Historia ogrodów i założeń zieleni [WNHS-ZDK-HOiZZ]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia ogrodów i założeń zieleni [WNHS-ZDK-HOiZZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Pałubska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 2.. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 Literatura uzupełniająca: 1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 6. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 7. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład problematyczny w powerpoint, dyskusja ze studentami, casestudy Weryfikacja poprzez egzamin pisemny - test z zagadnień poruszanych na wykładach. Egzamin pisemny, rozpoznawanie i opis wybranych elementów i obiektów przedstawionych na zdjęciach lub planach. Możliwość egzaminu poprawkowego w formie ustnej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wiedza: ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, nie potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów. ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi bardzo ogólnie scharakteryzować. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów. ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Rozumie powiązania stylowe z architekturą i zna najważniesze przykłady historycznych ogrodów. ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi dokładnie scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń z podaniem przykładów gdzie występują. Rozumie powiązania stylowe ze stylami w architekturze i zna liczne przykłady historycznych ogrodów. Umiejętności: ocena 2 (ndst): student nie potrafi umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, nie posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, w stopniu minimalnym posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. ocena 4 (db): student potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów w stopniu podstwowym. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi dokładnie przeanalizować kompozycje przestrzenną założeń ogrodowych, posługuje się płynnie językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. Kompetencje: ocena 2 (ndst): student nie jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; nie dostrzega relacji interdyscyplinarnych wielu nauk, nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach. ocena 3 (dst): student nie jest w pełni świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma minimalną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): ): student jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, właściwie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student jest bardzo świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, sprawnie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma dużą świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
wykład 1 stopień zdk 2 rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.