Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2020/21 – Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2020/21_L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-PAKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z charakterystyką ochrony prawnej komponentów środowiska (m.in. woda, powietrze, krajobraz, klimat, gleba). Omawiane będą szczegółowe zagadnienia związane z ochroną przyrody, ochroną wód, powietrza, ochroną zwierząt, GMO. |
|
||
WF-OB-PZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci odbywają praktyki (160 godz.) w zakładach pracy i instytucjach samodzielnie znalezionych przez studenta, w miejscach wskazanych przez interesariuszy zewnętrznych wydziału (pracodawców), w miejscach wskazanych przez Biuro Karier. Udokumentowany program praktyk każdego studenta stanowi odpowiednik sylabusa. |
|
||
WF-OB-PAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. Są one propozycją konkretnego wdrożenia praktycznej wiedzy przyrodniczej studentów do działalności edukacyjnej, weryfikacji umiejętności dydaktycznych, zdobycie umiejętności rozpoznawania organizmów ze świata flory i fauny oraz zdolności dzielenia się wiedzą dotyczącą tych organizmów. Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole Student będzie znał sposoby prezentacji zdobytej wiedzy przyrodniczej. Nabędzie umiejętności prowadzenia skutecznej edukacji ekologicznej wśród społeczeństwa. |
|
||
WF-OB-POZZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
||
WF-OB-PMK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. |
|
||
WF-OB-PCH1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi chemii organicznej takimi jak budowa związków organicznych, nazewnictwo, właściwości, reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne dla tych związków. |
|
||
WF-OB-PCZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proces decyzyjny w ochronie środowiska przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
||
WF-OB-OZEAP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-ODZE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-EZEC |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii. |
|
||
WF-OB-OSSS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
||
WF-OB-OCHP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: ukazanie przedmiotu, metody oraz celu współczesnej ochrony przyrody. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekologii. |
|
||
WF-OB-MBDKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć prowadzone są konsultacje w zakresie gromadzenia i udostępniania danych środowiskowych. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na konsultacje w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę i waloryzację stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. |
|
||
WF-OB-MAK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z tematyką wykorzystania wiedzy mikrobiologicznej w ochronie zabytków. Drobnoustroje są odpowiedzialne za degradację materii dziedzictwa kulturowego - z tej przyczyny badania prowadzone w dziedzinie mikrobiologii mogą wpisywać się w kontekst szeroko pojętych praktyk konserwatorskich. |
|
||
WF-OB-MSR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przybliżenie studentom wiedzy z zakresu mikrobiologii ze szczególnym uwzględnieniem ekologii mikroorganizmów i roli jaką pełnią w środowisku i życiu człowieka. Zajęcia koncentrować się będą w głównej mierze na aspekcie sanitarnym czyli ocenie zanieczyszczenia mikrobiologicznego wody, gleby i powietrza. Większość ćwiczeń praktycznych wykonywanych przez studentów oparta będzie na izolacji, posiewie na podłoża mikrobiologiczne, hodowli i obserwacji mikroskopowej drobnoustrojów. |
|
||
WF-OB-MPOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie znaczenia i roli międzynarodowego prawa ochrony środowiska dla ochrony środowiska. Zwrócenie uwagi odpowiedź społeczności międzynarodowej na problemy zanieczyszczenia środowiska. |
|
||
WF-OB-METH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zanieczyszczenia żywności to powszechne zjawisko. Stąd konieczność dysponowania odpowiednimi metodami analitycznymi do oznaczania różnych typów zanieczyszczeń żywności. Zostaną przedstawione techniki analityczne wykorzystywane w analizie zanieczyszczeń żywności. Zaprezentowane zostaną kryteria jakie musi spełniać metoda aby podczas badania żywności uzyskiwać wiarogodne wyniki odzwierciedlające rzeczywistą zawartość badanych zanieczyszczeń. |
|
||
WF-OB-MOK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
||
WF-OB-MMFTER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Monitoring fauny, dostarczając informacji o gatunkach zwierząt występujących w danym środowisku, jest istotnym narzędziem w ich ochronie. Studenci w trakcie zajęć będą mogli nie tylko poznać wybrane metody monitoringu zwierząt , ale także przeprowadzić własne badania wybranych grup. |
|
||
WF-OB-MOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony. Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. |
|
||
WF-OB-SUMASEM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar is devoted to master's theses which deal with the interaction of nature and culture. Preference are given to topics that deal with issues related to the influence of religion on human relationships to nature. The seminar also features diploma theses that focus on issues such as the principle of sustainable development, the Millennium Goals, the of Sustainable Development Goals (SDG) and the impact of particular animal and plant species on the human civilization. The aim of the seminar is to teach the student to apply the principles of methodology of scientific writing and to elaborate the subject matter of the thesis. |
|
||
WF-OB-LAC2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: 2 semestry x 2 godziny w tygodniu (60 godzin) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest opanowanie języka łacińskiego w stopniu podstawowym. Po I roku nauki student powinien: - poprawnie czytać i tłumaczyć teksty z podręcznika - rozpoznawać i określać poznane formy fleksyjne - poprawnie tłumaczyć zdania pojedyncze z j.polskiego na j.łaciński - zapamiętać poznane sentencje i wyrażenia łacińskie oraz poznane słownictwo |
|
||
WF-OB-INFO2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
||
WF-OB-GMDSP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. |
|
||
WF-OB-FBCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
|
||
WF-OB-FILP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z głównymi zagadnieniami filozofii przyrody, dotyczącymi istoty bytów materialnych, czasu i przestrzeni, problemów determinizmu i indeterminizmu, przyczynowości i przypadkowości w przyrodzie, zagadnień kosmologii i biofilozofii z uwzględnieniem specyfiki studiów na kierunku Ochrona Środowiska. |
|
||
WF-OB-ETYS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Krytyczne zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami. Efekty kształcenia: Postawa - Ujmowanie postępowania własnego i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Kompetencja - Znajomość zagadnień etyki środowiskowej i wypracowanie zdolności ujmowania problemów ekologicznych w kategoriach moralnych. |
|
||
WF-OB-ETY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z kierunkami etycznymi, a także z podstawowymi kategoriami etycznymi, takimi jak: wartości, cnoty, wolność, sumienie, odpowiedzialność. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich uzasadnień. Student podejmuje refleksję nad zagadnieniami etycznymi, uczy się samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków w zakresie oceny moralnej działań człowieka. |
|
||
WF-OB-SUEL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Od połowy ubiegłego wieku obserwuje się wzrost zainteresowania społeczności międzynarodowej ochroną środowiska znacznie wykraczającą poza poziom krajowy. Zauważono, że problemy ochrony środowiska nie mogą być skutecznie rozwiązywane przez państwa na poziomie inicjatyw narodowych. Konieczna jest w tym zakresie współpraca międzynarodowa, a nawet globalna. Wynika to z faktu, że działania gospodarcze podejmowane na terytorium jednych państw mogą mieć negatywne konsekwencje na terytorium innych. Współpraca międzynarodowa zyskuje na wymiarze wraz z rozwojem ponadnarodowego charakteru poś. Do podstawowych należą zmiany klimatyczne, które mają różne relacje z innymi problemami. Kluczowe zagadnienia : - źródła EL: międzynarodowe, regionalne krajowe - ogólne zasady EL - wybrane obszary regulacji: zmiany klimatyczne, ochrona przyrody, oceny EIA oceny, ochrona przed zanieczyszczeniami, ochrona powietrza, ochrona wód ochrona i gospodarka wodna - odpowiedzialność w EL. |
|
||
WF-OB-EBIO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
||