Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr zimowy 2018/19 – Instytut Ekologii i Bioetyki WF-OB-2018/19_Z
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-ANAM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć konsultowana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Do analizy wykorzystują dane pochodzące z własnej stacji meteorologicznej. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma dyskusyjna do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-SUAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ANTS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia środowiskowa poszukuje odpowiedzi na pytania o istotę i naturę człowieka z uwzględnieniem śladów jego obecności w środowisku naturalnym. Wzoruje się więc na oddolnej antropologii filozoficznej, która w punkcie wyjścia uwzględnia dane nauk przyrodniczych o człowieku. Wykład podejmuje interdyscyplinarną problematykę relacji gatunku Homo sapiens do właściwego mu przyrodniczego i kulturowego środowiska życia. |
|
||
WF-OB-BCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe regulacje prawne. Metodyka działań dotycząca zasad bezpiecznego postępowania z chemikaliami. Karty charakterystyki. Czynniki chemiczne. Środki ochrony indywidualnej i ich znaczenie oraz właściwy dobór do pracy z chemikaliami. Rodzaje zagrożeń stwarzanych przez chemikalia. Awarie przemysłowe. Katastrofy ekologiczne. |
|
||
WF-OB-BHP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studenta do działalności zawodowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na swoje bezpieczeństwo i higienę pracy jak również współpracowników i podległych pracowników. |
|
||
WF-OB-BGEO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Porusza zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, interakcje międzygatunkowe, procesy geologiczne, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory, biogeografia wysp. |
|
||
WF-OB-BIND |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania właściwości żywych organizmów roślinnych i zwierzęcych lub ich układów do oceny stanu i charakteru zmian zachodzących w środowisku. Omówienie cech organizmów bioindykacyjnych. Przegląd grup zwierząt oraz roślin stosowanych w bioindykacji – omówienie ich możliwości i ograniczenia. Zaznajomienie studentów możliwościami stosowania metod bioindykacyjnych w ocenie stanu środowiska zarówno w warunkach naturalnych przekształceń jak i w warunkach oddziaływań antropogenicznych. |
|
||
WF-OB-BIO1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej. |
|
||
WF-OB-BIO2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Nauka przygotowywania prostych preparatów, samodzielnej obserwacji, analizowania i opisywania widzianego obrazu bądź eksponatu w celu lepszego zrozumienia budowy oraz funkcjonowania różnych organizmów ze świata roślin oraz zwierząt, odróżniania cech ogólnych od szczegółowych, ujmowania podobieństw i różnic, dopełnienie i utrwalenie poznawanych treści biologicznych. |
|
||
WF-OB-BEWOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami ewolucji biologicznej i wyjaśnienie jej znaczenie dla przebiegu procesów ekologicznych. Omówienie teorii powstania życia i teorii wyjaśniających powstawanie gatunków. Przedstawienie podstaw ekologii ewolucyjnej i behawioralnej. |
|
||
WF-OB-BTEH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z nowymi trendami i kierunkami badań w rozwoju biotechnologii w Polsce i na świecie. Zapoznanie z podstawowymi grupami mikroorganizmów i organizmów wyższych oraz zapoznanie z procesami mikrobiologicznymi i możliwościami wykorzystania ich w ochronie środowiska, rolnictwie, przemyśle. Celem przedmiotu jest podkreślenie roli jaką mikroorganizmy pełnią w procesach samooczyszczania wód i gleby oraz w procesach bioremediacji. |
|
||
WF-OB-EDEK1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologiczno-przyrodniczej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
||
WF-OB-EKF |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na potrzebę filozoficznego odniesienia do problematyki ochrony środowiska naturalnego, ze zwróceniem uwagi na konieczność refleksji etycznej. W ramach zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z problematyką ekofilozoficzną oraz jej główne nurty. |
|
||
WF-OB-EKK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zatytułowane "Ekologia kulturowa" stawia sobie za cel ukazanie złożonych i wielorako uwarunkowanych relacji między światem natury i kultury. Relacje te zostaną przedstawione na przykładzie kształtowania się społeczności ludzkich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na nie ze strony czynników środowiskowych. |
|
||
