Praca empiryczna [WF-PS-N-PEP]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Praca empiryczna [WF-PS-N-PEP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Włodzimierz Strus | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. - Cieciuch, J., Strus, W., Skimina, E., Ponikiewska, K., Rogoza, R., Topolewska-Siedzik, E., Skoczeń, I., Rymarczyk, K., Jasiński, B. (2023). Objawy–Kompetencje–Cechy. Całościowa diagnoza osobowości. Koncepcja i pomiar. Instytut Psychologii, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. - Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ. - Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. - Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zdobycie doświadczenia w zakresie samodzielnego przeprowadzenia procesu badawczego w dyscyplinie psychologii; głównym efektem kształcenia jest przygotowanie do prowadzenia badania naukowego oraz zdobycie umiejętności przygotowywania raportu z pracy empirycznej. Zakres tematów: 1. Identyfikacja problemów badawczych 2. Konceptualizacja problemu badawczego w świetle literatury przedmiotu 3. Opracowywanie metody badań własnych 4. Analiza, interpretacja i dyskusja wyników badań własnych 5. Przygotowanie raportu z badania empirycznego zgodnie z obowiązującymi standardami Studenci biorą udział w realizowanym w podgrupach projekcie badawczym - identyfikują problem, dokonują przeglądu literatury opracowując podstawy teoretyczne badania, prowadzą badania, konstruują bazę danych, a następnie przeprowadzają analizy statystyczne, interpretują wyniki i przeprowadzają ich dyskusję. Równolegle uczą się poszczególnych elementów struktury pracy badawczej, opracowując ją w kontekście realizowanych badań. Zajęcia kończą się oddaniem pisemnego raportu z przeprowadzonego badania empirycznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia: Wiedza (uszczegółowienie efektu uczenia PS_W06): EK_1 - Student zna etapy prowadzenia badania naukowego w psychologii EK_2 - Student zna standardy dotyczące tekstów naukowych w psychologii Umiejętności (uszczegółowienie efektu uczenia PS_U06): EK_3 - Student potrafi znaleźć i prawidłowo sformułować problem badawczy, EK_4 - Student potrafi wyszukiwać i odpowiednio wykorzystać źródła bibliograficzne. EK_5 - Student potrafi prawidłowo zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić psychologiczne badanie naukowe EK_6 - Student potrafi właściwie dobrać metody analizy statystycznej danych oraz prawidłowo przeprowadzić proces analizy i interpretacji wyników. EK_7 - Student potrafi przygotować raport z badania empirycznego zgodnie obowiązującymi standardami Kompetencje: EK_8 - Student dostrzega problemy badawcze w literaturze przedmiotu oraz otaczającej rzeczywistości; EK_9 - Student wykazuje odpowiedzialność i rzetelność naukową oraz jest wrażliwy na zagadnienia etyczne związane z prowadzeniem badań. Efekty te będą weryfikowane na podstawie oceny: - przygotowania do zajęć, aktywności w trakcie ich trwania, przygotowywanych prezentacji; - pisemnej pracy zaliczeniowej stanowiącej raport z przeprowadzonego badania empirycznego. Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje, prezentacje, analizy problemów, konsultacje indywidualne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest obecność, aktywne uczestnictwo w zajęciach i raport z przeprowadzonego badania empirycznego.Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. Ocena pracy zaliczeniowej opierać się będzie na ewaluacji umiejętności opracowywania: (1) problemu badawczego w świetle aktualnej literatury przedmiotu (2) metody badania empirycznego oraz (3) analizy, interpretacji i dyskusji uzyskanych wyników. Opis ECTS (1 ECTS = 30h pracy studenta) Udział w zajęciach: 30h przygotowanie do zajęć: 30h przeprowadzenie badania i przygotowanie pracy zaliczeniowej: 60h Łącznie: 120h = 4ECT |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.