Ekologia naczelnych [WF-OB-EN]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ekologia naczelnych [WF-OB-EN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Tomczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego. Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa. Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago. Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York. Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Taksonomia naczelnych (2g) 2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) 3) Strategie odżywcze naczelnych (4g) 3) Zachowania społeczne naczelnych (4g) 4) Zachowania rozrodcze (4h) 5) Małpy człekokształtne – goryl (4g) 6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g) 7) Wzbogacenia społeczne (2g) 8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g) 9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia odbywają się w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym. Aktywny udział w zajęciach (możliwość 2 nieobecności - podczas zajęć "teoretycznych"), przygotowywanie i uzupełnianie zeszytu ćwiczeń, wykonywanie obserwacji oraz ustna prezentacja przeprowadzonej obserwacji. Ocena bardzo dobra - cały zeszyt ćwiczeń przygotowany i poprawnie uzupełniony Ocena dobra - drobne braki w zeszycie, nie wpływające na merytoryczną całość. Ocena dostateczna - brak jednego lub dwóch tematów w zeszycie ćwiczeń. UWAGA: Tylko studenci uczestniczący w pierwszych zajęciach zostają dopuszczeni do kolejnych zajęć odbywających się na teranie Ogrodu Zoologicznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym oraz Pracowni Antropologii UKSW z wykorzystaniem tablic poglądowych, prezentacji multimedialnych, map oraz odlewów kostnych naczelnych. Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń zeszyt obserwacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.