Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rodziny [WNP-PE-PR-MGR] Semestr letni 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika rodziny [WNP-PE-PR-MGR]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25_L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 18:30 - 20:00
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-24 13:15 : 14:00 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Beata Krajewska
Literatura:

Literatura podstawowa

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005;

Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2016;

Krzesińska – Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;

Rodzina i formy jej wspomagania, pod red. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec. Czeredrecka, Kraków 2001;

Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004;

Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019;

Całusińska M., W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016;

Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004;

Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002;

Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003;

Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006;

Literatura uzupełniająca

Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003;

Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001.,

Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;

Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001;

Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000;

Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005;

Zakres tematów:

1. Pedagogika rodziny w kręgu nauk o rodzinie.

2. Dom rodzinny jako obszar zainteresowań pedagogiki rodziny – dom rodzinny, dzieciństwo, model domu rodzinnego.

3. Przedmiot pedagogiki rodziny i problematyka zainteresowań – rodzina, relacje w rodzinie, wychowanie rodzinne, atmosfera wychowawcza, style wychowania i realizowania rodzicielstwa, postawy rodzicielskie.

4. Kierunki przemian rodziny w zakresie życia małżeńsko - rodzinnego oraz jej funkcji.

5. Zasady wychowania rodzinnego.

6. Zagrożone dzieciństwo wynikiem dysfunkcji rodziny.

7. Opieka, pomoc i wsparcie dziecka i rodziny.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

wykład informacyjny, dyskusja problemowa

Weryfikacja efektów następuje w oparciu o pisemne kolokwium.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne - kolokwium. Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z kolokwium.

Kryteria oceniania:

3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie.

3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, nie rozpoznaje jednak wnikliwie zagrożeń dzieciństwa i dysfunkcji rodziny, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji,

4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, rozpoznaje zagrożenia dzieciństwa i dysfunkcje rodziny, co rzutuje na propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, poprawnie diagnozuje i projektuje działania wspierające,

4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie pedagogiki rodziny rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań wspierających braki środowiska rodzinnego,

5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą pedagogiki rodziny rodziny, potrafi rozpoznawać trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań wspierających, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki, wychowania i wsparcia dzieci, młodzieży i rodziny, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł,

Punktacja kolokwium

20-19- 5

18-17 - 4+

16-15 - 4

14-13 - 3+

12-11 - 3

W przypadku osób, które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej w terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.

Uwagi:

II rok, studia stacjonarne II stopnia, kierunek pedagogika

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)