Arcydzieła literatury światowej [WH-FPZ-I-1-ArcLiteSw]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Arcydzieła literatury światowej [WH-FPZ-I-1-ArcLiteSw] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zajkowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podmiotowa: W. Szekspir, Romeo i Julia J. W. Goethe, Faust H. Balzac, Ojciec Goriot Ch. Dickens, Wielkie nadzieje F. Dostojewski, Zbrodnia i kara G.Orwell, Rok 1984 (oraz propozycje studentów) Literatura przedmiotowa: E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; H. Bloom, Zachodni kanon: książki i szkoła epok, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019; W. Cahn, Arcydzieła. Studia z historii pojęcia, przeł. Piotr Paszkiewicz, Warszawa 1988; …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Monika Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2016; Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, Warszawa 2012; Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005; S. Jaworski, Co to jest arcydzieło literackie, w zbiorze, Arcydzieła literatury polskiej, red. S. Grzeszczuk, A. Niewolak-Krzywda, t. I, Rzeszów 1987; Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005; J. Kott, Szekspir współczesny, Kraków 1997; Z. Kubiak, Przestrzeń dzieł wiecznych. Eseje o tradycji kultury śródziemnomorskiej, Kraków 1993; A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004; P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999 B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002 V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje]; J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym jest arcydzieło literackie? Czy kanon jest możliwy? Próba definicji 2. Miłość wszechczasów - W. Szekspir, Romeo i Julia 3. Literackie pakty z diabłem - J. W. Goethe, Faust 4 - 5. Wielkie powieści realizmu europejskiego - H. Balzac, Ojciec Goriot; F. Dostojewski, Zbrodnia i kara 6. Dystopia XX wieku - G.Orwell, Rok 1984 7. Zajęcia zaliczeniowe - prezentacje studentów. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Elementy wykładu konwersatoryjnego, prezentacja medialna, dyskusja, studium przypadku. Ocena ciągła (całosemestralna aktywność na zajęciach) stanowi 50% oceny. Ocena z prezentacji końcowej - 50% oceny. Ocena końcowa to średnia z obu tych ocen. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą, student prezentuje omawiane dzieła i zagadnienia, sprawnie rozróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Umiejętnie formułuje opinie na temat literatury, opierając się na bardzo dobrej znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł oraz przeprowadza precyzyjną historyczno-literacką analizę tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, historia literatury jako historia arcydzieł, arcydzieło i kanon, literatura powszechna, literatura światowa). Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej literatury. Na ocenę dobrą, student prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu dobrym rozpoznaje i odróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Formułuje opinie na temat literatury, opierając się na znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł, oraz przeprowadza historyczno-literacką analizę tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, kanon, literatura powszechna, literatura światowa) w sposób zadowalający. Student zna większość najważniejszych dzieł i twórców światowej literatury. Na ocenę dostateczną, student prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu wystarczającym rozpoznaje i odróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Formułuje podstawowe opinie na temat literatury, opierając się na znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł, oraz wykonuje elementarną analizę historyczno-literacką tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student używa terminów i pojęć (arcydzieło, kanon, literatura powszechna, literatura światowa) w stopniu dostatecznym. Potrafi wymienić parę dzieł z literatury światowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.