Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [WNP-PS-PO-W] Semestr letni 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [WNP-PS-PO-W]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25_L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 16:45 - 18:15
sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-24 16:45 : 18:15 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
2025-05-08 16:45 : 18:15 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
2025-05-15 16:45 : 18:15 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
2025-05-22 16:45 : 18:15 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
2025-05-29 16:45 : 18:15 sala 1559
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 76
Limit miejsc: 93
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Prowadzący: Stanisław Dziekoński
Literatura:

Literatura obowiązkowa

S. Dziekoński, Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019.

Literatura uzupełniająca

K. Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; F. W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; R. Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; M. Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997; K. Rubacha, Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009; B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006-2011; Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t.4: Edukacja przez służbę przyszłych nauczycieli, red. K. Chałas, A. Maj, K. Ostrowski, A. Badora..., Wydawnictwo „scriptum”, Kraków 2023.

Zakres tematów:

W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:

1) Pedagogia – paideia – pedagogika;

2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;

3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;

4) Podstawowe środowiska wychowawcze;

5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;

6) Podmiotowość w wychowaniu;

7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych;

8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;

9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej;

10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

zajęcia prowadzone na platformie MS Teams,

wykład informacyjny,

wykład problemowy,

indywidualna lektura tekstów,

przygotowanie i omówienie prezentacji.

Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych i zamkniętych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, w formie testu składającego się z pytań zamkniętych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.

Punkty - ocena:

10 = 5.0

9 = 4.5

8 = 4.0

7 = 3.5

6 = 3.0

Uwagi:

1 rok - pedagogika specjalna, pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)