Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr zimowy 2019/20 - Instytut Ekologii i Bioetyki WF-OB-2019/20_Z
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2019/20_Z - Semestr zimowy 2019/20 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2019/20_Z | |||||
WF-OB-ASN |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- wprowadzenie do zagadnień transportu - rodzaje transportu - udział transportu w gospodarce światowej, europejskiej i polskiej - napędy konwencjonalne - silniki spalinowe - rodzaje oddziaływań konwencjonalnych środków transportu na środowisko - sposoby ograniczania wpływu transportu na chemiczne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego - napędy alternatywne - hałas i sposoby ograniczania wpływu hałasu od środków transportu na ludzi i elementy środowiska naturalnego - wpływ infrastruktury transportowej na ludzi i środowisko naturalne - płyny eksploatacyjne stosowane w środkach transportu, jako źródło emisji zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby |
|
||
WF-OB-ANAM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć konsultowana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Do analizy wykorzystują dane pochodzące z własnej stacji meteorologicznej. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma dyskusyjna do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-OLEJNIANIM-ER |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Animal behaviour is one of the biological disciplines that have been developing intensively over the last decade. Researchers focus on many issues including hunting, reproduction, or altruistic behaviour. The aim of the course is: 1) to acquaint students with the complexities of animal behaviour 2) to explain how animal behaviour affect the ability of survival of the animals 3) to show the possibilities of using knowledge about animal behaviour in nature conservation During the classes students will observe the behaviour of selected invertebrate species Undoubtedly, the course on animal behaviour will inspire students to have a humanitarian approach to animals. Key: animal, behaviour, survival |
|
||
WF-OB-SUAB |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ANTS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia środowiskowa poszukuje odpowiedzi na pytania o istotę i naturę człowieka z uwzględnieniem śladów jego obecności w środowisku naturalnym. Wzoruje się więc na oddolnej antropologii filozoficznej, która w punkcie wyjścia uwzględnia dane nauk przyrodniczych o człowieku. Wykład podejmuje interdyscyplinarną problematykę relacji gatunku Homo sapiens do właściwego mu przyrodniczego i kulturowego środowiska życia. |
|
||
WF-OB-BCH |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe regulacje prawne. Metodyka działań dotycząca zasad bezpiecznego postępowania z chemikaliami. Karty charakterystyki. Czynniki chemiczne. Środki ochrony indywidualnej i ich znaczenie oraz właściwy dobór do pracy z chemikaliami. Rodzaje zagrożeń stwarzanych przez chemikalia. Awarie przemysłowe. Katastrofy ekologiczne. |
|
||
WF-OB-BHP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studenta do działalności zawodowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na swoje bezpieczeństwo i higienę pracy jak również współpracowników i podległych pracowników. |
|
||
WF-OB-BGEO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Porusza zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, interakcje międzygatunkowe, procesy geologiczne, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory, biogeografia wysp. |
|
||
WF-OB-BIND |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania właściwości żywych organizmów roślinnych i zwierzęcych lub ich układów do oceny stanu i charakteru zmian zachodzących w środowisku. Omówienie cech organizmów bioindykacyjnych. Przegląd grup zwierząt oraz roślin stosowanych w bioindykacji – omówienie ich możliwości i ograniczenia. Zaznajomienie studentów możliwościami stosowania metod bioindykacyjnych w ocenie stanu środowiska zarówno w warunkach naturalnych przekształceń jak i w warunkach oddziaływań antropogenicznych. |
|
||
WF-OB-BIO1 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej. |
|
||
WF-OB-BIO2 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Nauka przygotowywania prostych preparatów, samodzielnej obserwacji, analizowania i opisywania widzianego obrazu bądź eksponatu w celu lepszego zrozumienia budowy oraz funkcjonowania różnych organizmów ze świata roślin oraz zwierząt, odróżniania cech ogólnych od szczegółowych, ujmowania podobieństw i różnic, dopełnienie i utrwalenie poznawanych treści biologicznych. |
|
||
WF-OB-BEWOL |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami ewolucji biologicznej i wyjaśnienie jej znaczenie dla przebiegu procesów ekologicznych. Omówienie teorii powstania życia i teorii wyjaśniających powstawanie gatunków. Przedstawienie podstaw ekologii ewolucyjnej i behawioralnej. |
|
||
WF-OB-BPO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
- Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich (Centrum Ekologii i Ekofilozofii)
Skrócony opis
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
||
WF-OB-BTEH |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z nowymi trendami i kierunkami badań w rozwoju biotechnologii w Polsce i na świecie. Zapoznanie z podstawowymi grupami mikroorganizmów i organizmów wyższych oraz zapoznanie z procesami mikrobiologicznymi i możliwościami wykorzystania ich w ochronie środowiska, rolnictwie, przemyśle. Celem przedmiotu jest podkreślenie roli jaką mikroorganizmy pełnią w procesach samooczyszczania wód i gleby oraz w procesach bioremediacji. |
|
||
WF-OB-EDEK1 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologiczno-przyrodniczej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
||
WF-OB-EM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
- Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich (Centrum Ekologii i Ekofilozofii)
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat efektywnych mikroorganizmów w kontekście możliwości wykorzystania drobnoustrojów w gospodarce. |
|
||
WF-OB-EKF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na potrzebę filozoficznego odniesienia do problematyki ochrony środowiska naturalnego, ze zwróceniem uwagi na konieczność refleksji etycznej. W ramach zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z problematyką ekofilozoficzną oraz jej główne nurty. |
|
||
