Wykłady monograficzne z sub. filozofii - I st. - do wyboru na II lub III roku (nowy program) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022/23_Z - Semestr zimowy 2022/23 2023/24_Z - Semestr zimowy 2023/24 2023/24_L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2022/23_Z | 2023/24_Z | 2023/24_L | |||||
WF-FI-212-WME-RO22 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
WF-FI-1123-WMSKU23A | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówione zostaną podstawowe nurty fenomenologii francuskiej. |
|
|||
WF-FI-1123-WMPIL23 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem kursu jest wprowadzenie do współczesnej filozofii języka. Przedyskutowane zostaną między innymi pytania: 1) Czy natura kompetencji gramatycznej jest wrodzona czy nabyta? 2) Jaki typ i zakres poznania świata trzeba założyć, by wyjaśnić zdolność posługiwania się językiem?; 3) Czy badając język można przyczynić się do rozwiązywania problemów filozoficznych? 4) Jaka jest różnica pomiędzy znaczeniami językowymi i pojęciami? 5) Czy ewentualne odkrycie uniwersaliów językowych będzie argumentem na rzecz ogólnoludzkich intuicji normatywnych? 6) Czy składnik metaforyczny języka zachowuje się w racjonalnych modelach świata i czy należy dążyć do jego eliminacji na rzecz ścisłych rzeczowych odniesień? W sensie historycznym obecny kurs zasadniczo drugą połowę XX wieku, z jednym wprowadzającym wykładem o semantyce Fregego, na której, lub w kontraście do której wyrosło wiele późniejszych koncepcji. |
|
|||
WF-FI-1123-WMSKU23B | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Husserl 2. Heidegger 3. Zwrot teologiczny 4. Wczesna Levinasowskiego interpretacje Husserla 5. Sartre i jego „ja” transcendentalne 6. V Medytacja Kartezjańska we Francji 7. M. Henry i zasady fenomenologii 8. Nowa fenomenologia francuska 9. Francuska recepcja Heidegger według J. Baufret 10. Fenomen paradoksalny 11. Heidegger w interpretacji Lacoste’a 12. Nowe rozumienie redukcji w fenomenologii francuskiej 13. Problem donacji 14. Derrida i fenomenologia 15. Francuska interpretacje "es gibt" |
|
|||
WF-FI-1123-WMGR23 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ukazuje życie, twórczość i społeczne konsekwencje działalności dwu średniowiecznych myślicieli - Joachima z Fiore i Rajmunda Lulla - postaci bardzo kontrowersyjnych już za życia, którzy znacząco wpłynęli na umysłowość średniowiecza. |
|
|||
WF-FI-1123-WMMEL23 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Śmierć jest zjawiskiem jedynym w swoim rodzaju, doświadczeniem niepowtarzalnym i nieprzekazywalnym i – jak się wydaje – nieuniknionym. Jako taka od początków istnienia ludzkości stała się przedmiotem zainteresowania religii, filozofii i sztuki. Celem wykładu jest przedstawienie pytań i odpowiedzi, jakie wobec tej „sytuacji granicznej” wypowiadała i wypowiada filozofia: o naturę śmierci i jej konieczność, o życie jako drogę ku śmierci. Poruszone zostaną także zagadnienia etyczne związane z umieraniem i śmiercią: moralny aspekt kryterium śmierci, prawo do godnego umierania i śmierci. |
|
|||
WF-FI-1123-WMWAG23 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład dotyczyć będzie okresu historycznego znanego jako "zaćmienie darwinizmu" . W tym czasie zainteresowanie teorią ewolucji Karola Darwina spadło, ustępując miejsca alternatywnym teoriom ewolucyjnym, takim jak neolamarkizm, ortogeneza, saltacjonizm i mutacjonizm. Społeczność naukowa odeszła od idei Darwina po jego śmierci w 1882 roku z powodu braku dowodów empirycznych. Nowe dziedziny, takie jak genetyka, które pojawiły się pod koniec XIX wieku, jeszcze bardziej podważyły darwinizm. Trend ten utrzymywał się do lat 30. XX wieku, kiedy to "syntetyczna teoria ewolucji" pogodziła idee Darwina z genetyką Mendla. Kluczowym pytaniem dla historyków i filozofów nauki, które podejmie ten wykład, jest: dlaczego teoria Darwina została odrzucona na rzecz innych teorii ewolucji w tym okresie? |
|
|||