Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento [WH-FW-I-2-AnTek-SS]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento [WH-FW-I-2-AnTek-SS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 34 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Pietrzak-Thebault | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa - podręczniki: J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa, Semper, Warszawa 1998, 2006 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Literatura uzupełniająca: R. Hughes, Rzym, Wyd. Magnum. Warszawa 2013 (fragmenty) K. Chłędowski, Rzym: ludzie baroku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957 B. Craveri, Kochanki i królowe (we fragmentach) G. Marino, Liryki miłosne (wybór), ŁTN, Łódź 1997 G. Marino, Adon, IBL PAN, Warszawa 1993 F. Angelini Fraiese, Il teatro barocco, Laterza, Roma-Bari 1975 A. Markuszewska, Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714), Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Historie neapolitańskie, PIW, Warszawa 1958 Vasari i nowożytna historiografia sztuki, opr. Z. Waźbiński, Ossolineum-PAN, Wrocław 1975 M. Surma-Gawłowska, Commedia dell'Arte, Universitas 2015 Carlo Gozzi scrittura di teatr. a c. di C. Alberti, Bulznoi, Roma 1996 A. Scannapieco, Carlo Gozzi: la scena del libro, Marsilio, Venezia 2006 J. Dygul, Metateatralność w twórczości Carla Goldoniego, WUW 2015 K. Zaboklici, Carlo Goldoni, PWN, Warszawa 1984 R. Gervaso, csanowa, "Książnica", Warszawa 2008 G. Casanova, Pamiętniki, Czytelnik, Warszawa 1972 W. Binni, L'Arcadia e il Metastasio, La Nuova Italia, Firenze 1963 G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Laterza, Roma-Bari 1973 C. Beccaria, Scritti filosofici e letterari,Mediobanca, MIlano 1984 C. Beccaria, O przestępstwach i karach, WUŁ 2014 K. Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin 2000 Caravaggio – film, reż. D. Jarman Farinelli: ostatni kastrat – film, reż. G. Corbiau Casanova - film, reż. F. Fellini |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przemiany poematu rycerskiego: Ariosto, Tasso, Tassoni 2. Poezja petrarkistów II połowy XVI wieku 3. Prozatorzy przełomu XVI ii XVII wieku: Campanella, Bruno 4. Marino, marinizm, poezja barokowa 5. Guarini i dramat pasterski 6. Commedia dell'Arte 7. Akademie (Accademia della Crusca) 8. Arcadia - założenia i praktyka 9. Metastasio i melodramat 10. Odnowa teatru: Goldoni i Gozzi 11. Intelektualiści oświeceniowi na Północy i Południu 12. Parini i poezja dydaktyczna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: F1_W02: Student(ka) zna podstawowe fakty z zakresu historii Półwyspu Apenińskiego w okresie do końca XVIIIw. Rozumie wybrane zagadnienia z zakresu dawnej kultury włoskiej (literackiej artystycznej, politycznej) okresu XVI-XVIII w. F1_W04: Student(ka) potrafi samodzielnie uzupełniać podaną literaturę przedmiotu o wartościowe informacje. F1_W05: Student(ka) rozumie najważniejsze procesy zachodzące w literaturze epoki klasycyzmu F1_W07: Student(ka) postrzega specyfikę włoskiej kultury (jej ciągłość, różnorodność, kreatywność i pragmatyzm, nierozerwalny związek z kulturą powszechną...) w tym okresie F1_W08: Student(ka) potrafi przeciwstawić się stereotypom i dostrzec różnorodność problematyki związanej z poznawaniem obcej kultury F1_U02: Student(ka) potrafi samodzielnie czytać krótkie teksty literackie w języku oryginału. F1_U05: Student(ka) jest zdolny krytycznie odnieść się do własnej pracy i zachować otwartość na niezbędne własne doskonalenie warsztatu F1_U01: Student(ka) posiada umiejętność ustnego przedstawienia wybranego zagadnienia w jezyku obcym F1_U013: Student(ka) jest zdolny do analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem historycznego kontekstu i kulturowej specyfiki jego genezy. Student(ka) podejmuje samodzielne próby tłumaczenia ich na j. polski. F1_K04: Student(ka) posiada rosnącą świadomość odpowiedzialności za rzetelną pracę filologa, szczególnie w kwestiach przekładu OPIS ECTS - 3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin) Udział w zajęciach: 30 godzin, Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna : 30 godzin Przygotowanie do kolokwiów : 10 godzin, Przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach 10% aktywność na zajęciach 20% kolokwium końcowe 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.