WF-OB-EKONS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ETS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ekotoksykologia łączy zagadnienia poruszane przez toksykologię i ekologię. Zajmuje się wyjaśnieniem i określeniem przyczyn szkodliwych skutków wywoływanych w ekosystemach zwierząt (w tym ludzi), roślin i drobnoustrojów lub w poszczególnych elementach tych ekosystemów, przez zanieczyszczenia pochodzenia naturalnego lub syntetycznego. Zostaną omówione narzędzia pozwalające przewidywać skutki dla ekosystemów powodowane przez szkodliwe substancje chemiczne, głównie pochodzenia antropogennego. Zostaną omówione charakterystyczne dla różnych elementów środowiska zanieczyszczenia chemiczne, sposoby ich identyfikacji i klasyfikacji oraz informacje na temat aktów prawnych podające kryteria oceny różnych siedlisk. |
|
||
WF-OB-ELO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Kurs będzie poświęcony logice, argumentacji i krytycznemu myśleniu. Znajomość zagadnień z zakresu logiki praktycznej i logiki formalnej ma dostarczyć studentom narzędzi koniecznych do krytycznego i samodzielnego myślenia, formułowania i oceny argumentacji oraz umiejętności identyfikowania błędów logicznych występujących w komunikacji. Wymagania wstępne: elementarne wiadomości z zakresu logiki przekazywane w programie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-SUEET |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ecological ethics |
|
||
WF-OB-ETA |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest pokazanie, że efekty badawcze biologii zachowania się zwierząt warunkują pełniejsze zrozumienie człowieka i sposobów jego obecności w środowisku naturalnym. Wykład dostarcza wiedzy z zakresu specyfiki etologii w odniesieniu do innych nauk behawioralnych. Prezentuje jej problematykę, a także jej ekologiczną, antropologiczną i filozoficzną relewancję. |
|
||
WF-OB-ETY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z kierunkami etycznymi, a także z podstawowymi kategoriami etycznymi, takimi jak: wartości, cnoty, wolność, sumienie, odpowiedzialność. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich uzasadnień. Student podejmuje refleksję nad zagadnieniami etycznymi, uczy się samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków w zakresie oceny moralnej działań człowieka. |
|
||
WF-OB-ETYS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Krytyczne zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami. Efekty kształcenia: Postawa - Ujmowanie postępowania własnego i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Kompetencja - Znajomość zagadnień etyki środowiskowej i wypracowanie zdolności ujmowania problemów ekologicznych w kategoriach moralnych. |
|
||
WF-OB-FIZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie z podstawowymi zjawiskami fizycznymi niezbędnymi dla studiowania historii i ewolucji życia. Wymagania wstępne: Znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-GIFF |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z różnymi formami ratowania lub odtwarzania rodzimej fauny i flory w Polsce i na Świecie. Umożliwia poznanie obcych, często inwazyjnych gatunków fauny i flory różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice w sposobie zasiedlania różnych terenów przez gatunki inwazyjne. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw wzrastającego, na całym Świecie, problemu gatunków obcych oraz zaznajamia z aktywnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na Świecie |
|
||
WF-OB-SUES |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The man (as well as other organisms) lives in an environment and this environment exerts certain effects on the body. All biological systems must self-regulate in the context of changing environmental demands. At the simplest level of agreement, “stress” involves some environmental stimulus that produces a reaction in a living organism that may be either favorable or unfavorable to the organism. The term, “stress”, should be understand both as an environmental stimulus and as the response to an environmental stimulus. Physiological disruption resulting from impoverished environmental circumstances is central to the study of health, lifestyle and social status. Use of multiple indicators gives a comprehensive understanding of stress and adaptation in the past and contemporary. |
|
||
WF-OB-HWOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
||
