Pedagogika ogólna [WNP-PS-PO-W]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [WNP-PS-PO-W] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 76 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 93 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Stanisław Dziekoński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa S. Dziekoński, Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019. Literatura uzupełniająca K. Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; F. W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; R. Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; M. Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997; K. Rubacha, Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009; B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006-2011; Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t.4: Edukacja przez służbę przyszłych nauczycieli, red. K. Chałas, A. Maj, K. Ostrowski, A. Badora..., Wydawnictwo „scriptum”, Kraków 2023. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1) Pedagogia – paideia – pedagogika; 2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk; 3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej; 4) Podstawowe środowiska wychowawcze; 5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.; 6) Podmiotowość w wychowaniu; 7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych; 8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje; 9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej; 10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
zajęcia prowadzone na platformie MS Teams, wykład informacyjny, wykład problemowy, indywidualna lektura tekstów, przygotowanie i omówienie prezentacji. Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych i zamkniętych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, w formie testu składającego się z pytań zamkniętych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10 = 5.0 9 = 4.5 8 = 4.0 7 = 3.5 6 = 3.0 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 rok - pedagogika specjalna, pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.