Animal Behaviour [WF-OB-POAB]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animal Behaviour [WF-OB-POAB] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres?
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Obserwacja zachowań zwierząt dzikich i udomowionych podczas zajęć w ogrodzie zoologicznym, parku miejskim oraz na wystawie psów rasowych – zajęcia terenowe. Prezentacje multimedialne dotyczące sposobów komunikacji zwierząt, systemów rozrodczych, zachowań rozrodczych, opieki rodzicielskiej i umiejętności kognitywnych zwierząt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena prezentacji na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia na ocenę2 - brak prezentacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia tylko stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.