Socjologia [WMCM-PG-SOC]
Semestr zimowy 2024/25
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia [WMCM-PG-SOC] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||
Prowadzący: | Agata Rozalska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Babbie, Earl (2004). Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Spurek, Sylwia (2021). Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Komentarz. Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa 3. Shilling, Chris (2022). Socjologia ciała, tł. Marta Skowrońska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. Smagacz-Poziemska, Marta (2015). Czy miasto jest niepotrzebne? (Nowe) przestrzenie życiowe młodych mieszkańców miasta. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Maison, Dominika (2022). Jakościowe metody badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Wiśniewski, Rafał, Zaręba Sławomir H., Zarzecki, Marcin (2016). W kierunku "kultury bez przemocy". Diagnoza i przeciwdziałanie przemocy w Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa. 3. Byczkowska-Owczarek, Dominika (2023). Ciało i społeczeństwo. Socjologia ciała w badaniach i koncepcjach teoretycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 4. Łodzińska, Jolanta, Kurtyka-Chałas Justyna, Rozalska, Agata (2020). Problemy społeczne w mieście, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z treścią Sylabusa i warunkami zaliczenia. Metody i techniki badań socjologicznych (2) 2. Stereotypy dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie (1) 3. Ciało i medycyna – wokół społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności (1) 4. Problemy społeczne w mieście (1) |
||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie: - istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modele i style komunikacji interpersonalnej; - pojęcia oraz kluczowe zagadnienia z obszaru metod i technik badań socjologicznych; - zjawisko przemocy, stereotypów dotyczących przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie, w tym wobec dzieci; - wybrane obszary społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności z uwzględnieniem medykalizacji ciała; - problemy społeczne występujące w miastach oraz grupy zagrożone lub doświadczające dyskryminacji; Umiejętności. Absolwent potrafi: - rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; - identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się; - wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; - rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Na ocenę 2 (ndst) student nie zna istoty, struktury i zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modeli i stylów komunikacji interpersonalnej; nie zna wybranych metod i technik badań socjologicznych; nie zna i nie rozumie zjawisko przemocy, stereotypów dotyczących przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie, w tym wobec dzieci; nie zna obszarów społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności z uwzględnieniem medykalizacji ciała; nie zna i nie rozumie problemów społecznych występujących w miastach oraz grup zagrożonych lub doświadczających dyskryminacji; Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modeli i stylów komunikacji interpersonalnej; dostatecznie zna wybrane metody i techniki badań socjologicznych; dostatecznie zna i rozumie zjawisko przemocy, stereotypów dotyczących przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie, w tym wobec dzieci; dostatecznie zna obszary społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności z uwzględnieniem medykalizacji ciała; dostatecznie zna i rozumie problemy społeczne występujące w miastach oraz grupy zagrożone lub doświadczające dyskryminacji; Na ocenę 4(db) student dobrze zna istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modeli i stylów komunikacji interpersonalnej; dobrze zna wybrane metody i techniki badań socjologicznych; dobrze zna i rozumie zjawisko przemocy, stereotypów dotyczących przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie, w tym wobec dzieci; dobrze zna obszary społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności z uwzględnieniem medykalizacji ciała; dobrze zna i rozumie problemy społeczne występujące w miastach oraz grupy zagrożone lub doświadczające dyskryminacji; Na ocenę 5(bdb) student bardzo dobrze zna istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modeli i stylów komunikacji interpersonalnej; bardzo dobrze zna wybrane metody i techniki badań socjologicznych; bardzo dobrze zna i rozumie zjawisko przemocy, stereotypów dotyczących przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie, w tym wobec dzieci; bardzo dobrze zna obszary społecznych i kulturowych przemian w sferze cielesności z uwzględnieniem medykalizacji ciała; bardzo dobrze zna i rozumie problemy społeczne występujące w miastach oraz grupy zagrożone lub doświadczające dyskryminacji; Umiejętności: Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi rozpoznawać zachowań prawidłowych, zaburzonych i patologicznych; nie posiada umiejętności identyfikowania błędów i barier w procesie komunikowania się; nie potrafi wykorzystywać technik komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; nie potrafi rozpoznawać potrzeb edukacyjnych w grupach odbiorców usług pielęgniarskich Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; posiada dostateczne umiejętności identyfikowania błędów i barier w procesie komunikowania się; dostatecznie potrafi wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; dostatecznie potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; posiada dobre umiejętności identyfikowania błędów i barier w procesie komunikowania się; dobrze potrafi wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; dobrze potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; posiada bardzo dobre umiejętności identyfikowania błędów i barier w procesie komunikowania się; bardzo dobrze potrafi wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; bardzo dobrze potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich Warunki zaliczenia: - uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) - czynny udział w zajęciach (praca w grupach, aktywność na zajęciach) - pozytywna ocena z testu końcowego |
||||||||||||
Uwagi: |
1 rok pielęgniarstwa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.