Ochrona środowiska w strategii systemowej [WF-OB-OSSS]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ochrona środowiska w strategii systemowej [WF-OB-OSSS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grzegorz Embros | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań. Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101. Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie - ochrona środowiska i ujęcie systemowe 2i3. Prakseologia - drogi do procesu decyzyjnego w ochronie środowiska 4. Działanie i proces decyzyjny 5i6. Uwarunkowania procesu decyzyjnego 7i8. Wzorzec, model, metodyka, instrumenty 9i10. System sterujący M. Mazura 11. Optymalizacja w obszarze możliwości 12. Cyk Deminga 13. Sformalizowane systemy zarządzania środowiskowego 14i15. Instrument i narzędzia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty wiedzy Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny Weryfikacja - kolokwium pisemne Efekty umiejętności Metoda dydaktyczna: ćwiczeniowa, lektura tekstów, referat Weryfikacja - indywidualna ocena przygotowania do zajęć, indywidualna ocena aktywności na zajęciach Efekt kompetencji Metoda dydaktyczna: dyskusja Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny - będzie dotyczył wprowadzenia w tematykę, strukturę i sposób prowadzenia zajęć; zostanie także zastosowany przy wyjaśnieniu metod pracy: zasady dyskusji naukowej, metody projektu, przygotowania referatu. Lektura tekstów - indywidualna lektura tekstów przeznaczonych do analizy w czasie poszczególnych zajęć (lektura obowiązkowa przed zajęciami jako przygotowanie do nich) Dyskusja - będzie odbywać się po każdej lekturze, w ramach jej omawiania oraz przy omawianiu prezentacji referatu. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Kolokwium pisemne - weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także poprzez ocenę z kolokwium pisemnego. Indywidualna ocena przygotowania do zajęć - indywidualnie każdy uczestnik zajęć zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła przygotowania studenta do zajęć Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: Ocena z referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach ("plusy" za aktywność), ocena z kolokwium końcowego. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.