Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2022/23 - Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2022/23_L
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022/23_L - Semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2022/23_L | |||||
WF-OB-ZOOS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: gatunek ludzki od początku swego istnienia jest bardzo ściśle powiązany ze światem zwierząt. Celem zajęć jest możliwie pełne przedstawienie gatunków zwierząt ważnych dla nas z przyczyn gospodarczych, zdrowotnych, kulturowych i innych. Szczególną uwagę poświęcimy pasożytom człowieka i zwierząt udomowionych, szkodnikom upraw, zwierzętom jadowitym, drapieżnym i innym. Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu biologii i zoologii uzyskana w toku I - III roku studiów. |
|
||
WF-OB-ZCP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-WEDE |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
||
WF-OB-WSTOS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje 30 godzin i prowadzony będzie w formie mieszanej: wykładów konwencjonalnych, wykładów konwersatoryjnych oraz wykładów seminaryjnych. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie produkcyjne z różnych obszarów gospodarki, zagrożenia z nimi związane w tym oddziaływanie na środowisko. |
|
||
WF-OB-WIR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przekazanie studentom elementarnej wiedzy na temat wirusów: ich budowy, systematyki, replikacji oraz roli w różnych ekosystemach. |
|
||
WF-OB-HUME |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest nabycie przez studentów umiejętności tłumaczenia, analizy,i rozumienia i wykorzystania tekstów anglojęzycznych w oparciu o literaturę dotyczącą ekologii człowieka. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z dziedziny ekologii człowieka. |
|
||
WF-OB-TMBP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. |
|
||
WF-OB-TPPOP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach przeanalizowane zostaną wybrane akty prawne oraz konkretne artykuły polskiego i międzynarodowego prawa. Zajęcia mają na celu wskazanie studentom sposobu realizacji wyznaczonych zadań stawianych w ochronie przyrody. Student pozna system prawa krajowego i międzynarodowego, trudności w jego realizacji oraz egzekwowaniu. |
|
||
WF-OB-TBE |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do technologii bioenergetycznych - cel rozwoju technologii bioenergetycznych - technologie bioenergetyczne dla środków transportu - technologie bioenergetyczne dla energetyki Biopaliwa ciekłe - definicja - alkohole jako biokomponenty paliw do silników o zapłonie iskrowym - FAME jako biopaliwo lub biokomponent paliw do silników o zapłonie samoczynnym - biokomponenty węglowodorowe - biopaliwa dla lotnictwa Biogaz jako paliwo dla środków transportu i energetyki Bio-DME jako biopaliwo dla środków transportu i energetyki Wykorzystanie biomasy stałej jako paliwa w instalacjach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w dużych zawodowych zakładach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w małych i domowych instalacjach grzewczych Dostępność surowców dla technologii bioenergetycznych w Polsce i w UE. Metoda prowadzenia zajęć: prezentacja Metoda oceny: test |
|
||
WF-OB-KONSZZS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia Strategie zrównoważonego zarządzania środowiskiem realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. |
|
||
WF-OB-SZRP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem zajęć będzie stworzenie strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. |
|
||
WF-OB-ZMI |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
||
WF-OB-ILIEVSOIL-ER |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices. |
|
||
WF-OB-SUSB |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices. |
|
||
WF-OB-SMTS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Umiejętność znalezienia źródeł literaturowych i prezentacji zagadnień dotyczących technologii środowiskowych, w tym: - ekonomiczno-rolniczej oceny przydatności odnawialnych źródeł energii – szczególnie pochodzenia rolniczego – na poziomie lokalnym i krajowym oraz zapotrzebowania na nie; - zaplecze surowcowe przedsiębiorstw przetwórczych biomasy; - środowiskowa ocena zastosowań OZE w gospodarce i rolnictwie. - technologie przetwórstwa odpadów |
|
||
WF-OB-SMMM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przygotowanie pracy dyplomowej przez ich uczestników. |
|
||
WF-OB-SMEA |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
||
