Gatunki literatury popularnej [WH-KON-FP-I-GLP]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Gatunki literatury popularnej [WH-KON-FP-I-GLP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zajkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007 Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
* Literatura popularna – definicja, wyznaczniki, obszary. Geneza i dzieje literatury popularnej. Rodzaje i gatunki literatury popularnej. Produkcja, dystrybucja, odbiór. * Powieść historyczna jako powieść popularna * Powieść kryminalna – odmiany, kierunki rozwoju * Powieść grozy (powieść gotycka/powieść grozy; horror * Powieść miłosno-romantyczna (romans/powieść dla dziewcząt/powieść rodzinna): Melodramat czyli źródło cierpień. Schematy fabularne powieści z motywem miłosnym. * Powieść przygodowa (robinsonada/western): Świat Dzikiego Zachodu w twórczości powieściowej Karola Maya. * Powieść fantastyczna (dystopia/cyberpunk/fantasy): Fantastyka, science fiction, fantasy – narodziny gatunku, popularność. *konkretne tytuły omawianych utworów zostaną ustalone ze studentami, bezpośrednio na zajęciach *na każdy temat poświęcone mogą być 2-3 jednostki; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja medialna, dyskusja, studium przypadku. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach) Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia wszystkie gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury popularnej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców literatury popularnej. Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość gatunków powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców literatury popularnej. Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców literatury popularnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.