WF-OB-HGW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z przedmiotu Hydrologia. Studenci uczą się analizować zjawiska hydrologiczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego do procesów środowiskowych. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie metodyki oceny zasobów hydrologicznych. Szczegółowo poznają zasady obiegu wody, zagrożenia dla istniejących zasobów wody, degradacje chemiczną zasobów wody powierzchniowej oraz podziemnej. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie procesu zarządzania zasobami wodnymi z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-IPZR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy z ideą zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem jej istoty, założeń i celów, regulacji prawno-organizacyjnych, a także ze sposobami rozwiązywania problemów społeczno-przyrodniczych w duchu zrównoważonego rozwoju. |
|
||
WF-OB-INFO1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Dostarczenie wiedzy dotyczącej zarówno zasady działania i budowy współczesnych komputerów, jak i odpowiednich narzędzi związanych z oprogramowaniem m. in.: edytory tekstów, bazy danych, arkusze kalkulacyjne, programy do obróbki obrazu i dźwięku czy też oprogramowanie edukacyjne. Efekt kształcenia: Zajęcia mają umożliwić studentom zapoznanie się z podstawami technologii informacyjnej i jej zastosowaniami. Istotne jest przy tym nabycie umiejętności korzystania z informacji i posługiwania się technologią informacyjną - wykorzystywanie tej technologii jako pomocy, środka lub narzędzia do poszerzania i wzbogacania procesu uczenia się i nauczania. Zwraca się jednocześnie uwagę na zrozumienie możliwości i ograniczeń wynikających ze stosowania technologii informacyjnej. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z informatyki |
|
||
WF-OB-IPOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramy prawne ochrony środowiska wyznacza państwo poprzez instrumenty o różnym charakterze. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z systemem prawnym ochrony środowiska oraz zasadami polityki ochrony środowiska. |
|
||
WF-OB-ITOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne” - łańcuch życia produktów w procesach technologicznych - energochłonność i emisyjność łańcucha technologicznego -wybrane działy gospodarki, dla których omówione zostaną technologiczne narzędzia ograniczenia uciążliwości dla środowiska • transport - technologie redukcji emisji CO, niespalonych węglowodorów, cząstek stałych i NOx ze środków transportu • energetyka - technologie redukcji emisji CO, niespalonych węglowodorów, cząstek stałych i NOx z instalacji energetycznych • przemysł chemiczny - redukcja emisji NM LZO do powietrza, -ograniczenie wprowadzania chemicznych zanieczyszczeń do ścieków • przemysł cementowy -ograniczenie emisji pyłów - technologie energetycznego wykorzystania odpadów |
|
||
WF-OB-JAKZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Żywność to nie tylko właściwości odżywcze, ale również zanieczyszczenia. Zostaną omówione różne rodzaje zanieczyszczenia żywności, tj. zanieczyszczenia chemiczne, biologiczne i fizyczne. Przedstawiona zostanie klasyfikacja zanieczyszczeń oraz jej wpływ na zdrowie i życie człowieka, a także metody i sposoby kontroli żywności oraz zagadnienia związane z szacowaniem ryzyka zdrowotnego dla człowieka w wyniku występowania różnych zanieczyszczeń. Omówione zostaną kryteria oceny żywności wraz z aktami prawnymi je umożliwiającymi. |
|
||
WF-OB-LAC1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: 2 semestry x 2 godziny w tygodniu (60 godzin) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest opanowanie języka łacińskiego w stopniu podstawowym. Po I roku nauki student powinien: - poprawnie czytać i tłumaczyć proste teksty - rozpoznawać i określać poznane formy fleksyjne - poprawnie tłumaczyć zdania pojedyncze z j.polskiego na j.łaciński - zapamiętać poznane sentencje, wyrażenia łacińskie - opanować słownictwo z zakresu nauk biologicznych, chemicznych |
|
||
WF-OB-SUMASEM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar is devoted to master's theses which deal with the interaction of nature and culture. Preference are given to topics that deal with issues related to the influence of religion on human relationships to nature. The seminar also features diploma theses that focus on issues such as the principle of sustainable development, the Millennium Goals, the of Sustainable Development Goals (SDG) and the impact of particular animal and plant species on the human civilization. The aim of the seminar is to teach the student to apply the principles of methodology of scientific writing and to elaborate the subject matter of the thesis. |
|
||
WF-OB-MOB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: przedstawienie studentowi sposobu udokumentowania prowadzonych badań naukowych. Podczas zajęć student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu fotografii tak aby mógł samodzielnie dokumentację fotograficzną. |
