Prawo administracyjne cz. ogólna [WP-AD-1-PRAO]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawo administracyjne cz. ogólna [WP-AD-1-PRAO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 84 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Piskorz-Ryń | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ma formę pisemną. Student otrzyma trzy pytania. Będą one pochodzić z poniższej listy. Mogą być one inaczej sformułowane, mieć charakter bardziej ogólny lub bardziej szczegółowy. Zakres merytoryczny wyznaczony jest poprzez te pytania. Egzamin zerowy jest również realizowany w analogicznej formule. Lista zagadnień wymaganych do egzaminu 1. Wyjaśnij pojęcie administracji? Czym administracja prywatna różni się od administracji publicznej? 2. Wyjaśnij pojęcie administracji publicznej? Omów pojęcie administracji w stosunku do innych władz- władzy ustawodawczej i sądowniczej, 3. Wyjaśnij, dlaczego trudno jest zdefiniować administrację publiczną? Dlaczego jest określana jako pojęcie znikające? 4. Jak pojęcie administracji publicznej jest definiowane poprzez definicje negatywną? 5. Wskaż cechy administracji publicznej i omów każdą z nich? 6. Omów pojęcie władztwa administracyjnego? Podaj atrybuty władztwa administracyjnego? Student powinien umieć scharakteryzować każdy ten atrybut na kilku przykładach. 7. Wyjaśnij co oznacza autorytatywna konkretyzacja normy? Podaj przykłady. 8. Student powinien umieć wyjaśnić co to oznacza, że władztwo administracyjne podlega stopniowaniu? Oraz umieć rozróżnić działania władcze i nie władcze działania administracji? 9. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec globalizacji? 10. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec społeczeństwa informacyjnego? 11. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec europeizacji? 12. Student powinien umieć omówić podział na administrację świadcząca ingerującą i infrastruktury? Wiedzieć czym zajmuje się każda z administracji i jakie wartości chroni? 13. Student powinien znać problemy w funkcjonowaniu administracji świadczącej? Student powinien umieć omówić problemy z przeregulowaniem i wyjaśnić, jak próbuje temu przeciwdziałać ustawodawca na przykładzie ustawy o pomocy społecznej oraz o asystencie rodziny? 14. Student powinien znać wyzwania jakie stoją przed administracją ingerującą? Wiedzieć jakie problemy są związane ze sferą bezpieczeństwa publicznego? 14a. Student powinien znać pojęcie prawa administracyjnego i cechy tego prawa? 14 b. Student powinien umieć podzielić normy prawa administracyjnego? i scharakteryzować działy prawa administracyjnego? 14c. Student powinien umieć opisach rodzaje norm prawa administracyjnego? 14d. Student powinien znać konstrukcje przepisów prawa administracyjnego? 15. Omów pojęcie stosunku prawnego i stosunku administracyjnoprawnego? 16. Przedstaw charakterystyczne cechy stosunku administracyjnoprawnego? 17. Porównaj stosunek administracyjny ze stosunkiem cywilnoprawnym? Omów rodzaje stosunków administracyjnoprawnych? Podaj ich przykłady. 18. Student powinien umieć wyjaśnij pojęcie interesu publicznego? Student powinien umieć wskazać, dwie płaszczyzny na jakich pojęcie to jest używane? 19. Student powinien umieć wyjaśnić jaka jest rola pojęcia interesu publicznego w stosowaniu prawa? 20. Wyjaśnij pojęcie interesu prawnego? Jaki jest związek między pojęciem interesu prawnego a interesu publicznego? 21. Jak dzielą się interesy w prawie administracyjnym? Omów każdy z tych interesów oraz relacje między nimi? (interes faktyczny, prawny, grupowy, społeczny, lokalny), 22. Student powinien znać pojęcie publicznych praw podmiotowych? Powinien umieć wyjaśnić na czym to pojęcie polega, podać jego przykłady? 23. Student powinien umieć omówić pojęcie podmiotu administrującego, 24. Student powinien umieć omówić pojęcie organu administracji i podziały tych organów oraz ich przykłady? 25. Student powinien umieć rozróżnić organy centralne i terenowe, centralne i naczelnych, jednoosobowe i kolegialnych, obsadzane w drodze nominacji i pochodzące z wyborów, decyzyjne i pomocnicze, zawodowe i społeczne oraz podać ich przykłady?, 26. Student powinien znać pojęcie kompetencji, 27. Student powinien znać wady i zalety organów kolegialnych i wiedzieć, kiedy należy tworzyć jedne i drugie organy? 28. Omów pojęcie zakładu administracyjnego, Wyjaśnij pojęcie użyteczności publicznej, 29. Student powinien umieć wyjaśnić pojęcie władztwa, znać pojęcie władztwa zakładowego oraz umieć wyjaśnić pojęcie merytorycznego, a także podać przykłady każdego z tych władztw? 30. Student powinien umieć omówić swoją sytuację prawną jako użytkownika zakładu? 