Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2019/20 – Instytut Ekologii i Bioetyki WF-OB-2019/20_L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-LAC2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: 2 semestry x 2 godziny w tygodniu (60 godzin) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest opanowanie języka łacińskiego w stopniu podstawowym. Po I roku nauki student powinien: - poprawnie czytać i tłumaczyć teksty z podręcznika - rozpoznawać i określać poznane formy fleksyjne - poprawnie tłumaczyć zdania pojedyncze z j.polskiego na j.łaciński - zapamiętać poznane sentencje i wyrażenia łacińskie oraz poznane słownictwo |
|
||
WF-OB-SUMASEM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar is devoted to master's theses which deal with the interaction of nature and culture. Preference are given to topics that deal with issues related to the influence of religion on human relationships to nature. The seminar also features diploma theses that focus on issues such as the principle of sustainable development, the Millennium Goals, the of Sustainable Development Goals (SDG) and the impact of particular animal and plant species on the human civilization. The aim of the seminar is to teach the student to apply the principles of methodology of scientific writing and to elaborate the subject matter of the thesis. |
|
||
WF-OB-MOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony. Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. |
|
||
WF-OB-MMFTER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Monitoring fauny, dostarczając informacji o gatunkach zwierząt występujących w danym środowisku, jest istotnym narzędziem w ich ochronie. Studenci w trakcie zajęć będą mogli nie tylko poznać wybrane metody monitoringu zwierząt , ale także przeprowadzić własne badania wybranych grup. |
|
||
WF-OB-MOK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
||
WF-OB-METH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zanieczyszczenia żywności to powszechne zjawisko. Stąd konieczność dysponowania odpowiednimi metodami analitycznymi do oznaczania różnych typów zanieczyszczeń żywności. Zostaną przedstawione techniki analityczne wykorzystywane w analizie zanieczyszczeń żywności. Zaprezentowane zostaną kryteria jakie musi spełniać metoda aby podczas badania żywności uzyskiwać wiarogodne wyniki odzwierciedlające rzeczywistą zawartość badanych zanieczyszczeń. |
|
||
WF-OB-MPOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie znaczenia i roli międzynarodowego prawa ochrony środowiska dla ochrony środowiska. Zwrócenie uwagi odpowiedź społeczności międzynarodowej na problemy zanieczyszczenia środowiska. |
|
||
WF-OB-MSR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przybliżenie studentom wiedzy z zakresu mikrobiologii ze szczególnym uwzględnieniem ekologii mikroorganizmów i roli jaką pełnią w środowisku i życiu człowieka. Zajęcia koncentrować się będą w głównej mierze na aspekcie sanitarnym czyli ocenie zanieczyszczenia mikrobiologicznego wody, gleby i powietrza. Większość ćwiczeń praktycznych wykonywanych przez studentów oparta będzie na izolacji, posiewie na podłoża mikrobiologiczne, hodowli i obserwacji mikroskopowej drobnoustrojów. |
|
||
WF-OB-MAK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z tematyką wykorzystania wiedzy mikrobiologicznej w ochronie zabytków. Drobnoustroje są odpowiedzialne za degradację materii dziedzictwa kulturowego - z tej przyczyny badania prowadzone w dziedzinie mikrobiologii mogą wpisywać się w kontekst szeroko pojętych praktyk konserwatorskich. |
|
||
WF-OB-MBDKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć prowadzone są konsultacje w zakresie gromadzenia i udostępniania danych środowiskowych. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na konsultacje w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę i waloryzację stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. |
|
||
WF-OB-MDZK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. |
|
||
WF-OB-OCHP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: ukazanie przedmiotu, metody oraz celu współczesnej ochrony przyrody. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekologii. |
|
||
WF-OB-OSSS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
||
WF-OB-ODZE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-OZEAP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-PCH1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi chemii organicznej takimi jak budowa związków organicznych, nazewnictwo, właściwości, reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne dla tych związków. |
|