WF-OB-EKK |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zatytułowane "Ekologia kulturowa" stawia sobie za cel ukazanie złożonych i wielorako uwarunkowanych relacji między światem natury i kultury. Relacje te zostaną przedstawione na przykładzie kształtowania się społeczności ludzkich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na nie ze strony czynników środowiskowych. |
|
||
WF-OB-EKONS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ETS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ekotoksykologia łączy zagadnienia poruszane przez toksykologię i ekologię. Zajmuje się wyjaśnieniem i określeniem przyczyn szkodliwych skutków wywoływanych w ekosystemach zwierząt (w tym ludzi), roślin i drobnoustrojów lub w poszczególnych elementach tych ekosystemów, przez zanieczyszczenia pochodzenia naturalnego lub syntetycznego. Zostaną omówione narzędzia pozwalające przewidywać skutki dla ekosystemów powodowane przez szkodliwe substancje chemiczne, głównie pochodzenia antropogennego. Zostaną omówione charakterystyczne dla różnych elementów środowiska zanieczyszczenia chemiczne, sposoby ich identyfikacji i klasyfikacji oraz informacje na temat aktów prawnych podające kryteria oceny różnych siedlisk. |
|
||
WF-OB-ELO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Kurs będzie poświęcony logice, argumentacji i krytycznemu myśleniu. Znajomość zagadnień z zakresu logiki praktycznej i logiki formalnej ma dostarczyć studentom narzędzi koniecznych do krytycznego i samodzielnego myślenia, formułowania i oceny argumentacji oraz umiejętności identyfikowania błędów logicznych występujących w komunikacji. Wymagania wstępne: elementarne wiadomości z zakresu logiki przekazywane w programie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-DZWONKENETH |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ecological ethics |
|
||
WF-OB-SUEET |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ecological ethics |
|
||
WF-OB-TOMSTRES-ER |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The man (as well as other organisms) lives in an environment and this environment exerts certain effects on the body. All biological systems must self-regulate in the context of changing environmental demands. At the simplest level of agreement, “stress” involves some environmental stimulus that produces a reaction in a living organism that may be either favorable or unfavorable to the organism. The term, “stress”, should be understand both as an environmental stimulus and as the response to an environmental stimulus. Physiological disruption resulting from impoverished environmental circumstances is central to the study of health, lifestyle and social status. Use of multiple indicators gives a comprehensive understanding of stress and adaptation in the past and contemporary. |
|
||
WF-OB-ETA |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest pokazanie, że efekty badawcze biologii zachowania się zwierząt warunkują pełniejsze zrozumienie człowieka i sposobów jego obecności w środowisku naturalnym. Wykład dostarcza wiedzy z zakresu specyfiki etologii w odniesieniu do innych nauk behawioralnych. Prezentuje jej problematykę, a także jej ekologiczną, antropologiczną i filozoficzną relewancję. |
|
||
WF-OB-FES |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Sport jest zjawiskiem tak starym, jak dokumentowane dzieje ludzkości. W różnych okresach pełnił on funkcje religijne, wychowawcze czy ludyczne; dostrzega się jego wagę w promocji zdrowia, wartości estetyczne i ekonomiczne, a także związki z polityką. Sport współczesny, jako podstawowa forma kultury fizycznej, stał się przedmiotem zainteresowania medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii, a także filozofii. Celem wykładu jest przedstawienie filozoficznych: ontologicznych, antropologicznych, aksjologicznych i etycznych podstaw sportu, a także analizę etycznych zagrożeń związanych ze współczesnym stanem tej dziedziny ludzkiej aktywności. |
|
||
WF-OB-FRZ |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe informacje na temat wzrostu, ruchu i rozmnażania roślin i zwierząt, roli organów zmysłów, adaptacji, konkurencja, przepływu energii i krążeniu materii w komórce i w organizmie, bilansu energetycznego. Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu organizmów i ich zespołów jako podstawy do poprawnego monitorowania i gospodarowania środowiskiem. |
|
||
WF-OB-FIZ |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie z podstawowymi zjawiskami fizycznymi niezbędnymi dla studiowania historii i ewolucji życia. Wymagania wstępne: Znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-POLLEECE |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Human concern for the environment is a contemporary fact developed from ideas of the late modernity. Also environmental ethics is a young branch of philosophy, “invented” in the second half of the 20th Century. First, the class will examine both the philosophical roots and the scientific roots of environmental ethics. Thinkers like H.D. Thoureau and A. Leopold are important sources for contemporary philosophical discussion about human responsibility towards the environment. On the scientific side, environmental ethics has been made possible by the scientific work of C. Darwin and the subsequent establishment of ecology as a science into the framework of biology after Darwin. Then the class will present the most important approaches of environmental ethics since its birth in the second half of 20th Century from the awareness of the human effects on the environment caused by the “ecological crisis”. |
|
||
WF-OB-SUEECE |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Human concern for the environment is a contemporary fact developed from ideas of the late modernity. Also environmental ethics is a young branch of philosophy, “invented” in the second half of the 20th Century. First, the class will examine both the philosophical roots and the scientific roots of environmental ethics. Thinkers like H.D. Thoureau and A. Leopold are important sources for contemporary philosophical discussion about human responsibility towards the environment. On the scientific side, environmental ethics has been made possible by the scientific work of C. Darwin and the subsequent establishment of ecology as a science into the framework of biology after Darwin. Then the class will present the most important approaches of environmental ethics since its birth in the second half of 20th Century from the awareness of the human effects on the environment caused by the “ecological crisis”. |
|
||