Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2024/25 - Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2024/25_L
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024/25_L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2024/25_L | |||||
WF-OB-ANAM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć konsultowana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Do analizy wykorzystują dane pochodzące z własnej stacji meteorologicznej. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma dyskusyjna do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-ANKS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład podsumowuje wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. Celem wykładu jest ugruntowanie wiedzy o cywilizacyjnym charakterze kryzysu ekologicznego. |
|
||
WF-OB-ANTB |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie współczesnych problemów na styku człowiek -przyroda, umożliwia poznanie blasków i cieni rozwoju cywilizacji, w tym wpływu antropopresji na bioróżnorodność. Pozwala też poznać charakterystyczną faunę wybranych środowisk miejskich i wiejskich. Formuła prowadzenia przedmiotu umożliwia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-BTI |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium obejmuje tematykę badań trwałych izotopów. Metody izotopowe wykorzystywane są coraz częściej w badaniach z zakresu biologii i ekologii człowieka, a także ochrony środowiska. Po wprowadzeniu do zagadnienia izotopów trwałych i wyjaśnieniu podstawowych pojęć takich jak: nuklid, frakcjonowanie, efekt kinetyczny, czy wartość delta, przedyskutowane zostaną aplikacje metod izotopowych. Celem aktywizacji studentów, zostaną poproszeni o sięgnięcie do fachowej literatury anglojęzycznej, przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczących zagadnień z zakresu badań izotopowych w ekologii. Zajęcia częściowo mają charakter laboratoryjny i mają na celu zaznajomić uczestników z wybraną procedurą preparatyki materiału do badań trwałych izotopów. Pod nadzorem prowadzącego studenci samodzielnie zastosują technikę preparatyki. Każde spotkanie będzie zawierało element ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego. |
|
||
WF-OB-BCH1 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających. Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce. |
|
||
WF-OB-BCH2 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających. Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce. |
|
||
WF-OB-BOG |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
||
WF-OB-BPOP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
||
WF-OB-BMON |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student pozna zasady prowadzenia biomonitoringu w szczególności monitoringu stanu środowiska glebowego w różnych siedliskach (zaburzonych i naturalnych) na podstawie fauny glebowej. W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie. Omówione zostaną przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości wykorzystania żywych organizmów do oceny stanu i/lub stopnia zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. |
|
||
WF-OB-CHS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: zdobycie umiejętności i kompetencji w zakresie - opisu właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz stanów materii; - opisu podstawowych typów reakcji chemicznych - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie nieożywionejumiej - pomiaru lub wyznaczania wartości oraz oceny wiarygodności wielkości fizykochemicznych; Wymagania wstępne:wiedza z zakresu podstaw chemii |
|
||
WF-OB-CZIJS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwarunkowania środowiskowe miały istotny wpływ na powstanie naszego gatunku. Z biegiem czasu Homo sapiens posługując się wytworami kultury zaczął wpływać na środowisko przekształcając je. Choć dziś kultura umożliwia nam funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach, to nasze biologiczne wyposażenie wciąż pozostaje "wrażliwe" na zmiany środowiskowe. |
|
||
WF-OB-CZOG |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Nauk Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
||
WF-OB-CZOP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z współczesnymi formami czynnej ochrony gatunków różnych gromad i siedlisk oraz pozwala poznać blaski, cienie i uwarunkowania wybranych zabiegów ochronnych. Umożliwia też poznać gatunki fauny i siedliska wymagające obecnie w Polsce najbardziej pilnej ochrony. Formuła prowadzenia przedmiotu zapewnia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-CRZCH |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej takimi jak budowa i nazewnictwo związków, organicznych, nazewnictwo, właściwości, reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne dla tych związków, układanie równań reakcji chemicznych, czy wyrażanie stężenia roztworów. Zagadnienia te omawiane są teoretycznie a następnie praktycznie poprzez rozwiazywanie zadań. |
|
||
WF-OB-DOS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
|
||
WF-OB-EDEK2 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. |
|
||
WF-OB-EKO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
||
WF-OB-EN |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
||
WF-OB-POEL |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Od połowy ubiegłego wieku obserwuje się wzrost zainteresowania społeczności mn ochroną środowiska znacznie wykraczającą poza poziom krajowy. Zauważono, że problemy oś nie mogą być skutecznie rozwiązywane przez państwa na poziomie inicjatyw narodowych. Konieczna jest w tym zakresie współpraca mn, a nawet globalna. Wynika to z faktu, że działania gospodarcze podejmowane na terytorium jednego państwa mogą mieć negatywne konsekwencje na terytorium innych. Współpraca mn zwiększa swój wymiar wraz z rozwojem ponadnarodowego charakteru problemów ekologicznych. Do podstawowych należą zmiany klimatyczne, które mają różne relacje z innymi problemami. Kluczowe zagadnienia: - źródła prawa ochrony środowiska: mn, regionalne (np. UE), krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: zmiany klimatyczne, ochrona przyrody, oceny oddziaływania na środowisko, ochrona przed zanieczyszczeniami, ochrona powietrza, ochrona wód - odpowiedzialność w poś. |
|
||
WF-OB-ETYS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Krytyczne zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami. Efekty kształcenia: Postawa - Ujmowanie postępowania własnego i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Kompetencja - Znajomość zagadnień etyki środowiskowej i wypracowanie zdolności ujmowania problemów ekologicznych w kategoriach moralnych. |
|
||
WF-OB-FILP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z głównymi zagadnieniami filozofii przyrody, dotyczącymi istoty bytów materialnych, czasu i przestrzeni, problemów determinizmu i indeterminizmu, przyczynowości i przypadkowości w przyrodzie, zagadnień kosmologii i biofilozofii z uwzględnieniem specyfiki studiów na kierunku Ochrona Środowiska. |
|
||
WF-OB-FBCH |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
|
||
WF-OB-GMDSP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. |
|
||
WF-OB-INFO2 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
||
WF-OB-POISO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ISO standards. The special focus will be put on the standard in environmental protection (ISO 14001) and social responsibility (26000) |
|
||
WF-OB-MMBO |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot prowadzony w trybie konsultacji na platformie MSteams dla studentów zainteresowanych obserwacją i badaniami ptaków. Ma na celu poszerzenie wiedzy na temat biologii, ekologii, zachowania się ptaków oraz ich ochrony. |
|
||
WF-OB-LBZ |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na szeroko pojętych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem żywności. Ze względu na szerokie spektrum pojęć i tematów mieszczącym się w pojęciu bezpieczeństwo żywności, a jednocześnie przekonanie każdego człowiekowi, że wie wszystko o żywności ponieważ styka się z nią przez całe życie dlatego prowadzone prace obejmują zarówno laboratoryjne badania własne studentów dotyczące analizy różnych zanieczyszczeń żywności bądź jej składników odżywczych jak i teoretyczne i praktyczne rozważania dotyczące świadomości społeczeństwa o jakości żywności. Odrębnym zagadnieniem poruszanym na tych zajęciach będzie przedstawiana metodyka prowadzenia prac badawczych i zasady pisania prac naukowych. |
|
||
WF-OB-MOL |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony. Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. |
|
||
WF-OB-MMFTER |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Monitoring fauny, dostarczając informacji o gatunkach zwierząt występujących w danym środowisku, jest istotnym narzędziem w ich ochronie. Studenci w trakcie zajęć będą mogli nie tylko poznać wybrane metody monitoringu zwierząt , ale także przeprowadzić własne badania wybranych grup. |
|
||
WF-OB-MOK |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
||