Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura powszechna [WH-FPZ-II-1-LPowsz] Semestr letni 2024/25
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura powszechna [WH-FPZ-II-1-LPowsz]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25_L] (w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (nieparzyste), 18:30 - 20:00
sala 214
Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-05-18 18:30 : 20:00 sala 302
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2025-06-01 18:30 : 20:00 sala 302
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2025-06-15 18:30 : 20:00 sala 302
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Zajkowska
Literatura:

1. Średniowieczna epika angielska

LEKTURY: * Pieśń o Rolandzie. Tłum. T. Boy-Żeleński [wolne lektury];

* Uriel Waldo Cutler, O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, tłum. F. Kruszewska, [wolne lektury]

A.Niwiński, Rycerskie ideały codziennego życia według Księgi o rycerstwie Godfryda de Charny, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica” 2018, nr 101;

Ethos rycerski w kulturze: tradycje i kontynuacje, t.1, W kręgu średniowiecza, 2017, [wybrane artykuły]

J. Godlewicz-Adamiec, Zygfryd, Parsifal, Tristan – postacie zastygłe w czasie czy ewoluujące?, w: Epos: od Homera do Martina, 2019, s. 205-220

2. Włoski renesans – Boccacio i jego Dekameron

LEKTURA: Boccacio, Dekameron

A. Gallewicz, Miłość i strach w „Dekameronie” Boccaccia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica” 2022, t. 17, cz. 2, s. 79-89 [pdf]

H. Manikowska, Topos czy rzeczywistość?: o czarnej śmierci w „Dekameronie” raz jeszcze, „Studia Żródłoznawcze” t. 53 (2015), s. 17-54

A. Banaś, O miejscach przyjemnych i groxnych w „Dekameronie” i „Rękopisie znalezionym w Saragossie”, „Inskrypcje” 2021, z. 2 (17)

3. Złoty wiek literatury hiszpańskiej – Don Kichot Cervantesa

LEKTURA: M. Cervantes, Don Kichot

Wieczna krucjata. Szkice o Don Kichocie, red. W. Charchalis, A. Żychliński, Poznań 2016;

S. Czapnik, Pierwsze nowoczesna retropia? Don Kichote Miguela de Cervantesa w perspektywie późnego Baumana, „Teksty Drugie” 2022, nr 2, s. 274-289

4. Powieść angielska XVIII wieku – Henry Fielding Przygody Toma Jonesa

LEKTURA: H. Fielding, Przygody Toma Jonesa

I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Defoe, Richardsonie i Fieldingu, przeł. A. Kreczmar, Warszawa 1973;

C. Gallagher, Rozwój fikcjonalności, przeł. T.P. Górski, „Pamiętnik Literacki” 2023, nr 2, s. 5-28 [pdf]

S. Helsztyński, Od Fieldinga do Steinbecka, Warszawa 1948

5. Francuskie Oświecenie – Jan Jakub Rousseau – Julia czyli Nowa Heloiza

LEKTURA: J. J. Rousseau, Julia czyli Nowa Heloiza

M. Warchala, Rousseau, Diderot i narodziny autentyczności, „Teksty Drugie” 2006, nr 1-2, s. 205-224'

E. Kraskowska, Doświadczenie a gender w literackim i filozoficznym dyskursie oświecenia i romantyzmu, „Przestrzenie Teorii” 2007, nr 7, s. 311-331;

6. Angielska powieść grozy (Walpole, Zamczysko Otranto; Radcliff, Tajemnice zamku Udolpho; Lewis, Mnich)

LEKTURA: M. G. Lewis, Mnich

Z. Sinko, Wstęp, w: M.G. Lewis, Mnich, przeł. i oprac. Z. Sinko, Wrocław 1964;

A.Rustowski, Angielska powieść gotycka doby wiktoriańskiej, Katowice 1977;

T. Wysłobocki, Powieść (gotycka) w cieniu Rewolucji Francuskiej – między fikcją a rzeczywistością, w: Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830, red. P. Pluta, M. Cieński, Warszawa 2020, s. 85-97;

7.Niemiecki romantyzm – Cierpienia młodego Wertera Goethego

LEKTURA: J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera

O. Dobijanka-Witczakowa, Wstęp, w: J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. L. Staff, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Wrocław 2000 lub wydanie wcześniejsze

B. Paprocka-Podlasiak, Epigoni Goethego: w kręgu recepcji „Cierpień młodego Wertera”, w: Karły na ramionach olbrzymów?: kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją, Toruń 2026, s. 307-330;

A. Górska, Nuda i „niespokojna gnuśność” Wertera, w: Gnuśność, lenistwo i złe nawyki: przyjemność czy pazerność w ujęciu historycznym, Toruń 2019, s. 93-100;

