Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy logistyki [WSE-EK-PL] Semestr zimowy 2024/25
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy logistyki [WSE-EK-PL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 8:00 - 9:30
sala 419
Kampus Wóycickiego Bud. 23 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Dziurny
Literatura:

1.P. Blaik, Logistyka, PWN, Warszawa, 2000;

2. E. Gołembska (red.), Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa, 2001;

3. F. Beiger, J. Rutkowski, Logistyka, SGH, Warszawa, 1993;

4. Korzeniowski A., Skrzypek M., Szyszka G., Opakowania w systemach logistycznych, ILiM, Poznań 2010;

5. Z.Dudziński, Organizacja gospodarki magazynowej, PTE, Katowice, 1981;

6. Płaczek E., Logistyka międzynarodowa, AE, Katowice 2006;

7. Wojciechowski Ł., Wojciechowski A., Kosmatka T., Infrastruktura magazynowa i transportowa, WSL, Poznań 2009;

8. Skowron-Grabowska B., Centra logistyczne w łańcuchach dostaw, PWE, Warszawa 2010;

9.Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa 2010;

10. Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2008;

11.Rutkowski K. (red.), Logistyka dystrybucji, AGH, Warszawa 2005

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do logistyki

1.1. Podstawowe pojęcia;

1.2. Łańcuch logistyczny;

1.3. System logistyczny

2. Analiza rynku logistyczne w Polsce i na Świecie;

2.1. Rodzaje przedsiębiorstw działających na rynku;

2.2. Operatorzy logistyczni;

2.3. Usługi świadczone w logistyce;

3. Transport;

3.1. Pojęcie transportu;

3.2. Podział na gałęzie transportu;

3.3. Infrastruktura transportowa w Polsce;

3.4. Rynek usług transportowych w Polsce;

4. Magazynowanie;

4.1. Istota magazynowania;

4.2. Funkcje i zadania magazynów;

4.3. Kryteria podziałów magazynu;

4.4. Urządzenia i systemy wykorzystywane w magazynach;

5. Centra logistyczne

5.1. Pojęcie Centrum logistycznego;

5.2. Funkcje i zadania CL;

5.3. Centra dystrybucyjne;

5.4. Centra magazynowe;

5.5. Przykłady CL w Polsce i na Świecie;

6. Logistyka zaopatrzenia;

6.1. Zaopatrzenia jako element łańcucha dostaw;

6.2. Charakterystyka procesu zaopatrzenia;

6.3.Logistyczna koncepcja zaopatrzenia;

6.4. System informacyjny zaopatrzenia

7. Problematyka wyboru dostawców;

7.1. Proces zakupu;

7.2. Kryteria wyboru dostawcy;

7.3. Przykład wyboru dostawcy

8. Case study – logistyka zaopatrzenia;

9. Logistyka produkcji;

9.1. System produkcyjny;

9.2. Rola i miejsce LP;

9.3. Organizacja strumienia materiałów w LP;

10. Logistyka dystrybucji;

10.1. Istota Logistyki dystrybucji;

10.2. Zadania logistyki dystrybucji;

10.3. Problemy logistyki dystrybucji

11. Logistyka Zwrotna;

11.1 Istota Logistyki zwrotnej;

11.2. Rodzaje odpadów;

11.3. Sposoby recyklingu i utylizacji

12. Opakowania

12.1. Rodzaje opakowań;

12.2. Funkcje i zadania opakowań

12.3. Nowoczesne opakowania;

13. Zapasy

13.1. Istota zapasów;

13.2. Rodzaje zapasów;

13.3. Koszty zapasów;

14. Systemy wykorzystywane w logistyce

14.1. JIT

14.2. ERP;

14.3. MRP;

15. Zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

I. METODY PODAJĄCE:

1. Wykład konwersatoryjny - Wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest postawienie na tej samej płaszczyźnie mistrza i ucznia oraz zapewnienie udziału studentów poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.

2. Opowiadanie, opis - Słowne przedstawienie zdarzeń, faktów, procesów. Spełnia swe założenie gdy jest żywe, zwarte, obrazowe, wpływa na uczucia i emocje, podtrzymuje napięcie. Może być wspomagane środkami ilustracyjnymi.

3. Tekst programowany - rozumiany jako ciąg powiązanych ze sobą logicznie i merytorycznie dawek informacji na dany temat, który ma zostać przyswojony za pomocą odpowiedniego urządzenia eksponującego ten program (np. komputera) lub za pomocą odpowiednio skonstruowanego podręcznika. Każda dawka informacji kończy się pytaniem, na które uczący się formułuje odpowiedź i otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności podanej odpowiedzi i sugestię wskazującą kolejne kroki postępowania.

II.METODY POSZUKUJĄCE:

1. Klasyczna metoda problemowa - Polega organizowaniu i kierowaniu przez nauczyciela zdobywaniem wiedzy i umiejętności studentów za pomocą rozwiązywania problemów. Problem - to trudność o charakterze teoretycznym lub praktycznym, której przezwyciężenie wymaga aktywnej postawy ze strony odczuwającego ją podmiotu i prowadzi do wzbogacenia jego wiedzy i

umiejętności. Główne etapy zajęć prowadzonych metodą problemową stanowi: a) Zorganizowanie (stworzenie, zainicjowanie) sytuacji problemowej. b) Formułowanie (nazywanie) problemu. c) Tworzenie hipotez. d) Omówienie sposobów, warunków weryfikacji hipotez. e) Weryfikacja hipotez w formie samodzielnej pracy studentów. f.) Podsumowanie wyników samodzielnej pracy,

ocena trafności postawionych hipotez i ewentualne transfer tj. zastosowanie (lub wskazanie możliwości zastosowania) wyników w praktyce.

