Oferta przedmiotowa jednostki Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22 - Rok akademicki 2021/22 2021/22_Z - Semestr zimowy 2021/22 2021/22_L - Semestr letni 2021/22 2022/23 - Rok akademicki 2022/23 2022/23_Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23_L - Semestr letni 2022/23 2023/24 - Rok akademicki 2023/24 2023/24_Z - Semestr zimowy 2023/24 2023/24_L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22 | 2021/22_Z | 2021/22_L | 2022/23 | 2022/23_Z | 2022/23_L | 2023/24 | 2023/24_Z | 2023/24_L | |||||
WT-SPL-AFSD | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia Filozoficzna – Metafizyka działania. Celem tak ujętej antropologii filozoficznej jest określenie istoty i racji osobowego istnienia człowieka oraz ukazanie istoty właściwych mu działań, poprzez które ujawnia i realizuje właściwą sobie transcendencję. W ramach antropologii ogólnej rozważania koncentrują się wokół struktury bytowej człowieka. Uzasadnia się istnienie niematerialnej i nieśmiertelnej duszy, która stanowi ostateczne źródło osobowego istnienia człowieka. Metafizyka działania odkrywa z kolei istotę właściwych człowiekowi działań pokazując zarazem w jaki sposób wykorzystać posiadane dyspozycje, by poprzez pomnażanie osobowego istnienia osiągać obiektywny sens własnej egzystencji. W ostatniej części rozważań podejmuje się refleksję nad właściwym, czyli zgodnym z obiektywną naturą osoby ludzkiej, kształtowaniem kontekstu życia i rozwoju człowieka. (natura a kultura; rodzina, naród, państwo) |
|
|||
WT-SPL-DRR | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-DMKC | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
WT-SPL-DMK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-DKKF | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-DY | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
WT-SPL-DDK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-DDS | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-EME | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-EMT | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
WT-SPL-EKZ | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poznanie katolickich zasad ekumenizmu; nauczenie się wyciągania praktycznych wniosków z historii ekumenii; nabycie umiejętności dialogu z wyznawcami innych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich; poznanie ich historii, podstawowych zasad wiary i moralności, a także liturgii, ksiąg wyznaniowych itp. |
|
||||
WT-SPL-EK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-EG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||||||
WT-SPL-EOS | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu z etyki rozumianej jako filozofia moralności jest określenie istoty dobra obiektywnego i zasad kształtowania dobra powszechnego oraz moralna interpretacja czynu (rozeznanie moralnego przedmiotu działania, wolność, świadomość, odpowiedzialność). Możliwość rozeznania dobra obiektywnego oraz samostanowienie moralne – wokół tych dwóch spraw koncentrują się bardziej szczegółowe rozważania. |
|
||||
WT-SPL-EIE | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
WT-SPL-EX | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||||
WT-SPL-FBIB | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: poznanie filozofii Boga jako nauki filozoficznej, która mówi o istnieniu i naturze Bytu Najwyższego w oparciu o ludzki umysł; wprowadzenie w filozoficzną problematykę Boga; prezentacja rozumowych argumentów na istnienie Bytu Najwyższego. Wymagania wstępne: przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student zapoznał się z podstawową problematyką filozoficzną w ramach zajęć prowadzonych na I roku studiów. |
|
|||
WT-SPL-FKSZ | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest filozoficzna analiza działalności człowieka, poprzez którą, w konfrontacji z naturą, tworzy niszę egzystencjalną dla swojego życia i rozwoju. U jej podstaw znajduje się cywilizacyjny fundament etyczny. Obok wytworów praktycznych szczególne miejsce zajmuje sztuka związana z kategorią piękna. Ostatecznym celem przeprowadzonych analiz jest odpowiedź na pytanie, jakie wytwory i dlaczego wspomagają osobowy rozwój człowieka a więc tworzą kulturę, a jakie uderzają w ten rozwój i należy je traktować jako antykulturę. |
|
||||
WT-SPL-FP | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami filozofii przyrody (kosmo- i biofilozofii); nabycie zasobu podstawowych pojęć filozoficzno-przyrodniczych i przyporządkowania ich do określonych obiektów rzeczywistości naturalnej, w perspektywie podejmowanego diachronicznie studium teologii; umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł wiedzy przyrodniczej; ogólna orientacja w zagadnieniach popularnonaukowych (książki, czasopisma) i umiejętność odróżnienia faktów przyrodniczych od (nad)interpretacji; zainteresowanie słuchaczy zagadnieniami filozofii przyrody i wskazanie źródeł rozwiązań możliwych problemów z tego zakresu (w perspektywie dalszej nauki i ewentualnej pracy intelektualno-duszpasterskiej, np. jako uczestnicy formalnych i nieformalnych dyskusji przedmiotowych lub światopoglądowych). |
