Literatura powszechna [WH-FPZ-II-1-LPowsz]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura powszechna [WH-FPZ-II-1-LPowsz] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga niedziela (nieparzyste), 18:30 - 20:00
sala 214 Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zajkowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Średniowieczna epika angielska LEKTURY: * Pieśń o Rolandzie. Tłum. T. Boy-Żeleński [wolne lektury]; * Uriel Waldo Cutler, O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, tłum. F. Kruszewska, [wolne lektury] A.Niwiński, Rycerskie ideały codziennego życia według Księgi o rycerstwie Godfryda de Charny, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica” 2018, nr 101; Ethos rycerski w kulturze: tradycje i kontynuacje, t.1, W kręgu średniowiecza, 2017, [wybrane artykuły] J. Godlewicz-Adamiec, Zygfryd, Parsifal, Tristan – postacie zastygłe w czasie czy ewoluujące?, w: Epos: od Homera do Martina, 2019, s. 205-220 2. Włoski renesans – Boccacio i jego Dekameron LEKTURA: Boccacio, Dekameron A. Gallewicz, Miłość i strach w „Dekameronie” Boccaccia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica” 2022, t. 17, cz. 2, s. 79-89 [pdf] H. Manikowska, Topos czy rzeczywistość?: o czarnej śmierci w „Dekameronie” raz jeszcze, „Studia Żródłoznawcze” t. 53 (2015), s. 17-54 A. Banaś, O miejscach przyjemnych i groxnych w „Dekameronie” i „Rękopisie znalezionym w Saragossie”, „Inskrypcje” 2021, z. 2 (17) 3. Złoty wiek literatury hiszpańskiej – Don Kichot Cervantesa LEKTURA: M. Cervantes, Don Kichot Wieczna krucjata. Szkice o Don Kichocie, red. W. Charchalis, A. Żychliński, Poznań 2016; S. Czapnik, Pierwsze nowoczesna retropia? Don Kichote Miguela de Cervantesa w perspektywie późnego Baumana, „Teksty Drugie” 2022, nr 2, s. 274-289 4. Powieść angielska XVIII wieku – Henry Fielding Przygody Toma Jonesa LEKTURA: H. Fielding, Przygody Toma Jonesa I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Defoe, Richardsonie i Fieldingu, przeł. A. Kreczmar, Warszawa 1973; C. Gallagher, Rozwój fikcjonalności, przeł. T.P. Górski, „Pamiętnik Literacki” 2023, nr 2, s. 5-28 [pdf] S. Helsztyński, Od Fieldinga do Steinbecka, Warszawa 1948 5. Francuskie Oświecenie – Jan Jakub Rousseau – Julia czyli Nowa Heloiza LEKTURA: J. J. Rousseau, Julia czyli Nowa Heloiza M. Warchala, Rousseau, Diderot i narodziny autentyczności, „Teksty Drugie” 2006, nr 1-2, s. 205-224' E. Kraskowska, Doświadczenie a gender w literackim i filozoficznym dyskursie oświecenia i romantyzmu, „Przestrzenie Teorii” 2007, nr 7, s. 311-331; 6. Angielska powieść grozy (Walpole, Zamczysko Otranto; Radcliff, Tajemnice zamku Udolpho; Lewis, Mnich) LEKTURA: M. G. Lewis, Mnich Z. Sinko, Wstęp, w: M.G. Lewis, Mnich, przeł. i oprac. Z. Sinko, Wrocław 1964; A.Rustowski, Angielska powieść gotycka doby wiktoriańskiej, Katowice 1977; T. Wysłobocki, Powieść (gotycka) w cieniu Rewolucji Francuskiej – między fikcją a rzeczywistością, w: Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830, red. P. Pluta, M. Cieński, Warszawa 2020, s. 85-97; 7.Niemiecki romantyzm – Cierpienia młodego Wertera Goethego LEKTURA: J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera O. Dobijanka-Witczakowa, Wstęp, w: J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. L. Staff, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Wrocław 2000 lub wydanie wcześniejsze B. Paprocka-Podlasiak, Epigoni Goethego: w kręgu recepcji „Cierpień młodego Wertera”, w: Karły na ramionach olbrzymów?: kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją, Toruń 2026, s. 307-330; A. Górska, Nuda i „niespokojna gnuśność” Wertera, w: Gnuśność, lenistwo i złe nawyki: przyjemność czy pazerność w ujęciu historycznym, Toruń 2019, s. 93-100; B. Paprocka-Podlasiak, Pasja miłości i śmierci, w: Arcydzieła literatury niemieckojęzycznej: szkice, komentarze, interpretacje, t. 1, red. E. Białek i G. Kowal, Wrocław 2011, s. 363-374; 8. Powieść historyczna doby romantyzmu – Walterscott, Rob Roy LEKTURA: W. Scott, Rob Roy T. Bujnicki, Polska powieść historyczna XIX wieku, Wrocław 1990; H. Markiewicz, Historia a literatura, „Pamiętnik Literacki” 2006, 3, s. 5-28; 9. Realizm francuski – Ojciec Goriot, Balzac LEKTURA: H. Balzac, Ojciec Goriot A. Pytlak, Walory źródłowe Komedii ludzkiej Honoriusza Balzaka, „Annales Uni. Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F” 1997/98; M. Rakoczy, Przemilczana cielesność druku – Balzak, nowoczesność, literatura, „Pamiętnik Literacki” 2022, nr 1, s. 81-99; 10. Realizm angielski – Charles Dickens, Oliver Twist LEKTURA: Ch. Dickens, Oliver Twist E. Freedgood, Czytając rzeczy, przeł. J. Sadowska, „Pamiętnik Literacki” 2009, 4, s. 113-135 11. Realizm rosyjski – Idiota F. Dostojewskiego LEKTURA: F. Dostojewski, Idiota V. Pomorska, Psychologia kobiety skrzywdzonej (na przykładzie Idioty Dostojewskiego), „Przegląd Rusycystyczny” 2010, nr 3; W. Tomasik, Orgia na dworcu w Jekaterinhofie, „Teksty Drugie” 2016, nr 4, s. 394-411; M. Kruszelnicki, Labirynty Myszkina, „Przegląd Rusycystyczny” 2017, nr 1; 12. Dziewiętnastowieczna powieść amerykańska XIX – Nathaniel Hawthorne, Szkarłatna litera LEKTURA: N. Hawthorne, Szkarłatna litera Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2022 Wielkie tematy literatury amerykańskiej. 7. Miłość, red. S. Caputa i A. Woźniakowska, Katowice 2017 W kanonie prozy amerykańskiej, t. 1, Od Nathaniela Hawthorne’a do Joyce Carol Oates, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2007 13. Powieść naturalistyczna ze Skandynawii – Głód Knut Hamsun LEKTURA: K. Hamsun, Głód K. Tunkiel, W potrzaski Kristianii. „Głód” Hamsuna jako modernistyczna powieść miejska, „Teksty Drugie” 2014, 6, s. 102-115; 14. Saga przełomu wieków - T. Mann, Buddenbrookowie LEKTURA: T. Mann, Buddenbrookowie P. Miernik, Pisarz i filozof: Buddenbrookowie jako wola i przedstawienie, „Zeszyty Naukowe Tow. Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne” 2015, nr 11, s. 37-52; G. Kowal, Buddenbrookowie Manna w świetle filozofii Nietzschego, „Acta Univ. Lodziensis” 2007, nr 19/20; 15. Mroki dwudziestego wieku – proza Franza Kafki LEKTURA: F. Kafka, Proces T. Jirsa, przeł. H. Marciniak, Od perfumowanych wąsów do ornamentów języka. Fizjonomia pisania w Procesie Franz Kafki, „Teksty Drugie” 2012, nr 4, s. 186-206; |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Średniowieczna epika angielska 2. Włoski renesans – Boccacio i jego Dekameron 3. Złoty wiek literatury hiszpańskiej – Don Kichot Cervantesa 4. Powieść angielska XVIII wieku – Henry Fielding Przygody Toma Jonesa 5. Francuskie Oświecenie – Jan Jakub Rousseau – Julia czyli Nowa Heloiza 6. Angielska powieść grozy (Walpole, Zamczysko Otranto; Radcliff, Tajemnice zamku Udolpho; Lewis, Mnich) 7.Niemiecki romantyzm – Cierpienia młodego Wertera Goethego 8. Powieść historyczna doby romantyzmu – Walterscott, Rob Roy 9. Realizm francuski – Ojciec Goriot, Balzac 10. Realizm angielski – Charles Dickens, Oliver Twist 11. Realizm rosyjski – Idiota F. Dostojewskiego 12. Dziewiętnastowieczna powieść amerykańska XIX – Nathaniel Hawthorne, Szkarłatna litera 13. Powieść naturalistyczna ze Skandynawii – Głód Knut Hamsun 14. Saga przełomu wieków - T. Mann, Buddenbrookowie 15. Mroki dwudziestego wieku – proza Franza Kafki |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Elementy wykładu konwersatoryjnego, prezentacja medialna, dyskusja, studium przypadku. Ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach) Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia najważniejsze powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury powieściowej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej prozy. Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców światowej prozy. Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe powieści z kręgu literatury powieściowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców światowej prozy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.