|
||
WF-OB-MWYC |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów nauk geograficznych pt. Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-MNPR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
||
WF-OB-MPPN |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje do pisana prac naukowych (na poziomie licencjatu i magisterium) z obszaru nauk przyrodniczych. |
|
||
WF-OB-MODM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi elementami matematyki używanymi do opisu zjawisk biologicznych. Wykład ilustrowany będzie najbardziej znanymi modelami matematycznymi istniejącymi w biologii i naukach o środowisku. Zostanie zwrócona uwaga na właściwości tych modeli i ich znaczenie dla opisywanych układów. Przedstawione zostaną komercyjne produkty istniejące na rynku służące modelowaniu w naukach o środowisku. |
|
||
WF-OB-OPZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Obowiązujące przepisy prawa w zakresie ochrony środowiska nakładają m.in. na pomioty gospodarcze szereg obowiązków. Obowiązki te dotyczą podmiotów korzystających ze środowiska, realizujących inwestycje, eksploatujących instalacje, których działalność powoduje emisję substancji i energii do środowiska, itd. Znajomość obowiązków wynikających z przepisów prawa w zakresie ochrony środowiska i stosowanie się do nich jest konieczna. Celem zajęć jest zapoznanie się z wybranymi obowiązkami przedsiębiorców w zakresie ochrony środowiska wynikającymi z aktualnie obowiązujących przepisów prawnych oraz nabycie umiejętności naliczania opłat, w tym opłat za korzystanie ze środowiska za różne komponenty środowiska oraz opłat za usługi wodne. |
|
||
WF-OB-OSPI |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze znaczeniem ocen oddziaływania dla ochrony środowiska jako elementu procesu inwestycyjnego. |
|
||
WF-OB-OSOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi technikami pracy z materiałem szkieletowym: ocena płci, wieku, cechy metryczne i niemetryczne czaszki oraz szkieletu poskranialnego, rekonstrukcja wybranych parametrów budowy ciała, ocena szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego. Celem zajęć jest ponadto przybliżenie zagadnienia oddziaływania środowiska na szkielet ludzki oraz rekonstrukcji cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu i morfologicznych reakcji na warunki życia w populacjach pradziejowych. |
|
||
WF-OB-OZEN |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawy odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii. Potencjał energii promieniowania słonecznego. Słońce jako źródło energii na Ziemi. Warunki klimatyczne warunkujące wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Wody geotermalne. Występowanie gazów w wodach termalnych. Skład chemiczny wód termalnych. Energia wód powierzchniowych. Charakterystyka wykorzystania energii wodnej. Podział elektrowni wodnej. Energia wiatru. Ocena zasobności energii wiatru w Polsce. Energia biomasy. Biomasa jako źródło energii odnawialnej w Polsce. Biogaz. Biopaliwa ciekłe na bazie biomasy. Energetyka wodorowa. Energetyczne wykorzystanie odpadów komunalnych. Regulacje UE i systemy wsparcia OZE. |
|
||
WF-OB-PCH2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest wprowadzenie w świat języka chemicznego, modeli i praw chemicznych. W zakres wchodzi: nazewnictwo związków nieorganicznych, budowa układu okresowego i właściwości pierwiastków wynikające z tego, reakcjie redox, budowa atomu, stechiometria, elementy termodynamiki reakcji chemicznych, równowagi kwasowo-zasadowe, elementy kinetyki i elektrochemii, podstawy chemii kwantowej (równanie Schrödingera dla atomu wodoru, liczby kwantowe, orbitale atomowe, konfiguracja elektronowa atomów wieloelektronowych, orbitale molekularne jako kombinacje liniowe orbitali atomowych, hybrydyzacja), elementy chemii ciała stałego, sposoby wyrażania stężeń wraz z przykładami. |
|
||
WF-OB-PIP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje 30 godzin i prowadzony będzie w formie konwencjonalnych wykładów z elementami wykładu konwersatoryjnego. W ramach zajęć zostaną omówione podstawowe prawa ze statyki i dynamiki płynów, podział płynów, zasady i kluczowe parametry podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w instalacjach przemysłowych wraz z przykładem stosowanych urządzeń. Zostaną także omówione główne materiały konstrukcyjne, ich właściwości i zastosowanie. Wiedza pozyskana przez studentów podczas wykładów weryfikowana będzie końcowym kolokwium zaliczającym. |
|
||
WF-OB-PNZR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów nauk geograficznych pt. Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. |