31. Student powinien wiedzieć na czym polega podział na źródła prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznego? Wiedzieć jakie znaczenie ma ten podział dla obywatela? 32. Student powinien wiedzieć, co to oznacza, że system źródeł prawa jest otwarty, czy zamknięty? 33. Student powinien umieć wyjaśnić jaki jest system źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznego? 34. Student powinien umieć wyjaśnić, dlaczego system źródeł prawa ma charakter dychotomiczny i oparty jest na zasadzie dualizmu? 35. Student powinien znać pozycję Konstytucji i ustawy w systemie źródeł prawa? Powinien umieć podać przykłady, kiedy Konstytucja RP ma znaczenie dla prawa administracyjnego oraz swoją wypowiedz uzasadnić? 36. Student powinien wyjaśnić wykonawczy charakter rozporządzeń, wiedzieć, dlaczego jest to prawodawstwo delegowane, wiedzieć kto wydaje rozporządzenia; Student znać znaczenie rozporządzeń dla prawa administracyjnego? 37. Student powinien umieć wyjaśnić, dlaczego mówimy o multicentrycznym systemie źródeł prawa, 38. Student powinien wyjaśnić, dlaczego źródła prawa wewnętrznego są otwarte podmiotowo i przedmiotowo, 39. Student powinien umieć omówić źródła prawa wewnętrznego wyjaśniając ich specyfikę, 40. Student powinien znać pojęcie przepisów prawa miejscowego, wiedzieć kto i kiedy je wydaje, umieć podzielić te przepisy oraz podać przykłady należące do każdej kategorii. 40. Student powinien znać znaczenie zasad ogólnych dla prawa administracyjnego, 41. Student powinien umieć omówić zasadę równości i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej, 42. Student powinien umieć pokazać zasadę równości w działaniu administracji publicznej (w ramach stosowania prawa), 43. Student powinien umieć omówić zasadę pomocniczości i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej, 44. Student powinien umieć pokazać tę zasadę w kontekście ustawy o pomocy społecznej i asystencie rodziny? 45. Student powinien umieć omówić zasadę jawności i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej; Student powinien umieć pokazać tę zasadę w działaniu? 46. Student powinien umieć omówić zasadę niedziałania prawa wstecz i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej, Student powinien umieć pokazać tę zasadę w działaniu? 47. Student powinien umieć omówić zasadę proporcjonalności i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej, 48. Student powinien umieć omówić zasadę zrównoważonego rozwoju i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej, 49. Student powinien znać zasady postępowania administracyjnego i ich znaczenie dla prawa administracyjnego takie jak: - zasada praworządności, -zasada prawdy obiektywnej, - zasada kontroli i nadzoru, - zasada współdziałania, - zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony, - zasada zaufania do władzy publicznej, - zasada utrwalonej praktyki załatwiania spraw, - zasada przekonywania. Student powinien umieć odnieść zdobytą wiedze w zakresie zasad postepowania administracyjnego do posiadanej już wiedzy z zakresu prawa administracyjnego. 50. Student powinien wiedzieć czym są prawne formy działania administracji, jaki jest ich katalog i jak ewoluował na przestrzeni czasu, 51. Student powinien znać podziały prawnych form działania administracji takie jak: wewnętrzne i zewnętrzne, prawne i faktyczne, jednostronne i dwustronne, władcze i nie władcze. Student powinien znać przykłady każdej z tych form przyporządkowanych do wskazanych powyżej podziałów. 52. Student powinien umieć omówić akty normatywne jako prawną formę działania administracji; Wiedzieć jakie akty normatywne wydaje administracja; 53. Student powinien umieć scharakteryzować akt administracyjny i dokonać podziału tych aktów na wewnętrzne i zewnętrzne, swobodne i związane, dotyczące osób i dotyczące rzeczy, konstytutywne i deklaratoryjne oraz podać przykłady tych aktów; 54. Student powinien znać pojęcie czynności bezpośrednio zobowiązujących jak również omówić formy hybrydowe między aktem administracyjnym a aktem normatywnym oraz podać przykłady tych form? 55. Student powinien umieć omówić przyrzeczenie administracyjne jako prawną formę działania administracji, 56. Student powinien umieć omówić ugodę administracyjną jako prawną formę działania administracji, 57. Student powinien umieć omówić porozumienie administracyjne jako prawną formę działania administracji? 58. Student powinien umieć omówić czynności faktyczne jako prawną formę działania administracji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok, I stopień, wykład |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.