Aktywna ochrona gatunkowa [WF-OB-AKOG]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Aktywna ochrona gatunkowa [WF-OB-AKOG] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, poniedziałek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 13:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres?
jednokrotnie, poniedziałek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:45 - 11:15
sala e-learning e-learning jaki jest adres?
jednokrotnie, wtorek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 13:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres?
jednokrotnie, środa (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 13:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres?
jednokrotnie, czwartek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 13:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres?
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 13:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres? |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Arkadiusz Buczyński, Dariusz Bukaciński | ||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40292 | ||||||||||||||
Literatura: |
1 Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 2. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. 3. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. W jaki sposób planujemy aktywne działania ochronne 5. Przykłady aktywnych działań ochronnych na różnych gatunkach 6. Sposoby finansowania działań aktywnej ochrony gatunku – skąd wziąć fundusze 7. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zagrożenia środowiskowe, populacyjne i związane z działalnością człowieka 8. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody redukcji liczebności i aktywności norki amerykańskiej i lisa 9. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – neutralizacja ssaków drapieżnych jako forma ochrony lęgowisk 10. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – po co stosujemy inkubatory i drewniane atrapy jaj 11. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zwiększanie różnorodności genetycznej w koloniach 12. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – jak poprawić siedlisko gniazdowania – wypas kontrolowany i selektywna wycinka podrostu na wyspach 13. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody neutralizowania masowego wyroju meszek 14. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – na czym polega ocena bieżących efektów ekologicznych działań 15. Podsumowanie zajęć |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (EK 1-3) metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykłady konwersatoryjne, pokaz metod w terenie, dyskusja, indywidualna lektura tekstów naukowych, analiza treści materiału, prezentacje multimedialne weryfikacja – aktywność na zajęciach Efekty umiejętności (EK 4-6) metoda dydaktyczna – pokaz metod w terenie, indywidualne obserwacje terenowe, pisanie raportu, prezentacje multimedialne, dyskusja nt. prezentacji i problemu weryfikacja – raport z obserwacji, referat tematyczny Efekt kompetencji (EK 7-8) metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, lektura tekstów z zakresu etyki, , dyskusja w czasie zajęć weryfikacja – raport, ocena pracy w terenie, prezentacja multimedialna, aktywność i sumienność na zajęciach Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – przedstawienie tematyki, sposobu prowadzenia zajęć oraz wymagań i oczekiwań nt. pracy na zajęciach i indywidualnego przygotowywania się do raportu. Wyjaśnienie zasad nt. planowania, przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej, Omówienie terminu wyjazdu oraz warunków w bazie terenowej Wykład konwersatoryjne – uzupełnianie, wyjaśnianie, ewentualne również uściślenie treści tematycznych dot. przedstawianej na danych zajęciach prezentacji Badania (obserwacje) terenowe – pokaz metod i pracy w terenie, indywidualne badania (obserwacje) w terenie, przygotowanie raportu z prac terenowych Indywidualna lektura tekstów naukowych - indywidualna lektura materiałów naukowych angielskojęzycznych (książka, czasopismo, Internet), niezbędnych do przygotowania prezentacji multimedialnych na wylosowany temat Analiza treści materiału – omówienie, wspólnie z studentami na zajęciach, treści przedstawianego referatu w celu wyjaśnienia treści niezrozumiałych i ewentualnej ich weryfikacji Dyskusja – omawianie prezentacji (forma, zakres tematyczny i sposób przedstawienia), jak również treści w niej zawartych. Omawianie pracy w terenie, związanych z nią zagadnień etycznych i zagrożeń. Prezentacja multimedialna – prezentacja w programie PowerPoint lub równoważnym na wylosowany temat. W przypadku prezentacji indywidualnych powinny one trwać nie mniej niż 25 min i nie więcej niż 30 min, w przypadku prezentacji zespołowych nie powinny trwać krócej niż 45 min i nie dłużej niż 60 min. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny/prezentacja multimedialna na wylosowany temat – sposobem weryfikacji efektów kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i wygłoszeniu referatu/prezentacji. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint Raport z badań (obserwacji) – weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także przez ocenę wykonania indywidualnego raportu z badań lub obserwacji Indywidualna ocena przygotowania, aktywności i sumienności podczas zajęć, zgodnie z przedstawionymi wcześniej (przed wyjazdem w teren)regułami. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocena raportu z badań terenowych. Oceniana będzie praca indywidualna w terenie, oraz sposób prezentacji wyników (umiejętność opisania metody oraz przebiegu obserwacji, wnioski z obserwacji) Ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającej kilka artykułów lub zagadnień związanych z tematem zajęć. Oceniana będzie (a) umiejętność pracy w grupie, (b) forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz (c) umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji) Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z raportu i oceny z prezentacji. Znacząca aktywność na zajęciach, zarówno w terenie, jak i w części audytoryjnej podwyższa końcową ocenę. Nieobecność na zajęciach wyjazdowych jest równoznaczna z niezaliczeniem zajęć. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
||||||||||||||
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4zeZPAR2bLOm8YNogxgcg-HSRM2JPBM3YxKjvk8-u1Y1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5d7d561d-1de9-42a1-9ab7-02cd2a642775&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.