Metodyka pracy w instytucjach zamkniętych [WNP-PS-METZ-CW]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy w instytucjach zamkniętych [WNP-PS-METZ-CW] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:45 - 15:00
sala ZT Zajęcia terenowe jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Artur Pięta | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: 1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985; 5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; 9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003; 10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009; 11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012; 12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 15) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999; 16) Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agreywnym. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Osadzeni w zakładach karnych i aresztach śledczych - praca pedagoga resocjalizacyjnego nad zmianą myślenia skazanych; 5. Nieletni w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Okręgowych Ośrodkach Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii oraz Zakładach Poprawczych - szkolenie umiejętności wpływu na nieletniego, uporania się z oporem poprzez wzbudzanie motywacji do zmiany; 8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne); 9. Socjoterapeutyczne metody oddziaływań na skazanych oraz nieletnich umieszczonych w placówkach izolacyjnych; 10. Tworzenie planów (projektów) resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne); 11. Sposoby prowadzenia rozmowy ze skazanym oraz nieletnim - psychoterapeutyczne metody oddziaływań. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia będą realizowane w formie teoretyczno-warsztatowej. W czasie części teoretycznej wykorzystywana będzie prezentacja multimedialna oraz przygotowane, wydrukowane materiały. W części praktycznej wykorzystane zostaną filmy instruktażowo-warsztatowe. Celem prowadzącego jest zaangażowanie studentów do dyskusji, "burzy mózgów" na tematy poruszane w czasie zajęć. Studenci będą indywidualnie oraz w grupach przygotowywać krótkie wypowiedzi czy tematy, które dotyczyć będą tematu głównego w danym dniu. Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach - akceptowana jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia; 2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej o pół stopnia; 3. Praca zaliczeniowa. na ocenę 3,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego. na ocenę 3,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich. na ocenę 4,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna podstawowe techniki socjoterapeutyczne, zna podstawy dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego. na ocenę 4,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany". na ocenę 5,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, umie powiązać metodykę pracy resocjalizacyjnej z innymi dziedzinami nauki, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, posiada dużą wiedzę do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych - umie przeprowadzać rozmowy o charakterze resocjalizacyjnym, potrafi stosować metody resocjalizacyjne w środowisku zamkniętym, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany", umie tworzyć plany resocjalizacyjne i specjalistyczne projekty resocjalizacyjne realizowane w warunkach izolacyjnych. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach - akceptowana jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia; 2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej o pół stopnia; 3. Praca zaliczeniowa. na ocenę 3,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego. na ocenę 3,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich. na ocenę 4,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna podstawowe techniki socjoterapeutyczne, zna podstawy dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego. na ocenę 4,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany". na ocenę 5,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, umie powiązać metodykę pracy resocjalizacyjnej z innymi dziedzinami nauki, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, posiada dużą wiedzę do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych - umie przeprowadzać rozmowy o charakterze resocjalizacyjnym, potrafi stosować metody resocjalizacyjne w środowisku zamkniętym, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany", umie tworzyć plany resocjalizacyjne i specjalistyczne projekty resocjalizacyjne realizowane w warunkach izolacyjnych. |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 rok, pedagogika specjalna, studia stacjonarne jednolite magisterskie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.