Postępowanie sądowo - administracyjne [WP-AD-2-PSAa-ćw]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Postępowanie sądowo - administracyjne [WP-AD-2-PSAa-ćw] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 1743 Kampus Wóycickiego Bud. 17 jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Gut | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Podręcznik główny: "Postępowanie sądowoadministracyjne", red. M. Jaśkowska, Warszawa 2024, wyd. 3 (Wolters Kluwer). Podręcznik dodatkowy: „Postępowanie sądowoadministracyjne”, red. H. Knysiak-Sudyka, Warszawa 2022 "Polskie sądownictwo administracyjne - zarys systemu", red. Z. Kmieciak, Warszawa 2015 (wyd. CH Beck). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Modele sądowej kontroli administracji w Europie 2. Organizacja sądownictwa w Polsce 3. Zasady postępowania sądowoadministracyjnego 4. Zakres kontroli sądów administracyjnych 5. Właściwość sądów administracyjnych 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego: a) Skarga b) Sprzeciw c) Wniosek o wszczęcie postępowania 7. Skutki wniesienia skargi, sprzeciwu, wniosku 8. Strony i uczestnicy postępowania sądowoadministracyjnego 9. Czynności techniczno-procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym 10. Przebieg postępowania przed WSA 11. Zwyczajne środki zaskarżenia 12. Nadzwyczajne środki zaskarżenia 13. Koszty postępowania |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - metody problemowe (np. sytuacyjna); - ćwiczenia praktyczne (analiza testów prawnych, tekstów doktryny i orzecznictwa sądów administracyjnych, rozwiązywanie kazusów, pisanie projektów środków zaskarżenia); - dyskusje problemowe (prezentacje, debaty). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - pisemne sprawdzenie stopnia utrwalenia materiału z zajęć (kolokwium końcowe); - ustne odpowiedzi lub kartkówki w toku zajęć; - aktywność na zajęciach (wypowiedzi w ramach wspólnego rozwiązywania kazusów oraz sporządzania pism; przygotowywanie zadanych analiz orzecznictwa i piśmiennictwa; uczestnictwo w debatach na wcześniej ustalony i opracowany temat). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne (4 pytania otwarte) - 80 % Aktywność na zajęciach - 20 % Kryteria oceniania: Na ocenę ndst. (2): - nie ma wiedzy na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (nie potrafi opisać modelu sądownictwa administracyjnego w Polsce ani wskazać regulacji prawnych w tym zakresie) - nie zna i nie rozumie zakresu właściwości sądów administracyjnych i przedmiotu postępowania sądowoadministracyjnego - nie potrafi omówić regulacji prawnych z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczących podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); nie potrafi scharakteryzować przesłanek dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego - nie zna regulacji prawnych w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym Na ocenę dst. (3): - ma dostateczną wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania oraz akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego) - opisuje w zasadzie poprawnie wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego - potrafi przedstawić podstawowe regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); wymienia poprawnie przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego i charakteryzuje część z nich - zna regulacje prawne w zakresie zwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz niektórych środków nadzwyczajnych Na ocenę db. (4): - ma ugruntowaną wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania, akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego, jak również organy sądów, wymagania na stanowisko sędziego itp.) - poprawnie opisuje wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego, umiejąc wskazać konkretne przykłady aktów/czynności objętych kontrolą sądów administracyjnych - w zasadzie prawidłowo potrafi omówić zarówno podstawowe, jak i bardziej złożone regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); poprawnie wymienia i charakteryzuje przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego - dobrze zna regulacje prawne w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym Na ocenę bdb. (5): - ma ugruntowaną i wyczerpującą wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania, akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego, organy sądów, wymagania na stanowisko sędziego itp.), jak również ocenić model polskiego sądownictwa administracyjnego - poprawnie opisuje wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego, umiejąc wskazać konkretne przykłady aktów/czynności objętych kontrolą sądów administracyjnych, łącząc je z adekwatnymi wymaganiami dopuszczalności skargi - prawidłowo omawia zarówno podstawowe, jak i bardziej złożone regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.), rozumiejąc relacje między poszczególnymi instytucjami; poprawnie wymienia i charakteryzuje przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego oraz łączy ich brak z odpowiednimi skutkami procesowymi - posiada szeroką wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym, charakteryzując podobieństwa i różnice między tymi środkami i trybami postępowania |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok, II stopień, ćwiczenia materiały dodatkowe: Moodle UKSW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.