Prawo konstytucyjne [WP-AD-1-PK1]
Semestr zimowy 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawo konstytucyjne [WP-AD-1-PK1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 104 |
Limit miejsc: | 130 |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Prowadzący: | Katarzyna Grzelak-Bach, Aleksandra Syryt |
Literatura: |
Będzie podawana podczas zajęć i na platformie MS Teams |
Zakres tematów: |
1. Ogólne wiadomości o konstytucji 2. Zasady ustroju państwa: pojęcie i istota: zasada demokratycznego państwa prawnego 4. Zasada nadrzędności konstytucji i jej znaczenie 5. Konstytucyjny system źródeł prawa 6. Zasada suwerenności Narodu a formy sprawowania władzy 7. Zasada podziału i równowagi władzy i jej realizacja 8. Władz ustawodawcza 9. Władz wykonawcza - Prezydent 10. Władza wykonawcza - Rada Ministrów 11. Konstytucyjne podstawy samorządu terytorialnego 12. Władza sądownicza - zasady ogólne 13. Trybunał Konstytucyjny 14. Trybunał Stanu 15. Ograny ochrony i kontroli prawa 16. Konstytucyjne podstawy systemu finansów publicznych |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Zajęcia są prowadzone w ramach kontaktu: 1) synchronicznego w godzinach określonych planem zajęć zamieszczonym w systemie usosweb oraz na stronie www.wpia.uksw.edu.pl; 2) synchronicznego ze wsparciem kontaktu asynchronicznego; konsultacje w trybie synchronicznym i asynchronicznym odbywają się poprzez email uksw oraz czat na platformie MS Teams; 3) asynchronicznego - zadania i ćwiczenia będące częścią zajęć są udostępniane w zakładce pliki lub zadania na platformie MS Teams. Na tej samej platformie w zakładce "pliki" zamieszczane są materiały i odnośniki do materiałów. Metody dydaktyczne Metodami dydaktycznymi realizacji efektu uczenia się EK1: zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02) są wykład konwersatoryjny, prezentacja, studium przypadku, przegląd orzecznictwa, rozwiązywanie zadań z platformy MS Teams. Metodami dydaktycznymi realizacji efektu uczenia się EK2: ma wiedzę o pochodzeniu i charakterze źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także o wzajemnych relacje między nimi i ich znaczeniu dla administracji (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W03) wykład konwersatoryjny, prezentacja, studium przypadku, przegląd orzecznictwa, rozwiązywanie zadań z platformy MS Teams. Metodami dydaktycznymi realizacji efektu uczenia się EK3: omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W04) są wykład konwersatoryjny, prezentacja, studium przypadku, przegląd orzecznictwa, rozwiązywanie zadań z platformy MS Teams. Metodami dydaktycznymi realizacji efektu uczenia się EK4: wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02) są wykład konwersatoryjny, prezentacja, studium przypadku, przegląd orzecznictwa, rozwiązywanie zadań z platformy MS Teams. *treść kierunkowych efektów uczenia się jest zawarta na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams, poprzez ocenę wykonanych zadań zamieszczanych na platformie MS Teams. Wszystkie efekty uczenia się (EK1-EK4) obejmują wiedzę, a ich realizacja będzie oceniana poprzez wykonane zadania domowe oraz egzamin końcowy w formie pisemnej przeprowadzony poprzez platformę MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0bf390aed2e54a2e90279faf64e644a8%40thread.tacv2/conversations?groupId=e2b6bc55-e1df-4c7b-9cf7-68a6b55b26b6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kryteria oceniania: W odniesieniu do efektu uczenia się EK1: zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02) Na ocenę niedostateczną (2) Student nie zna podstawowej terminologii z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP Na ocenę dostateczną (3) Student zna w dostatecznym stopniu terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP w zakresie, który został przedstawiony podczas wykładu; podaje ich zwięzłe definicje Na ocenę dobrą (4) Student zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP, ma wiedzę o poglądach doktryny prawnej na temat powyższych zagadnień Na ocenę bardzo dobrą (5) Student zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP w stopniu bardzo dobrym; wiedza ta jest oparta zarówno o poglądy doktryny prawnej jak i orzecznictwa TK oraz uwzględnia kontekst zasad konstytucyjnych W odniesieniu do efektu uczenia się EK2: ma wiedzę o pochodzeniu i charakterze źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także o wzajemnych relacje między nimi i ich znaczeniu dla administracji (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W03) Na ocenę niedostateczną (2) Student nie zna pochodzenia i charakteru źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemnych relacji między nimi Na ocenę dostateczną (3) Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi w stopniu dostatecznym. Opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów Konstytucji Na ocenę dobrą (4) Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi w stopniu dobrym, opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów prawnych oraz z doktryny prawnej Na ocenę bardzo dobrą (5) Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi. Opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów prawnych, orzecznictwa oraz doktryny prawnej. W odniesieniu do efektu uczenia się EK3: omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W04). Na ocenę niedostateczną (2) Student nie zna konstytucyjnego statusu jednostki w państwie i nie umie scharakteryzować środków ochrony jednostki Na ocenę dostateczną (3) Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i w sposób dostateczny charakteryzuje środki ochrony jednostki w oparciu o tekst Konstytucji RP Na ocenę dobrą (4) Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i dobrze charakteryzuje środki ochrony jednostki, podając przykłady z orzecznictwa na poparcie swoich tez Na ocenę bardzo dobrą (5) Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki. Umie wyjaśnić zależności między poszczególnymi środkami ochrony W odniesieniu do efektu uczenia się EK4: wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02). Na ocenę niedostateczną (2) Student nie zna sposobu powoływania, struktury, składu, kompetencji, funkcji oraz metod działania organów władzy publicznej ani wzajemnych relacje między nimi Na ocenę dostateczną (3) Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu dostatecznym, odwołuje się przy tym do tekstu Konstytucji RP Na ocenę dobrą (4) Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu dobrym odwołując się do aktów normatywnych i literatury Na ocenę bardzo dobrą (5) Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu bardzo dobrym, odwołując się do aktów normatywnych, orzecznictwa, literatury i praktyki ustrojowej. *treść kierunkowych efektów uczenia się jest zawarta na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf Egzamin będzie miał formę pisemną i będzie się składał z testu i części opisowej. Na ocenę bdb należy uzyskać 91-100% Na ocenę db + należy uzyskać 81-90% Na ocenę db należy uzyskać 71-80% Na ocenę dst + należy uzyskać 61-70% Na ocenę dst należy uzyskać 55-60% Poniżej 55 % - ocena niedostateczna. |
Uwagi: |
I rok, I stopień, wykład |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.