Tadeusz", wstęp i oprac. A. Kowalczykowa, uzupeł. J. Fiećko, Wrocław 2022. S. Pigoń, "Pan Tadeusz". Wzrost, wielkość i sława. Studium literackie, Kraków 2002. "Pan Tadeusz" i jego dziedzictwo. Poemat, pod red. F. Ziejki, B. Doparta, Kraków 1999. "Pan Tadeusz": poemat, postacie, recepcja, pod red. E. Hoffman-Piotrowskiej, A. Fabianowskiego, Warszawa 2017. A. Waśko, "Pan Tadeusz" media pamięci, Warszawa 2022. J. Tomkowski, "Pan Tadeusz"- poemat metafizyczny, Wrocław 2018. B. Dopart, Poemat romantyczny, epopeja, summa poetica: o "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza, Kraków 2024. Teksty: Cz. Zgorzelski, W strefie liryczności "Pana Tadeusza", w: tegoż, Obserwacje, Warszawa 1993. I. Opacki, Romantyczna. Epopeja. Narodowa. Z epilogiem?, w: tegoż, "W środku niebokręga". Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995. B. Dopart, Homer i Wergiliusz w świadomości twórczej autora Pana Tadeusza, w: tegoż, Poemat romantyczny, epopeja, summa poetica. O Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Kraków 2024. A. Waśko, Epopeja - ale jaka?, w: tegoż, "Pan Tadeusz". Media pamięci, Warszawa 2022. J. Tomkowski, Poemat metafizyczny, w: tegoż, "Pan Tadeusz" jako poemat metafizyczny, Wrocław 2020. A. Wilkoń, Jaką polszczyzną został napisany "Pan Tadeusz?, w: "Pan Tadeusz" i jego dziedzictwo. Poemat, pod red. F. Ziejki, B. Doparta, Kraków 1999. Z. Majchrowski, "Dziady" a "Pan Tadeusz" - antagonizm arcydzieł, w: "Pan Tadeusz" i jego dziedzictwo. Poemat, jw. J. Brzozowski, Pan Tadeusz - bohater rzetelnie tytułowy, w: "Pan Tadeusz" i jego dziedzictwo. Poemat, jw. L. Zwierzyński, "Pan Tadeusz" - metafizyczny kształt świata w obrazach żywiołów, w: "Pan Tadeusz" i jego dziedzictwo. Poemat, jw. B. Dopart, Ksiądz Robak. Postać w strukturze poematu romantycznego, w: tegoż Poemat romantyczny, epopeja, summa poetica: o "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza, Kraków 2024. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Okoliczności powstania "Pana Tadeusza" - narodziny poematu 2. Literacki rodowód - wokół epickości, dramatyczności i liryczności "Pana Tadeusza" 3. Homer i Wergiliusz w świadomości twórczej autora "Pana Tadeusza" 4. Język Mickiewiczowskiego arcydzieła 5. Pan Tadeusz - tytułowy bohater drugoplanowy? 6. Ks. Robak - naczelny bohater indywidualny 7. Soplicowo - centrum polszczyzny 8. Metafizyczny kształt świata epopei 9. Przeszłość i przyszłość w "Panu Tadeuszu" jako poemacie romantycznym. 10. Recepcja arcydzieła 1834-2024. Wzrost, wielkość, sława wczoraj i dziś. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - elementy wykładu - dyskusja na temat wybranych tekstów naukowych - analiza i interpretacja fragmentu dzieła stanowiącego główny temat zajęć. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Efekty kształcenia w zakresie wiedzy są osiągane metodami wykładowymi, a weryfikowane w rozmowie poświadczającej znajomość literatury przedmiotu i poruszanych w trakcie zajęć zagadnień. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności są osiągane w trakcie samodzielnej pracy studenta, a weryfikowane w trakcie dyskusji podejmowanej na zajęciach. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych są osiągane metodą wykładową i poddawane ocenianiu ciągłemu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ustne na ocenę (rozmowa na koniec semestru). Prowadzący zastrzega sobie prawo do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia studentom, którzy w trakcie trwania zajęć będą wykazywali się znajomością literatury przedmiotu,oraz którzy będą aktywnie brali udział w prowadzonych dyskusjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.