|
||
WF-OB-PTK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Toksykologia jest interdyscyplinarną dziedziną nauki, która zajmuje się badaniem właściwości czynników fizycznych (np. promieniowanie, hałas), chemicznych (pierwiastki, związki, mieszaniny) i biologicznych (mikotoksyny, substancje naturalne, bakterie, wirusy) w aspekcie ich oddziaływania na organizm człowieka. Toksykologia w ujęciu tradycyjnym definiowana jest jako nauka o truciznach. Ma zostać przybliżone klasyczne ujęcie toksykologii, a także zapoznanie słuchaczy z zasadami oceny i klasyfikacji związków szkodliwych i niebezpiecznych dla człowieka (ksenobiotyków) stanowiących zanieczyszczenie środowiska, a także przedstawić toksykologiczne wartości odniesienia wraz z ich praktycznym zastosowaniem w celu zagwarantowania bezpieczeństwa organizmom żywym, w tym człowiekowi. |
|
||
WF-OB-PZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci odbywają praktyki (160 godz.) w zakładach pracy i instytucjach samodzielnie znalezionych przez studenta, w miejscach wskazanych przez interesariuszy zewnętrznych wydziału (pracodawców), w miejscach wskazanych przez Biuro Karier. Udokumentowany program praktyk każdego studenta stanowi odpowiednik sylabusa. |
|
||
WF-OB-PGO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wzrastająca ilość odpadów i związane z nimi zagrożenia stają się w naszych czasach coraz bardziej zauważalnym problemem w szeroko rozumianej ochronie środowiska. W związku z tym należy rozwijać świadomość o gospodarce odpadami, technologiach przyczyniających się do minimalizacji ilości powstawania odpadów oraz rozwijać technologie pozwalające na powtórne ich wykorzystywanie. Celem zajęć jest zapoznanie się z rodzajami odpadów, zagrożeniami, jakie mogą powodować, aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie, obowiązkami na etapie wytwarzania, transportu, zbierania, przetwarzania odpadów oraz nabycie umiejętności wykorzystywania i zastosowania w życiu codziennym oraz pracy zawodowej istniejących metod recyklingu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów. |
|
||
WF-OB-PAOOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i instytucjami prawa administracyjnego oraz przedstawienie struktury organów ochrony środowiska wraz z zadaniami przez nie wykonywanymi. |
|
||
WF-OB-POS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi ochrony środowiska, zasadami rządzącymi ochroną środowiska, jak również stosowaną siatką pojęciową. |
|
||
WF-OB-PADS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład stanowi prezentację podstawowych zagadnień związanych z procedurą administracyjną w ochronie środowiska. Wskazuje formy i metody regulacji, które mają służyć zapewnieniu należytego stanu elementów ochrony środowiska. Szczególnej uwadze poświęcono przybliżenie mechanizmów stosowania prawa ochrony środowiska w praktyce. |
|
||
WF-OB-PRBN |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
|
||
WF-OB-PRP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studenci zapoznają się z krajowymi i międzynarodowymi źródłami finansowania projektów dotyczących ochrony elementów środowiska w Polsce. We wstępnych prezentacjach przedstawione zostaną główne źródła finansowania oraz kryteria jakie należy spełnić, aby zostać beneficjentem programów. Następnie omawiane będą projekty, które były realizowane w Polsce. W połowie semestru studenci przygotują prezentacje na temat wybranych projektów realizowanych w Polsce i w Europie - prezentacje będą przedstawiane i omawiane podczas zajęć. Po każdej prezentacji odbędzie się dyskusja. Aktywność podczas dyskusji będzie premiowana dodatkowymi punktami. |
|
||
WF-OB-REJO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rozporządzenia: Reach i CLP. Substancje i mieszaniny sklasyfikowane jako niebezpieczne. Budowa i opis karty charakterystyki. Karty charakterystyki i ich znaczenie w zakładach pracy. Klasyfikacja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Zasady oznakowania substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne.Rejestracja substancji i mieszanin sklasyfikowanych jako niebezpieczne. |
|
||
WF-OB-SLAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom napisanie pracy dyplomowej. |
|
||
WF-OB-SLBG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
||
WF-OB-SLEG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z edukacji globalnej stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Dyskutowane zagadnienia związane są z problemami prac przygotowywanych przez uczestników seminarium, a ponadto stanowią analizę poszczególnych części prac dyplomowych. |
|
||
