Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich MONITORING (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Centrum Ekologii i Ekofilozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22_L - Semestr letni 2021/22 2022/23_L - Semestr letni 2022/23 2023/24_L - Semestr letni 2023/24 2024/25_L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22_L | 2022/23_L | 2023/24_L | 2024/25_L | |||||
WF-OB-ANTB |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie współczesnych problemów na styku człowiek -przyroda, umożliwia poznanie blasków i cieni rozwoju cywilizacji, w tym wpływu antropopresji na bioróżnorodność. Pozwala też poznać charakterystyczną faunę wybranych środowisk miejskich i wiejskich. Formuła prowadzenia przedmiotu umożliwia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-BMON |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student pozna zasady prowadzenia biomonitoringu w szczególności monitoringu stanu środowiska glebowego w różnych siedliskach (zaburzonych i naturalnych) poprzez zaplanowania i przeprowadzenia eksperymentów laboratoryjnych i terenowych. W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie. Student samodzielnie lub w zespole zrealizuje badania mające na celu wykorzystania żywych organizmów do oceny stanu i/lub stopnia zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. |
|
||
WF-OB-FBCH |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
|
||
WF-OB-MOL |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony. Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. |
|
||
WF-OB-TBE |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do technologii bioenergetycznych - cel rozwoju technologii bioenergetycznych - technologie bioenergetyczne dla środków transportu - technologie bioenergetyczne dla energetyki Biopaliwa ciekłe - definicja - alkohole jako biokomponenty paliw do silników o zapłonie iskrowym - FAME jako biopaliwo lub biokomponent paliw do silników o zapłonie samoczynnym - biokomponenty węglowodorowe - biopaliwa dla lotnictwa Biogaz jako paliwo dla środków transportu i energetyki Bio-DME jako biopaliwo dla środków transportu i energetyki Wykorzystanie biomasy stałej jako paliwa w instalacjach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w dużych zawodowych zakładach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w małych i domowych instalacjach grzewczych Dostępność surowców dla technologii bioenergetycznych w Polsce i w UE. |
|
||
WF-OB-WSTOS |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje 30 godzin i prowadzony będzie w formie mieszanej: wykładów konwencjonalnych, wykładów konwersatoryjnych oraz wykładów seminaryjnych. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie produkcyjne z różnych obszarów gospodarki, zagrożenia z nimi związane w tym oddziaływanie na środowisko. |
|
||