Pedagogika rodziny [WNP-PE-PR-MGR]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika rodziny [WNP-PE-PR-MGR] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 18:30 - 20:00
sala e-learning e-learning jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Krajewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2016; Krzesińska – Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Rodzina i formy jej wspomagania, pod red. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec. Czeredrecka, Kraków 2001; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; Całusińska M., W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Literatura uzupełniająca Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika rodziny w kręgu nauk o rodzinie. 2. Dom rodzinny jako obszar zainteresowań pedagogiki rodziny – dom rodzinny, dzieciństwo, model domu rodzinnego. 3. Przedmiot pedagogiki rodziny i problematyka zainteresowań – rodzina, relacje w rodzinie, wychowanie rodzinne, atmosfera wychowawcza, style wychowania i realizowania rodzicielstwa, postawy rodzicielskie. 4. Kierunki przemian rodziny w zakresie życia małżeńsko - rodzinnego oraz jej funkcji. 5. Zasady wychowania rodzinnego. 6. Zagrożone dzieciństwo wynikiem dysfunkcji rodziny. 7. Opieka, pomoc i wsparcie dziecka i rodziny. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
wykład informacyjny, dyskusja problemowa Weryfikacja efektów następuje w oparciu o pisemne kolokwium. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - kolokwium. Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z kolokwium. Kryteria oceniania: 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, nie rozpoznaje jednak wnikliwie zagrożeń dzieciństwa i dysfunkcji rodziny, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, rozpoznaje zagrożenia dzieciństwa i dysfunkcje rodziny, co rzutuje na propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, poprawnie diagnozuje i projektuje działania wspierające, 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie pedagogiki rodziny rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań wspierających braki środowiska rodzinnego, 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą pedagogiki rodziny rodziny, potrafi rozpoznawać trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań wspierających, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki, wychowania i wsparcia dzieci, młodzieży i rodziny, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, Punktacja kolokwium 20-19- 5 18-17 - 4+ 16-15 - 4 14-13 - 3+ 12-11 - 3 W przypadku osób, które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej w terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok, studia stacjonarne II stopnia, kierunek pedagogika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.