Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2020/21 – Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2020/21_L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-SUMB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course acquaints students with the possibilities of using microbiological and biotechnological tools in the assessment of the state of the environment, in monitoring the quality of soil, water and air, and in bioremediation. |
|
||
WF-OB-BUKACBIRD-ER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. W ramach ćwiczeń planowane są dwie wycieczki terenowe wzdłuż Wisły (w okolicach Łomnej i Warszawy) w celu porównania różnorodności gatunkowej ptaków pomiędzy krajobrazami wiejskimi i miejskimi oraz parkiem i lasem |
|
||
WF-OB-SUBE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. |
|
||
WF-OB-CHS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: zdobycie umiejętności i kompetencji w zakresie - opisu właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz stanów materii; - opisu podstawowych typów reakcji chemicznych - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie nieożywionejumiej - pomiaru lub wyznaczania wartości oraz oceny wiarygodności wielkości fizykochemicznych; Wymagania wstępne:wiedza z zakresu podstaw chemii |
|
||
WF-OB-CZIJS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwarunkowania środowiskowe miały istotny wpływ na powstanie naszego gatunku. Z biegiem czasu Homo sapiens posługując się wytworami kultury zaczął wpływać na środowisko przekształcając je. Choć dziś kultura umożliwia nam funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach, to nasze biologiczne wyposażenie wciąż pozostaje "wrażliwe" na zmiany środowiskowe. |
|
||
WF-OB-CZOG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Badań Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
||
WF-OB-CZOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z współczesnymi formami czynnej ochrony gatunków różnych gromad i siedlisk oraz pozwala poznać blaski, cienie i uwarunkowania wybranych zabiegów ochronnych. Umożliwia też poznać gatunki fauny i siedliska wymagające obecnie w Polsce najbardziej pilnej ochrony. Formuła prowadzenia przedmiotu zapewnia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-CRZCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Układ jednostek SI – jednostki podstawowe, pokrewne i uzupełniające – przeliczanie jednostek.Pisanie wzorów pierwiastków, związków chemicznych, nazewnictwo nieorganicznych i organicznych związków chemicznych. Układanie równań reakcji chemicznych, dobór współczynników stechiometrycznych. Podstawowe prawa chemiczne. Mol, masa molowa, objętość molowa gazów. Obliczenia stechiometryczne na podstawie przebiegu reakcji. Sposoby wyrażania stężenia roztworów: stężenie procentowe, molowe, ułamki: molowe, objętościowe, masowe. Przeliczanie stężeń. Sporządzanie roztworów o żądanym stężeniu. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Reakcje w roztworach. Równowagi jonowe w roztworach: dysocjacja – stała i stopień dysocjacji, elektrolity mocne i słabe. Hydroliza, iloczyn jonowy wody, odczyn roztworów - pH. Roztwory buforowe – obliczenia. Rozpuszczalność. Iloczyn rozpuszczalności, wytrącanie osadów. |
|
||
WF-OB-DOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
|
||
WF-OB-EDEK2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. |
|
||