Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2020/21 – Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2020/21_L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-CRZCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Układ jednostek SI – jednostki podstawowe, pokrewne i uzupełniające – przeliczanie jednostek.Pisanie wzorów pierwiastków, związków chemicznych, nazewnictwo nieorganicznych i organicznych związków chemicznych. Układanie równań reakcji chemicznych, dobór współczynników stechiometrycznych. Podstawowe prawa chemiczne. Mol, masa molowa, objętość molowa gazów. Obliczenia stechiometryczne na podstawie przebiegu reakcji. Sposoby wyrażania stężenia roztworów: stężenie procentowe, molowe, ułamki: molowe, objętościowe, masowe. Przeliczanie stężeń. Sporządzanie roztworów o żądanym stężeniu. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Reakcje w roztworach. Równowagi jonowe w roztworach: dysocjacja – stała i stopień dysocjacji, elektrolity mocne i słabe. Hydroliza, iloczyn jonowy wody, odczyn roztworów - pH. Roztwory buforowe – obliczenia. Rozpuszczalność. Iloczyn rozpuszczalności, wytrącanie osadów. |
|
||
WF-OB-CZIJS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwarunkowania środowiskowe miały istotny wpływ na powstanie naszego gatunku. Z biegiem czasu Homo sapiens posługując się wytworami kultury zaczął wpływać na środowisko przekształcając je. Choć dziś kultura umożliwia nam funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach, to nasze biologiczne wyposażenie wciąż pozostaje "wrażliwe" na zmiany środowiskowe. |
|
||
WF-OB-CZOG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Badań Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
||
WF-OB-CZOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z współczesnymi formami czynnej ochrony gatunków różnych gromad i siedlisk oraz pozwala poznać blaski, cienie i uwarunkowania wybranych zabiegów ochronnych. Umożliwia też poznać gatunki fauny i siedliska wymagające obecnie w Polsce najbardziej pilnej ochrony. Formuła prowadzenia przedmiotu zapewnia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-DOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
|
||
WF-OB-EBIO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
||
WF-OB-EDEK2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. |
|
||
WF-OB-EKO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
||
WF-OB-EPZOO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
||
WF-OB-ETY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z kierunkami etycznymi, a także z podstawowymi kategoriami etycznymi, takimi jak: wartości, cnoty, wolność, sumienie, odpowiedzialność. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich uzasadnień. Student podejmuje refleksję nad zagadnieniami etycznymi, uczy się samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków w zakresie oceny moralnej działań człowieka. |
|
||