Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Psychologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22 - Rok akademicki 2021/22 2022/23 - Rok akademicki 2022/23 2023/24 - Rok akademicki 2023/24 2024/25 - Rok akademicki 2024/25 2025/26 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22 | 2022/23 | 2023/24 | 2024/25 | 2025/26 | |||||
WF-ZPS-N-LJN2 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-ZPS-N-MBP |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot Metodologia badań psychologicznych realizowany jest w postaci 32 godzin wykładu autorskiego oraz 16 godzin ćwiczeń. Zajęcia realizowane są przez cały rok. Najważniejszym celem wykładu jest zaznajomienie uczestników z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi procesu badawczego w psychologii. Studenci nauczą się formułować problemy badawcze i stawiać do nich hipotezy, operacjonalizować zmienne. Zapoznają się także z podstawowymi schematami badawczymi oraz odpowiadającymi im metodami analizy danych (z wykorzystaniem pakietu SPSS). W ramach kursu będą poruszane treści związane z trafnością badań psychologicznych, błędami i przeciwnościami, które mogą się pojawić w trakcie ich realizacji. Szczególny nacisk zostanie położony na doskonalenie umiejętności metodologicznej analizy raportów z badań empirycznych, które są podstawową formą przekazu informacji o nowych odkryciach naukowych. |
|
||
WF-ZPS-N-MBP1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot Metodologia badań psychologicznych realizowany jest w postaci 32 godzin wykładu autorskiego oraz 16 godzin ćwiczeń. Zajęcia realizowane są przez cały rok. Najważniejszym celem wykładu jest zaznajomienie z podstawowym zakresem metod stosowanych w procesie badawczym w psychologii. Studenci nauczą się formułować problemy badawcze i stawiać do nich hipotezy, operacjonalizować zmienne. Zapoznają się także z podstawowymi schematami badawczymi, a także odpowiadającymi im metodami analizy danych (z wykorzystaniem pakietu SPSS). Szczególny nacisk zostanie położony na doskonalenie umiejętności metodologicznej analizy raportów z badań empirycznych, które są podstawową formą przekazu informacji o nowych odkryciach naukowych. |
|
||
WF-ZPS-N-MJ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-ZPS-N-PG1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-ZPS-N-PT1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające: (1) dokonywanie przeglądu literatury przedmiotu, (2) przeprowadzenie analizy i syntezy zgromadzonego materiału teoretycznego, (3) sformułowanie i uzasadnianie problemu badawczego, (4) sformułowanie i uzasadnienie pytań i hipotez badawczych, (5) teoretyczne zweryfikowanie hipotez oraz sformułowanie wniosków, a także (6) zapoznanie uczestników z obowiązującymi w psychologii standardami pisania tekstów naukowych. |
|
||
WF-ZPS-N-PS1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej. |
|
||
WF-ZPS-N-PE |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji. |
|
||
WF-ZPS-N-PO |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie głównych teorii procesów poznawczych, w szczególności koncepcji i modeli procesów percepcji, uwagi, języka, myślenia, pamięci i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych. |
|
||
WF-ZPS-N-PZ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady dotyczą materiału z zakresu psychologii rozwoju człowieka w okresie prenatalnym, w okresie dzieciństwa, okresie dorastania oraz dorosłości. Obejmują podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć oraz charakterystykę poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
|
||
WF-ZPS-N-PZ1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z wybranymi podejściami do badania różnych obszarów rozwoju człowieka, a także z narzędziami i skalami wykorzystywanymi do celów diagnozy rozwoju dzieci i młodzieży, m.in.: Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR), Skala Inteligencji i Rozwoju (IDS), Leiter-3 Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera. |
|
||
WF-ZPS-N-PI |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prowadzony wykład ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę różnic indywidualnych na tle innych działów współczesnej psychologii. Wykładany materiał pozwala spojrzeć na inne działy psychologii w sposób pogłębiony uwzględniający specyfikę jednostki. Sięgniecie do problematyki inteligencji, zdolności, mądrości pozwala na refleksję metodologiczną i praktyczną. Prowadzone zajęcia, zarówno wykład, jak również ćwiczenia, przygotowują studentów doprowadzenia badań z zakresu psychologii różnic indywidualnych a także do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce psychologicznej. |
|
||
WF-ZPS-N-PI1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zaznajomienie z różnymi testami inteligencji oraz kwestionariuszami służącymi do pomiaru temperamentu i kompetencji społecznych, a także nabycie umiejętności związanych ze stosowaniem ich w celach diagnostycznych. |
|
||
WF-ZPS-N-PS |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady z psychologii społecznej obejmują następujące zagadnienia związane z funkcjonowaniem społecznym jednostki: podstawowe zjawiska w percepcji społecznej, funkcje i źródła stereotypów, uprzedzeń oraz dyskryminacji; powszechne zniekształcenia samowiedzy oraz ich konsekwencje dla społecznych zachowań jednostki; atrybucje przyczynowe: prawidłowości i zniekształcenia w interpretacji przyczyn zachowań ludzi; zjawisko atrakcyjności interpersonalnej, mechanizmy wpływu społecznego, funkcjonowanie grup społecznych, zachowania prospołeczne i agresywne. |
|
||
WF-ZPS-N-PW |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć prezentowane będą teorie i koncepcje wartości, a także sposoby pomiaru wartości. Przedstawione będzie również miejsce wartości w psychologii rozwoju człowieka i psychologii osobowości oraz psychoterapii, psychologii zachowań konsumenckich, psychologii pracy i organizacji czy psychologii pozytywnej. Poziom przedmiotu: podstawowy. Cel przedmiotu: zapoznanie z tradycyjnymi koncepcjami wartości w psychologii, sposobami pomiaru wartości oraz z różnymi sposobami rozumienia wartości na gruncie niektórych dziedzin psychologii. Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna. |
|
||
WF-ZPS-N-PDP |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych. |
|
||
WF-ZPS-N-PDP1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji, adaptacji oraz stosowania testów psychologicznych. |
|
||
WF-ZPS-N-PO1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przedstawienie studentom szerszego kontekstu wiedzy zdobywanej na wykładach, uzupełnionej o przykłady metod badawczych, które ukształtowały obraz współczesnej psychologii poznawczej. |
|
||