|
|||||
WT-SPL-FPWZ | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-FPZN | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-FPN | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami filozofii przyrody (kosmo- i biofilozofii); nabycie zasobu podstawowych pojęć filozoficzno-przyrodniczych i przyporządkowania ich do określonych obiektów rzeczywistości naturalnej, w perspektywie podejmowanego diachronicznie studium teologii; umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł wiedzy przyrodniczej; ogólna orientacja w zagadnieniach popularnonaukowych (książki, czasopisma) i umiejętność odróżnienia faktów przyrodniczych od (nad)interpretacji; zainteresowanie słuchaczy zagadnieniami filozofii przyrody i wskazanie źródeł rozwiązań możliwych problemów z tego zakresu (w perspektywie dalszej nauki i ewentualnej pracy intelektualno-duszpasterskiej, np. jako uczestnicy formalnych i nieformalnych dyskusji przedmiotowych lub światopoglądowych). |
|
||||||||
WT-SPL-FRR | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest filozoficzna interpretacja faktu religijności, czyli odpowiedź na pytanie, co stanowi istotę religijności i jakie są ostateczne racje jej istnienia. Odprzedmiotowym wyjaśnieniem omawianego faktu jest ukazanie realnego istnienia Boga – czym zajmuje się filozofia Boga. Filozofia religii natomiast poszukuje ostatecznych racji jej istnienia w człowieku podkreślając właściwą mu transcendencję. Ostatecznie wyjaśnia, że człowiek podejmuje osobową relację z Bogiem, aby osiągnąć właściwą sobie doskonałość. W świetle tej prawdy podejmowana jest ocena różnych wyjaśnień religijności, obecnych we współczesnej kulturze umysłowej, ze szczególnych uwzględnieniem koncepcji psychologicznych i fenomenologicznych. |
|
||||
WT-SPL-FSPP | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest filozoficzna interpretacja życia człowieka w społeczeństwie. Chodzi o to, aby pokazać różne formy jego obecności wśród innych osób i ocenić ich charakter; od najbardziej podstawowej, to znaczy rodziny począwszy, poprzez naród, państwo, na społecznościach zawodowych i regionalnych skończywszy. Opisując społeczny wymiar życia człowieka zmierzamy do odpowiedzi na pytanie, dlaczego tego potrzebuje dla swojego istnienia i rozwoju. W tym kontekście pokazuje się, że relacja „ja – ty” jako - najbardziej podstawowe odniesienie - jest niezbędne dla samo zrozumienia i samo kształtowania. Bez niego osobowy rozwój staje się praktycznie niemożliwy, czego wyrazem jest samotność, traktowana jako przyczyna osobowej destrukcji. Kolejnym wymiarem refleksji jest ukazanie, że społeczność, aby właściwie służyła człowiekowi, musi być odpowiednio zorganizowana. Szczególnym tego wyrazem jest państwo i związana z jego funkcjonowaniem działalność polityczna |
|
||||
WT-SPL-HFC | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem ćwiczeń było poszerzenie i ugruntowanie wiedzy o rozumieniu Historii Filozofii i jej znaczeniu dla kształtowania właściwych postaw intelektualnych. Szczególną uwagę poświęcono roli, jaką spełnia w systematycznym studium Filozofii. Obok tego, bardziej szczegółowo został ukazany charakter i kontekst powstania Filozofii w Grecji. Z kolei, w ramach analizy oryginalnych tekstów klasyków omawianego okresu, były pogłębiane wiodące nurty w tzw. złotym wieku Filozofii Greckiej. |
|
||||
WT-SPL-HFWE | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-HFSN | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WT-SPL-HFN | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Poznanie i ocena podstawowych nurtów filozofii nowożytnej oraz ukazanie ich wpływu na kulturę (zwłaszcza etykę) współczesną |
|
|||
WT-SPL-HFI1 | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Poznanie i ocena podstawowych systemów filozoficznych, które kształtowały starożytność i wywarły istotny wpływ na charakter kultury europejskiej Wymagania wstępne: Ogólna znajomość historii starożytnej Grecji |
|
|||||
WT-SPL-HFI2 | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem wykładu jest ukazanie filozofii Średniowiecza chrześcijańskiego jako fundamentu kultury umysłowej Europy. Realizowane przez chrześcijaństwo współdziałanie wiary i rozumu stanowiło bowiem zasadniczy impuls do pogłębionej refleksji nad poznaniem filozoficznym, które daje rzeczywiste zrozumienie. Uczeni średniowieczni sięgali do klasyków Filozofii Greckiej, takich jak Platon czy Arystoteles, aby korzystając z dorobku poprzedników jeszcze bardziej związać refleksję filozoficzną z obiektywną rzeczywistością, bo tylko taka filozofia najbardziej służy rozumieniu objawienia. Szczególne znaczenie w tym względzie mają rozwiązania św. Tomasz z Akwinu. Jego poglądom oraz myśli św. Augustyna poświęca się zatem najwięcej uwagi, aby właściwie odczytać dominujące w Średniowieczu tendencje |
|
|||||