Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej [WH-FP-KN-I-2-LDMDS]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej [WH-FP-KN-I-2-LDMDS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zajkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
* Czym jest literatura dla dzieci i młodzieży? - definicje i cechy * Historia i antropologia dziecka i dzieciństwa. Literacki topos dziecka i dzieciństwa * Baśń w dawnych i współczesnych interpretacjach. Baśń – recepcja; główni twórcy, typy historyczne, rozwój: baśń magiczna, baśń literacka, baśń, bajeczka, bajka zwierzęca, antybaśń; fantasy; * Magia w literaturze dla dzieci * Kategoria „przygody” * Powieść dla dziewcząt * Książki kultowe - przeboje czytelnicze * Dystopie - moda XXI wieku. * Zajęcia zaliczeniowe - prezentacje studentów Na pierwszych zajęciach, w porozumieniu ze studentami ustalona zostanie lista lektur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów; studium przypadku; swobodna dyskusja; prezentacja multimedialna. Zaliczenie będzie polegało na zaprezentowaniu samodzielnie opracowanej powieści przed grupą. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student będzie oceniany w trybie ciągłym na podstawie aktywności na zajęciach (ocenianie ciągłe) = 50% oceny Prezentacja zaliczeniowa = 50% oceny Na ocenę bardzo dobrą student bezbłędnie wymienia i omawia cechy charakterystyczne utworów dla dzieci i młodzieży, poprawnie rozpoznając ich odmiany gatunkowe. Potrafi umieścić omawiany utwór w kontekście historycznoliterackim. Student będzie sprawnie dokonywał samodzielnych, odkrywczych analizy i interpretacji utworu, bezbłędnie posługując się właściwymi terminami i pojęciami z zakresu poetyki. Student będzie potrafił zaproponować odkrywcze zastosowanie i wykorzystanie omawianego utworu do dydaktyki szkolnej oraz stworzyć samodzielny, oryginalny konspekt lekcji na bazie omawianego tekstu. Student jest wybitnie aktywny na zajęciach w toku całego kursu. Na ocenę dobrą student dobrze wymienia i omawia cechy charakterystyczne utworów dla dzieci i młodzieży, rozpoznając ich odmiany gatunkowe. W większości przypadków potrafi umieścić omawiany utwór w kontekście historycznoliterackim. Student sprawnie dokonuje samodzielnych analizy i interpretacji utworu, dobrze posługując się właściwymi terminami i pojęciami z zakresu poetyki. Student będzie potrafił zaproponować zastosowanie i wykorzystanie omawianego utworu do dydaktyki szkolnej oraz stworzyć samodzielny konspekt lekcji na bazie omawianego tekstu. Student jest aktywny na zajęciach w toku całego kursu. Na ocenę dostateczną student student potrafi wymienić i omówić podstawowe cechy charakterystyczne utworów dla dzieci i młodzieży, a także rozpoznać ich odmiany gatunkowe. Z pomocą prowadzącego potrafi umieścić omawiany utwór w kontekście historycznoliterackim. Student poprawnie dokonuje analizy i interpretacji wskazanych utworów i w miarę poprawnie posługuje się właściwymi terminami literackimi. Student będzie potrafił zaproponować wykorzystanie omawianego utworu do dydaktyki szkolnej oraz stworzyć z pomocą prowadzącego konspekt lekcji na bazie omawianego tekstu. Student nie wykazuje się zauważalną aktywnością na zajęciach w toku całego kursu. Na ocenę niedostateczną - nie spełnia w/w kryteriów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.