Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento [WH-FW-I-2-AnTek-SS] Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento [WH-FW-I-2-AnTek-SS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:15 - 14:45
sala 326
Kampus Dewajtis Łącznik jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 34
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Pietrzak-Thebault
Literatura:

Literatura podstawowa - podręczniki:

J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003

G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983

Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa, Semper, Warszawa 1998, 2006

Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008

A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

R. Hughes, Rzym, Wyd. Magnum. Warszawa 2013 (fragmenty)

K. Chłędowski, Rzym: ludzie baroku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957

B. Craveri, Kochanki i królowe (we fragmentach)

G. Marino, Liryki miłosne (wybór), ŁTN, Łódź 1997

G. Marino, Adon, IBL PAN, Warszawa 1993

F. Angelini Fraiese, Il teatro barocco, Laterza, Roma-Bari 1975

A. Markuszewska, Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714), Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2014

K. Chłędowski, Historie neapolitańskie, PIW, Warszawa 1958

Vasari i nowożytna historiografia sztuki, opr. Z. Waźbiński, Ossolineum-PAN, Wrocław 1975

M. Surma-Gawłowska, Commedia dell'Arte, Universitas 2015

Carlo Gozzi scrittura di teatr. a c. di C. Alberti, Bulznoi, Roma 1996

A. Scannapieco, Carlo Gozzi: la scena del libro, Marsilio, Venezia 2006

J. Dygul, Metateatralność w twórczości Carla Goldoniego, WUW 2015

K. Zaboklici, Carlo Goldoni, PWN, Warszawa 1984

R. Gervaso, csanowa, "Książnica", Warszawa 2008

G. Casanova, Pamiętniki, Czytelnik, Warszawa 1972

W. Binni, L'Arcadia e il Metastasio, La Nuova Italia, Firenze 1963

G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Laterza, Roma-Bari 1973

C. Beccaria, Scritti filosofici e letterari,Mediobanca, MIlano 1984

C. Beccaria, O przestępstwach i karach, WUŁ 2014

K. Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin 2000

Caravaggio – film, reż. D. Jarman

Farinelli: ostatni kastrat – film, reż. G. Corbiau

Casanova - film, reż. F. Fellini

Zakres tematów:

1. Przemiany poematu rycerskiego: Ariosto, Tasso, Tassoni

2. Poezja petrarkistów II połowy XVI wieku

3. Prozatorzy przełomu XVI ii XVII wieku: Campanella, Bruno

4. Marino, marinizm, poezja barokowa

5. Guarini i dramat pasterski

6. Commedia dell'Arte

7. Akademie (Accademia della Crusca)

8. Arcadia - założenia i praktyka

9. Metastasio i melodramat

10. Odnowa teatru: Goldoni i Gozzi

11. Intelektualiści oświeceniowi na Północy i Południu

12. Parini i poezja dydaktyczna

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty kształcenia i opis ECTS:

F1_W02:

Student(ka) zna podstawowe fakty z zakresu historii Półwyspu Apenińskiego w okresie do końca XVIIIw. Rozumie wybrane

zagadnienia z zakresu dawnej kultury włoskiej (literackiej artystycznej, politycznej) okresu XVI-XVIII w.

F1_W04:

Student(ka) potrafi samodzielnie uzupełniać podaną literaturę przedmiotu o wartościowe informacje.

F1_W05:

Student(ka) rozumie najważniejsze procesy zachodzące w literaturze epoki klasycyzmu

F1_W07:

Student(ka) postrzega specyfikę włoskiej kultury (jej ciągłość, różnorodność, kreatywność i pragmatyzm, nierozerwalny

związek z kulturą powszechną...) w tym okresie

F1_W08:

Student(ka) potrafi przeciwstawić się stereotypom i dostrzec różnorodność problematyki związanej z poznawaniem obcej

kultury

F1_U02:

Student(ka) potrafi samodzielnie czytać krótkie teksty literackie w języku oryginału.

F1_U05:

Student(ka) jest zdolny krytycznie odnieść się do własnej pracy i zachować otwartość na niezbędne własne doskonalenie

warsztatu

F1_U01:

Student(ka) posiada umiejętność ustnego przedstawienia wybranego zagadnienia w jezyku obcym

F1_U013:

Student(ka) jest zdolny do analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem historycznego kontekstu i kulturowej specyfiki jego

genezy.

Student(ka) podejmuje samodzielne próby tłumaczenia ich na j. polski.

F1_K04:

Student(ka) posiada rosnącą świadomość odpowiedzialności za rzetelną pracę filologa, szczególnie w kwestiach przekładu

OPIS ECTS - 3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)

Udział w zajęciach: 30 godzin,

Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna : 30 godzin

Przygotowanie do kolokwiów : 10 godzin,

Przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach 10%

aktywność na zajęciach 20%

kolokwium końcowe 70%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)