Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja publiczna a obywatel dla opornych [WP-MON-PO-S-ADaOdP] Semestr letni 2024/25
Wykład monograficzny, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Administracja publiczna a obywatel dla opornych [WP-MON-PO-S-ADaOdP]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25_L] (w trakcie)
Wykład monograficzny [WYK_MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-23 09:45 : 11:15 sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17
IL
2025-04-30 09:45 : 11:15 sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17
IL
2025-05-07 09:45 : 11:15 sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17
IL
2025-05-14 09:45 : 11:15 sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17
IL
2025-05-21 09:45 : 11:15 sala 1743
Kampus Wóycickiego Bud. 17
IL
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Irena Lipowicz, Mariusz Szyrski
Literatura:

Literatura podstawowa: (1. Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa).

Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa)

Zakres tematów:

1.Podstawowe narzędzie pojęciowe w obszarze: administracja, prawo administracyjne, nauka administracji.

2. Podobieństwa i różnice działania administracji publicznej i prywatnej w demokracji ,autokracji i „technofeudalizmie”

3 Administracja w demokratycznym państwie prawnym- zasady i granice działania wobec obywatela i podmiotów gospodarczych.Dylematy deregulacji .

4. Prawa i obowiązki obywatela wobec administracji publicznej; prawa człowieka- „rewolucja praw człowieka” w praktyce działania administracji publicznej . Analiza casusu.

5.Administracja- ale jaka? - z którym rodzajem administracji mamy do czynienia i jak to wpływa na nasze prawa i obowiązki

6.Administracja rządowa - zadania i ich specyfika .Praktyczny przewodnik.

7..Administracja samorządowa, administrowanie gminą jako” małą ojczyzną” i jego zasady. Gra dydaktyczna „gmina”

8. Prawo obywatela do dobrej administracji i jak je egzekwować .

9.Na czym polega podstawowa konstrukcja normy i przepisów prawa administracyjnego. Przykładowa analiza wybranej ustawy.

10 Gdzie szukać definicji legalnych i jaka jest ich przydatność .Czym jest uznanie administracyjne a czym klauzula generalna jak rozpoznać te konstrukcje

11.Rola norm technicznych w działaniu współczesnej administracji ;cechy języka prawniczego i konieczność stosowania „prostego języka”.

12. Podstawowe elementy procedury administracyjnej: pojęcie decyzji administracyjnej, organów administrującego i strony postępowania administracyjnego, fazy postępowania.

13.Gdzie szukać pomocy? Organ odwoławczy, sąd administracyjny, Rzecznik Praw Obywatelskich. Analiza i przykłady orzecznictwa.

14.Reagowanie na bezczynność a milczenie władzy .

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne zastosowane w ramach przedmiotu „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” mają na celu zarówno teoretyczne zapoznanie studentów z zagadnieniami administracji publicznej, jak i praktyczne przygotowanie ich do świadomego funkcjonowania w systemie administracyjnym. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, łącząc przekazywanie wiedzy z aktywnym uczestnictwem studentów.

W ramach wykładu omawiane są kluczowe pojęcia, zasady i mechanizmy funkcjonowania administracji publicznej, w tym relacje obywatela z organami administracji rządowej i samorządowej. Wykładowca przedstawia podstawowe instytucje prawa administracyjnego, analizuje ich działanie w praktyce oraz wskazuje na różnice między poszczególnymi modelami administracji. W trakcie zajęć wykładowych wykorzystywane są analizy przypadków oraz odniesienia do aktualnych problemów administracyjnych, co pozwala studentom na lepsze zrozumienie omawianych zagadnień.. Studenci uczą się wyszukiwania i interpretowania przepisów prawa administracyjnego, sporządzania pism urzędowych, takich jak wnioski czy odwołania, oraz rozwiązywania problemów wynikających z kontaktów z administracją. Istotnym elementem zajęć jest dydaktyczna gra symulacyjna „gmina”, która pozwala uczestnikom na praktyczne zrozumienie zasad funkcjonowania administracji samorządowej i podejmowania decyzji w jej ramach.

Dodatkowo w ramach kursu przewidziane są dyskusje problemowe, które umożliwiają studentom analizę konkretnych zagadnień i rozwijanie umiejętności argumentacyjnych. Istotnym elementem zajęć jest również omówienie orzecznictwa sądowego, co pozwala na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w kontekście realnych spraw administracyjnych.

Metody dydaktyczne uwzględniają także samodzielną analizę wybranych aktów prawnych, oraz rozwiązywanie kazusów. Dzięki takiemu podejściu studenci nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale również uczą się praktycznych umiejętności niezbędnych w kontaktach z administracją publiczną.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia (EK1-EK2)

Ocena końcowa z przedmiotu „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” opiera się na ocenie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych zdobytych w trakcie zajęć. Kryteria oceniania obejmują kilka kluczowych elementów, które pozwalają na kompleksową weryfikację osiągniętych efektów kształcenia.

Podstawowym elementem oceny jest wynik egzaminu pisemnego -krotkiego testu i 2 pytań otwartych , który sprawdza znajomość podstawowych pojęć i zasad funkcjonowania administracji publicznej, umiejętność analizy przepisów prawa administracyjnego oraz rozumienie mechanizmów działania administracji rządowej i samorządowej. Egzamin obejmuje zarówno pytania teoretyczne, jak i zadania praktyczne wymagające analizy kazusów oraz interpretacji aktów prawnych.

Drugim istotnym kryterium jest aktywność podczas zajęć, w tym udział w dyskusjach problemowych, analizach kazusów oraz symulacjach postępowań administracyjnych. Studenci oceniani są pod kątem umiejętności argumentacyjnych, zdolności do samodzielnej oceny sytuacji prawnej oraz skuteczności w formułowaniu poprawnych wniosków i stanowisk.

Dodatkowe punkty mogą być przyznawane za udział w grze dydaktycznej , takiej jak symulacja zarządzania gminą, oraz za wykazanie się szczególną inicjatywą w przygotowywaniu wybranych zagadnień administracyjnych.

Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, student musi wykazać się co najmniej podstawową znajomością omawianych zagadnień, oraz zdolnością do rozpoznania podstawowych problemów administracyjnych. Oceny wyższe przyznawane są za pogłębioną analizę zagadnień, umiejętność stosowania zdobytej wiedzy w praktyce oraz aktywny udział w zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Dla EK 1-EK2

Ocena 2 (niedostateczny)

Opis: Student nie opanował podstawowych zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Wykazuje poważne braki w wiedzy i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze kształcenie w danym zakresie.

Ocena 3 (dostateczny)

Opis: Student opanował podstawowe zagadnienia i umiejętności, jednak z pewnymi trudnościami. Wiedza jest fragmentaryczna, a umiejętności praktyczne są na minimalnym poziomie akceptowalnym.

Ocena 3+ (dostateczny z plusem)

Opis: Student opanował większość podstawowych zagadnień, ale nadal ma trudności z bardziej zaawansowanymi tematami.

Ocena 4 (dobry)

Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy i stosować zdobytą wiedzę.

Ocena 4+ (dobry z plusem)

Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych, z niewielkimi błędami.

Ocena 5 (bardzo dobry)

Opis: Student wykazuje pełne zrozumienie zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Potrafi krytycznie analizować i twórczo stosować zdobytą wiedzę.

Uwagi:

przedmiot ogólnouczelniany z zakresu nauk społecznych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)