B. Paprocka-Podlasiak, Pasja miłości i śmierci, w: Arcydzieła literatury niemieckojęzycznej: szkice, komentarze, interpretacje, t. 1, red. E. Białek i G. Kowal, Wrocław 2011, s. 363-374;

8. Powieść historyczna doby romantyzmu – Walterscott, Rob Roy

LEKTURA: W. Scott, Rob Roy

T. Bujnicki, Polska powieść historyczna XIX wieku, Wrocław 1990;

H. Markiewicz, Historia a literatura, „Pamiętnik Literacki” 2006, 3, s. 5-28;

9. Realizm francuski – Ojciec Goriot, Balzac

LEKTURA: H. Balzac, Ojciec Goriot

A. Pytlak, Walory źródłowe Komedii ludzkiej Honoriusza Balzaka, „Annales Uni. Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F” 1997/98;

M. Rakoczy, Przemilczana cielesność druku – Balzak, nowoczesność, literatura, „Pamiętnik Literacki” 2022, nr 1, s. 81-99;

10. Realizm angielski – Charles Dickens, Oliver Twist

LEKTURA: Ch. Dickens, Oliver Twist

E. Freedgood, Czytając rzeczy, przeł. J. Sadowska, „Pamiętnik Literacki” 2009, 4, s. 113-135

11. Realizm rosyjski – Idiota F. Dostojewskiego

LEKTURA: F. Dostojewski, Idiota

V. Pomorska, Psychologia kobiety skrzywdzonej (na przykładzie Idioty Dostojewskiego), „Przegląd Rusycystyczny” 2010, nr 3;

W. Tomasik, Orgia na dworcu w Jekaterinhofie, „Teksty Drugie” 2016, nr 4, s. 394-411;

M. Kruszelnicki, Labirynty Myszkina, „Przegląd Rusycystyczny” 2017, nr 1;

12. Dziewiętnastowieczna powieść amerykańska XIX – Nathaniel Hawthorne, Szkarłatna litera

LEKTURA: N. Hawthorne, Szkarłatna litera

Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2022

Wielkie tematy literatury amerykańskiej. 7. Miłość, red. S. Caputa i A. Woźniakowska, Katowice 2017

W kanonie prozy amerykańskiej, t. 1, Od Nathaniela Hawthorne’a do Joyce Carol Oates, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2007

13. Powieść naturalistyczna ze Skandynawii – Głód Knut Hamsun

LEKTURA: K. Hamsun, Głód

K. Tunkiel, W potrzaski Kristianii. „Głód” Hamsuna jako modernistyczna powieść miejska, „Teksty Drugie” 2014, 6, s. 102-115;

14. Saga przełomu wieków - T. Mann, Buddenbrookowie

LEKTURA: T. Mann, Buddenbrookowie

P. Miernik, Pisarz i filozof: Buddenbrookowie jako wola i przedstawienie, „Zeszyty Naukowe Tow. Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne” 2015, nr 11, s. 37-52;

G. Kowal, Buddenbrookowie Manna w świetle filozofii Nietzschego, „Acta Univ. Lodziensis” 2007, nr 19/20;

15. Mroki dwudziestego wieku – proza Franza Kafki

LEKTURA: F. Kafka, Proces

T. Jirsa, przeł. H. Marciniak, Od perfumowanych wąsów do ornamentów języka. Fizjonomia pisania w Procesie Franz Kafki, „Teksty Drugie” 2012, nr 4, s. 186-206;

Zakres tematów:

1. Średniowieczna epika angielska

2. Włoski renesans – Boccacio i jego Dekameron

3. Złoty wiek literatury hiszpańskiej – Don Kichot Cervantesa

4. Powieść angielska XVIII wieku – Henry Fielding Przygody Toma Jonesa

5. Francuskie Oświecenie – Jan Jakub Rousseau – Julia czyli Nowa Heloiza

6. Angielska powieść grozy (Walpole, Zamczysko Otranto; Radcliff, Tajemnice zamku Udolpho; Lewis, Mnich)

7.Niemiecki romantyzm – Cierpienia młodego Wertera Goethego

8. Powieść historyczna doby romantyzmu – Walterscott, Rob Roy

9. Realizm francuski – Ojciec Goriot, Balzac

10. Realizm angielski – Charles Dickens, Oliver Twist

11. Realizm rosyjski – Idiota F. Dostojewskiego

12. Dziewiętnastowieczna powieść amerykańska XIX – Nathaniel Hawthorne, Szkarłatna litera

13. Powieść naturalistyczna ze Skandynawii – Głód Knut Hamsun

14. Saga przełomu wieków - T. Mann, Buddenbrookowie

15. Mroki dwudziestego wieku – proza Franza Kafki

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Elementy wykładu konwersatoryjnego, prezentacja medialna, dyskusja, studium przypadku.

Ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach)

Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia najważniejsze powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury powieściowej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej prozy.

Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców światowej prozy.

Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe powieści z kręgu literatury powieściowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców światowej prozy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)