KN-Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-POII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: NP1_W01 NP1_W02 NP1_W04 NP1_WO7 Umiejętności: NP1_U02 NP1_UO3 NP1_UO4 NP1_UO5 NP1_UO7 Kompetencje społeczne: NP1_K01 NP1_K03 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1. Paideia – pedagogia - pedagogika; 2. Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk; 3. Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej; 4. Podstawowe środowiska wychowawcze; 5. Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.; 6. Podmiotowość w wychowaniu; 7. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych – system prewencyjny we współczesnym wychowaniu; 8. Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje; 9. Personalizm pedagogiczny; 10. Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki; 11. Szkoła i system oświatowy; 12. Nauczyciel: prawa, obowiązki, kompetencje; 13. Uzależnienia i podkultury młodzieżowe; 14. Doradztwo zawodowe; 15. Współpraca z nauczycielami i otoczeniem; 16. Udzielanie uczniom wsparcia i pomocy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019; I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia i oczekiwania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: K. Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; F. W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; R. Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; M. Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997; K. Rubacha, Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice, zna i rozumie system oświatowy, prawo oświatowe, funkcje szkoły, obecność uczniów z niepełnosprawnościami EK 2 - zna i rozumie rolę nauczyciela, prawa, obowiązki i zadania Ek 3 - zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, kierowanie klasą, problem integracji i inkluzji, zaburzenia, problemy migracyjne, problem agresji, środki psychoaktywne, podkultury Ek 4 - zna problematykę doradztwa zawodowego Umiejętności: EK 1 - potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju zawodowego EK 2 - rozumie kwestie etyczne związane zawodem nauczyciela Ek 3 - umie współpracować z innymi nauczycielami i osobami spoza środowiska szkolnego Ek 4 - umie rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów Ek 5 - umie doradzić uczniowi ścieżkę jego rozwoju Kompetencje: EK 1 - okazuje empatię uczniom i zapewnia ich o pomocy EK 2 - dba o własny rozwój przez pogłębianie wiedzy pedagogicznej ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]: - zajęcia - 30 godz. - indywidualna lektura tekstów: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz. suma godzin: 50 [50/25=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze. 5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]: - zajęcia - 30 godz. - indywidualna lektura tekstów: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz. Suma godzin: 50 [50/25=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 godz. Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4] Liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.