WF-OB-SMBIB |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyką seminarium objemuje wykorzystanie właściwości żywych organizmów zwierzęcych (lub roślinnych) lub ich układów do oceny stanu środowiska w warunkach oddziaływań antropogenicznych. Studenci będą mogli prowadzić badania w laboratorium lub terenie. Badania laboratoryjne w formie tzw. biotestów dotyczyć będą bezpośredniego lub pośredniego wpływu różnych czynników (herbicydów, insektycydów, fungicydów, metali ciężkich, związków ropopochodnych i in.) na parametry takie jak: przeżywalność, wzrost, płodność, reprodukcję wybranych gatunków zwierząt bezkręgowych (nicieni, skoczogonków, dżdżownic, ślimaków i in.). W badaniach terenowych będą pobierane i analizowane pod kątem biologicznym próbki glebowe lub wodne z różnych środowisk znajdujących pod presją człowieka. |
|
||
WF-OB-SMBZ |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na szeroko pojętych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem żywności. Ze względu na szerokie spektrum pojęć i tematów mieszczącym się w pojęciu bezpieczeństwo żywności, a jednocześnie przekonanie każdego człowiekowi, że wie wszystko o żywności ponieważ styka się z nią przez całe życie dlatego prowadzone prace obejmują zarówno laboratoryjne badania własne studentów dotyczące analizy różnych zanieczyszczeń żywności bądź jej składników odżywczych jak i teoretyczne i praktyczne rozważania dotyczące świadomości społeczeństwa o jakości żywności. Odrębnym zagadnieniem poruszanym na tych zajęciach będzie przedstawiana metodyka prowadzenia prac badawczych i zasady pisania prac naukowych. |
|
||
WF-OB-SMAP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na fenomenie człowieka na tle środowiska przyrodniczo-kulturowego. Z racji szerokiego spektrum tematycznego prowadzone prace opierają się zarówno na badaniach własnych prowadzonych przez studentów (analiza materiału kostnego i zębowego), jak i teoretycznych rozważaniach antropologicznych. |
|
||
WF-OB-SLOZS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Podejmowane zagadnienia mają na celu omówienie problemów prac przygotowywanych przez uczestników seminarium. |
|
||
WF-OB-SLMS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy i doskonalenie technik badawczych z zakresu mikrobiologii gleby, wody i powietrza. Szczególny nacisk położony będzie na mikrobiologię środowiska glebowego – badanie bioróżnorodność i aktywność mikroorganizmów występujących zarówno w glebach naturalnych, jak i poddanych szeroko rozumianej antropopresji. Seminarium ma również na celu kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy studenta zarówno laboratoryjnej, jak i naukowej i prezentowania wyników przygotowywanej pracy licencjackiej. |
|
||
WF-OB-SLFSW |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie wartości siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
|
||
WF-OB-SLEG |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z edukacji globalnej stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Dyskutowane zagadnienia związane są z problemami prac przygotowywanych przez uczestników seminarium, a ponadto stanowią analizę poszczególnych części prac dyplomowych. |
|
||
WF-OB-SLBG |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
||
WF-OB-SLWY |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone charakteryzowaniu biochemicznych procesów, zjawisk i mechanizmów u roślin, zwierząt i mikroorganizmów, w kontekście stanów fizjologicznych i chorobowych oraz interakcji międzytaksonowych |
|
||
WF-OB-SLAB |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom napisanie pracy dyplomowej. |
|
||
WF-OB-RFP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany; Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przedstawienie studiującym całego zróżnicowania i bogactwa fauny naszego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych, prawnie chronionych, o dużym znaczeniu gospodarczym i epidemiolgicznym. Zdobyte wiadomości powinny umożliwić studentom rozpoznawanie pospolitych gatunków bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnym środowisku. Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, w tym szczególnie z zoologii i ekologii zwierząt, oraz znać programy Word, PowerPoint i Excel. |
|
||
WF-OB-SADOWSKI1-ER |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-SURAE |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
- Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Over the last three decades, an ever-increasing commitment to conservation by all the major religious traditions has been noted. This commitment has resulted in a significant increase in the number of pronouncements by religious leaders on the conservation of nature, accompanied by the growing number of religion-based environmental organizations and their active participation in specific environmental actions. This has led to a greater awareness among politicians, scientists and representatives of various international organizations of the role that religions can play in overcoming the ecological crisis. The State of the World Report of 2003 points : 1) capacity to shape cosmologies (worldviews), 2) moral authority, 3) a large base of adherents, 4) significant material resources, 5) community-building capacity. The main goal of the course is to show connection between religious traditions and environment. |
|
||