2. Sytuacyjna - Zespołowe analizowanie i rozwiązywanie przez studentów konkretnych, rzeczywistych sytuacji problemowych pod kierunkiem prowadzącego. Najlepiej aby problem dotyczył sytuacji rzeczywistej, ale może również dotyczyć sytuacji fikcyjnej. Wymaga od prowadzącego precyzyjnego określenia problemu, szczegółowego przygotowania i przedstawienia

opisu sytuacji (w formie słownej, pisemnej, za pomocą filmu, przezroczy, magnetofonu, rysunku), problemu do rozwiązania i stworzenia warunków do jego rozwiązania. Poza zdobyciem przez studentów nowej wiedzy o danej sytuacji umożliwia rozwijanie myślenia analitycznego, kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji.

3. Metoda projektu - Realizacja dużego zadania poznawczego lub praktycznego przez grupę studentów lub indywidualnie. Prowadzący zajęcia jest inspirującym grupę do wspólnego jego tworzenia oraz kontrolującym jego przebieg. Praca nad projektem jest wieloetapowa i cechuje ją dłuższy czas realizacji (czasem semestr);

4. Studium przypadku (studium przykładowe) - Polega na szczegółowej analizie konkretnego przypadku, wydarzenia a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień. Ze względu na stosowaną procedurę i zakładane cele można wyróżnić trzy typy studium przypadku:

A. Ilustracyjny – celem jest diagnoza danego zdarzenia, sytuacji, osoby, miejsca; ma charakter poglądowy; B. problemowy – celem jest nie tylko rozpoznanie konkretnej sytuacji lecz także zawartych w nim problemów do rozwiązania; C. Otwarty epizod – opisana sytuacja nie ma zakończenia a zadaniem studentów jest podanie przewidywanego rozwoju tej sytuacji, propozycja działania, rozwiązania zaistniałego problemu, sposobów zapobiegania negatywnym skutkom w podobnych okolicznościach. przynosi jej wykorzystanie na zajęciach studentów prawa, nauk społecznych.

III. DYSKUSJA

1.Panelowa - Jej cechą charakterystyczną jest istnienie dwóch grup: dyskutującej (eksperci – panel) i słuchającej (audytorium – uczący się). Prowadzący zajęcia czuwa nad właściwym, uporządkowanym przebiegiem dyskusji. W końcowej fazie dyskusji pytania mogą zadawać słuchający. Mogą też oni przedstawić własne stanowisko, uzupełnić dyskusję, wyjaśnić,

zaakceptować lub odrzucić stanowisko któregoś z ekspertów ( z uzasadnieniem). Dyskusję podsumowuje prowadzący panel.

2.Okrągłego stołu - Polega na swobodnej wymianie poglądów pomiędzy Nabywane są umiejętności prowadzącym zajęcia a studentami oraz pomiędzy studentami. Charakteryzuje ją swoboda wypowiedzi. Studenci wymieniają własne poglądy i doświadczenia, wzajemnie udzielają sobie wyjaśnień, które w razie potrzeby uzupełnia i koryguje prowadzący zajęcia. Po zakończeniu

dyskusji nauczyciel lub student podsumowuje dyskusję.

IV.EKSPONUJĄCE

1. Pokaz - Demonstrowanie przedmiotów, zjawisk, procesów i czynności, przy jednoczesnym, umiejętnym kierowaniu uwagi obserwujących na istotne cechy. Często jest tylko jednym z elementów zajęć na których stosowane są inne metody. Jest okazją do zapoznania studentów z naturalnymi przedmiotami, zjawiskami, środkami poglądowymi, poznania określonych czynności,

umiejętności, które powinni opanować również studenci.

2. Symulacyjna (gier symulacyjnych) - Polega na odtworzeniu przez uczących się różnych sytuacji problemowych, które mogą być sytuacjami rzeczywistymi (historycznymi, ekonomicznymi, prawniczymi).W grach symulacyjnych występuje element rywalizacji, wprowadzony po to, by uczestnicy zrozumieli mechanizmy rywalizacji społecznej, jej przyczyny i konsekwencje; mogą

pojawić się zwycięzcy i pokonani, których sukces lub porażka są wypadkową oddziaływania czynników sytuacyjnych, z którymi można spotkać się w codziennym życiu.

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza przedmiot na podstawie trzech podstawowych elementów: prezentacji wyznaczonego tematu (waga 0,3), case study (w związku z tym, iż jest to praca grupowa waga jest na poziomie 0,2) oraz zaliczenie przedmiotu w przypadku zajęć stacjonarnych test wielokrotnego wyboru ( waga 0,5) .

Zaliczenie jest w postaci testu, składającego się z 20 pyt. wielokrotnego wyboru, tylko zaznaczenie wszystkich prawidłowych odpowiedzi, mona uzyskać 1 pkt.

Ocena za zaliczenie jest wystawiana, według następującej skali:

90%-100% - 5,0;

80%-90% - 4,5;

70%-80% - 4,0;

60%--70% - 3,5;

60% i poniżej – 3,0.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)