||
WF-OB-PMK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. |
|
||
WF-OB-POZZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
||
WF-OB-PAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. Są one propozycją konkretnego wdrożenia praktycznej wiedzy przyrodniczej studentów do działalności edukacyjnej, weryfikacji umiejętności dydaktycznych, zdobycie umiejętności rozpoznawania organizmów ze świata flory i fauny oraz zdolności dzielenia się wiedzą dotyczącą tych organizmów. Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole Student będzie znał sposoby prezentacji zdobytej wiedzy przyrodniczej. Nabędzie umiejętności prowadzenia skutecznej edukacji ekologicznej wśród społeczeństwa. |
|
||
WF-OB-PZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci odbywają praktyki (160 godz.) w zakładach pracy i instytucjach samodzielnie znalezionych przez studenta, w miejscach wskazanych przez interesariuszy zewnętrznych wydziału (pracodawców), w miejscach wskazanych przez Biuro Karier. Udokumentowany program praktyk każdego studenta stanowi odpowiednik sylabusa. |
|
||
WF-OB-PAKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z charakterystyką ochrony prawnej komponentów środowiska (m.in. woda, powietrze, krajobraz, klimat, gleba). Omawiane będą szczegółowe zagadnienia związane z ochroną przyrody, ochroną wód, powietrza, ochroną zwierząt, GMO. |
|
||
WF-OB-SURAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Over the last three decades, an ever-increasing commitment to conservation by all the major religious traditions has been noted. This commitment has resulted in a significant increase in the number of pronouncements by religious leaders on the conservation of nature, accompanied by the growing number of religion-based environmental organizations and their active participation in specific environmental actions. This has led to a greater awareness among politicians, scientists and representatives of various international organizations of the role that religions can play in overcoming the ecological crisis. The State of the World Report of 2003 points : 1) capacity to shape cosmologies (worldviews), 2) moral authority, 3) a large base of adherents, 4) significant material resources, 5) community-building capacity. The main goal of the course is to show connection between religious traditions and environment. |
|
||
WF-OB-RFP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany; Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przedstawienie studiującym całego zróżnicowania i bogactwa fauny naszego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych, prawnie chronionych, o dużym znaczeniu gospodarczym i epidemiolgicznym. Zdobyte wiadomości powinny umożliwić studentom rozpoznawanie pospolitych gatunków bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnym środowisku. Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, w tym szczególnie z zoologii i ekologii zwierząt, oraz znać programy Word, PowerPoint i Excel. |
|
||
WF-OB-SLAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom napisanie pracy dyplomowej. |
|
||
WF-OB-SLWY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone charakteryzowaniu biochemicznych procesów, zjawisk i mechanizmów u roślin, zwierząt i mikroorganizmów, w kontekście stanów fizjologicznych i chorobowych oraz interakcji międzytaksonowych |
|
||
WF-OB-SLBG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
||
WF-OB-SLEG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z edukacji globalnej stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Dyskutowane zagadnienia związane są z problemami prac przygotowywanych przez uczestników seminarium, a ponadto stanowią analizę poszczególnych części prac dyplomowych. |
|
||
WF-OB-SLFSW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie wartości siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
|
||
WF-OB-SLMS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy i doskonalenie technik badawczych z zakresu mikrobiologii gleby, wody i powietrza. Szczególny nacisk położony będzie na mikrobiologię środowiska glebowego – badanie bioróżnorodność i aktywność mikroorganizmów występujących zarówno w glebach naturalnych, jak i poddanych szeroko rozumianej antropopresji. Seminarium ma również na celu kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy studenta zarówno laboratoryjnej, jak i naukowej i prezentowania wyników przygotowywanej pracy licencjackiej. |
|
||
WF-OB-SLOZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Podejmowane zagadnienia mają na celu omówienie problemów prac przygotowywanych przez uczestników seminarium. |
|
||