Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka [WH-FP-I-1-KultJez] Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura języka [WH-FP-I-1-KultJez]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 323
Kampus Dewajtis Łącznik jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Tomasz Korpysz
Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia kultury języka (język, uzus, norma, dwupoziomowość normy, innowacja językowa, błąd językowy), kryteria oceny innowacji językowych, typologia błędów językowych, postawy wobec języka, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.

2. Podstawowe źródła i poradniki normatywne - przegląd, podstawy polityki językowej.

3. Wybrane problemy poprawności fonetycznej.

4. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. I (odmiana imion i nazwisk rodzimych i obcych), a także związane z nimi zagadnienia słowotwórcze (tworzenie żeńskich form nazwisk) i ortograficzne.

5. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. II (odmiana polskich i obcych nazw miejscowych), a także związane z nimi zagadnienia słowotwórcze (tworzenie przymiotników od nazw miejscowych oraz nazw mieszkańców).

6. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. III (odmiana wyrazów pospolitych: rzeczowników, czasowników, przymiotników, zaimków).

7. Fleksja i składnia liczebników.

8. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. I (związek zgody).

9. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. II (związek rządu).

10. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. III (szyk wyrazów w zdaniu).

11. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. IV (imiesłowowy równoważnik zdania).

12. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. V (wyrazy funkcyjne, struktura zdania złożonego).

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne: ćwiczeniowa i problemowa, z elementami wykładu i dyskusji.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

- śródsemestralne sprawdziany pisemne oraz dyktanda

- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

- śródsemestralne sprawdziany pisemne oraz dyktanda

- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:

- ocenianie ciągłe

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę dostateczną student:

- w stopniu podstawowym rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,

- zna tylko niektóre metody normatywnej analizy wypowiedzi,

- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,

- potrafi posługiwać się tylko niektórymi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym

- w ograniczonym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

Na ocenę dobrą student:

- dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,

- zna większość metod normatywnej analizy wypowiedzi,

- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,

- potrafi posługiwać się większością podstawowych terminów i narzędzi badawczych z zakresu językoznawstwa normatywnego i z niewielką pomocą samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

Na ocenę bardzo dobrą student:

- bardzo dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,

- bardzo dobrze zna metody normatywnej analizy wypowiedzi,

- bardzo dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,

- swobodnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w pełni samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Kryteria oceny:

oceny z kolokwiów cząstkowych i dyktand: 70%

aktywność podczas zajęć: 20%

obecność: 10%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)