WF-OB-SLFSW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie wartości siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
|
||
WF-OB-SLMS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy i doskonalenie technik badawczych z zakresu mikrobiologii gleby, wody i powietrza. Szczególny nacisk położony będzie na mikrobiologię środowiska glebowego – badanie bioróżnorodność i aktywność mikroorganizmów występujących zarówno w glebach naturalnych, jak i poddanych szeroko rozumianej antropopresji. Seminarium ma również na celu kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy studenta zarówno laboratoryjnej, jak i naukowej i prezentowania wyników przygotowywanej pracy licencjackiej. |
|
||
WF-OB-SLOZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Podejmowane zagadnienia mają na celu omówienie problemów prac przygotowywanych przez uczestników seminarium. |
|
||
WF-OB-SMAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: Poziom zaawansowany Cele przedmiotu: Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy magisterskiej Wymagania wstępne: Semnarium zakłada wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. |
|
||
WF-OB-SMAP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na fenomenie człowieka na tle środowiska przyrodniczo-kulturowego. Z racji szerokiego spektrum tematycznego prowadzone prace opierają się zarówno na badaniach własnych prowadzonych przez studentów (analiza materiału kostnego i zębowego), jak i teoretycznych rozważaniach antropologicznych. |
|
||
WF-OB-SMEA |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
||
WF-OB-SMMM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przygotowanie pracy dyplomowej przez ich uczestników. |
|
||
WF-OB-SMTS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Umiejętność znalezienia źródeł literaturowych i prezentacji zagadnień dotyczących technologii środowiskowych, w tym: - ekonomiczno-rolniczej oceny przydatności odnawialnych źródeł energii – szczególnie pochodzenia rolniczego – na poziomie lokalnym i krajowym oraz zapotrzebowania na nie; - zaplecze surowcowe przedsiębiorstw przetwórczych biomasy; - środowiskowa ocena zastosowań OZE w gospodarce i rolnictwie. - technologie przetwórstwa odpadów |
|
||
WF-OB-U2-KMGIS1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-SYZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, przebiegającego w ramach sformalizowanych systemów zarządzania. |
|
||
WF-OB-TTOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku. Analiza wybranych technologii uciążliwych dla środowiska. Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniom do atmosfery. Charakterystyka procesów stosowanych w ochronie powietrza. Absorpcja. Adsorpcja. Procesy spalania. Zasady działania odpylaczy i urządzeń do usuwania zanieczyszczeń gazowych. Główne źródła zanieczyszczenia wód. Sposoby oczyszczania wód powierzchniowych i podziemnych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych. Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków. Technologie oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Źródła i charakterystyka odpadów. Zasady postępowania z odpadami: składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych i rolniczych, unieszkodliwianie. Recykling polimerów i tworzyw sztucznych. Podstawy biotechnologii środowiskowej. Zastosowanie technik membranowych w technologii wody, oczyszczania ścieków i powietrza. |
|
||
WF-OB-ESTW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel przedmiotu: Podstawowym celem tych zajęć jest przygotowanie studentów do korzystania z literatury fachowej w języku angielskim oraz do sporządzania poprawnego merytorycznie i stylistycznie przekładu na język polski. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu filozofii środowiskowej oraz znajomość języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym. |
|
||
WF-OB-WPOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę prawa ochrony środowiska oraz zapoznanie z podstawowymi definicjami, instytucjami w zakresie prawa ochrony środowiska. |
|
||
WF-OB-WZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska w perspektywie systemowej. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
||
WF-OB-ZFPS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z różnymi formy ratowania wymierającej lub odtwarzania wymarłej fauny w Polsce i na Świecie. Umożliwia poznanie zagrożonej i ginącej fauny różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice uwarunkowań środowiskowo-przyrodniczych. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw małej liczebności wybranych gatunków zwierząt, oraz zaznajamia z czynnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na Świecie |
|
||