Kultura języka [WH-FP-I-1-KultJez]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Kultura języka [WH-FP-I-1-KultJez] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Korpysz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia kultury języka (język, uzus, norma, dwupoziomowość normy, innowacja językowa, błąd językowy), kryteria oceny innowacji językowych, typologia błędów językowych, postawy wobec języka, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny. 2. Podstawowe źródła i poradniki normatywne - przegląd, podstawy polityki językowej. 3. Wybrane problemy poprawności fonetycznej. 4. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. I (odmiana imion i nazwisk rodzimych i obcych), a także związane z nimi zagadnienia słowotwórcze (tworzenie żeńskich form nazwisk) i ortograficzne. 5. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. II (odmiana polskich i obcych nazw miejscowych), a także związane z nimi zagadnienia słowotwórcze (tworzenie przymiotników od nazw miejscowych oraz nazw mieszkańców). 6. Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. III (odmiana wyrazów pospolitych: rzeczowników, czasowników, przymiotników, zaimków). 7. Fleksja i składnia liczebników. 8. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. I (związek zgody). 9. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. II (związek rządu). 10. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. III (szyk wyrazów w zdaniu). 11. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. IV (imiesłowowy równoważnik zdania). 12. Wybrane problemy poprawności składniowej, cz. V (wyrazy funkcyjne, struktura zdania złożonego). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: ćwiczeniowa i problemowa, z elementami wykładu i dyskusji. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: - śródsemestralne sprawdziany pisemne oraz dyktanda - kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: - śródsemestralne sprawdziany pisemne oraz dyktanda - kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: - ocenianie ciągłe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę dostateczną student: - w stopniu podstawowym rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka, - zna tylko niektóre metody normatywnej analizy wypowiedzi, - zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej, - potrafi posługiwać się tylko niektórymi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym - w ograniczonym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu Na ocenę dobrą student: - dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka, - zna większość metod normatywnej analizy wypowiedzi, - zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej, - potrafi posługiwać się większością podstawowych terminów i narzędzi badawczych z zakresu językoznawstwa normatywnego i z niewielką pomocą samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu Na ocenę bardzo dobrą student: - bardzo dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka, - bardzo dobrze zna metody normatywnej analizy wypowiedzi, - bardzo dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej, - swobodnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w pełni samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Kryteria oceny: oceny z kolokwiów cząstkowych i dyktand: 70% aktywność podczas zajęć: 20% obecność: 10% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.