Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of educational stages II

General data

Course ID: SP-PsEE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of educational stages II
Name in Polish: KN-Psychologia etapów edukacyjnych II
Organizational unit: Study of Pedagogics
Course groups: (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
(in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
(in Polish) Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot stanowi przegląd najważniejszych zagadnień dotyczących wieku dorastania, istotnych z punktu widzenia pracy nauczyciela. Obejmuje zagadnienia związane z psychologia rozwojową, psychologia społeczną, psychologią różnic indywidualnych oraz elementów psychologii klinicznej.

Uczestnicy kursu mają okazje zapoznać się z praktycznymi aspektami wykorzystania wiedzy. Treści wykładowe są bowiem ilustrowane ćwiczeniami i zadaniami (np. case study) mającymi na celu transfer wiedzy na praktykę.

Full description: (in Polish)

Poruszane zagadnienia:

Rozwój dziecka w wieku adolescencji:

- specyfika okresu, rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy, fizyczny w tym okresie

- podstawowe trudności młodzieży, ich potrzeby rozwojowe, rozwój tożsamości i zagrożenia dla rozwoju tożsamości w czasie adolescencji.

- zagrożenia okresu adolescencji (uzależnienia, zaburzenia odżywiania, depresji młodzieńczej i zachowaniach autodestrukcyjnych), wsparcie i praca w szkole.

Psychologia grup - Grupy społeczne: tożsamość indywidualna vs. grupowa, cele grup społecznych, normy grupowe, etapy tworzenia grupy, status i role grupowe, stosunki społeczne w grupie. Spójność grupy komunikacja w grupie, próżniactwo społeczne, facylitacja społeczna i hamowanie. Metody pracy z grupą wykorzystujące prawidłowości psychologii społecznej rola nauczyciela w procesie grupowym, metody pracy z grupą w wieku gimnazjalnym/liceum, samorządność uczniowska, projekty edukacyjne.

Stereotypy i uprzedzenia: definicja stereotypu, powstawanie stereotypu, treść stereotypu, skutki steretypizacji (na oceny, zachowania).Przeciwdziałania, rozwijanie umiejętności społecznych, włączanie rodziców w proces rozwiązywanie konfliktów. Teoretyczne podstawy skutecznej profilaktyki.

Rozwiązywanie konfliktów, psychologia konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktów, metody i procedury, techniki komunikacyjne, komunikacja z dzieckiem i rodzicami.

Zachowania prospołeczne i moralność - modele prospołeczności, uwarunkowania zachowań, rozwijanie postaw prospołecznych, znaczenie empatii w kształtowaniu relacji z otoczeniem.

Trudności wychowawcze - rozpoznawanie, unikanie błędów (wzmacniania przez wychowawcę, wzmacniania przez grupę), interwencja kryzysowa, długoterminowe strategie/oddziaływania korygujące w szkole, przekierowanie dziecka/rodziców do źródła pomocy.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. I., Appelt K., Hejmanowski S., Jabłoński S., ej Smykowski B., Wojciechowska J., & Ziółkowska B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.

Fontana D., (1998). Psychologia dla nauczycieli, Poznań: wyd. Zysk i S-ka.

Przetacznik- Gierowska M., Włodarski Z., (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 1 i 2

Wojciszke B. (2011). Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Karasowska A., (2009). Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPA.

Kendall P. C., (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Zeszyty naukowe Wyższej szkoły Humanitas. Pedagogika ss. 165-177.

Rosenberg Marshall B., (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co.

Borucka A., Pisarska A. Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. ORE.file:///C:/Users/zchom/Downloads/Borucka_Pisarska.pdf(dostęp 27.06.2023)

Furman E.(2007). Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Opis efektów kształcenia:

EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji w okresie adolescencji

EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej - ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorastania

Umiejętności

EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.

EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań nastolatków, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej.

Kompetencje

EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjno-wychowawczych i opiekuńczych wobec adolescentów, w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej.

Liczba punktów ECTS: 3 - udział w zajęciach: 30 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis

2. Metody problemowe (burza mózgów)

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

EK 01, EK 02 - Egzamin ustny - 3 pytania otwarte

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (max jedna nieobecność w semestrze, zaliczenie egzaminu ustnego

Na ocenę końcową składają się:

Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.

Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:

90-100% - ocena bdb

80-89% - ocena db

65-79% - ocena db+

50- 65% - ocena dst+

40-49% - ocena dst

0-40% - ocena ndst.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Group instructors: Zbigniew Kulesz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Group instructors: Zbigniew Kulesz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Group instructors: Zbigniew Kulesz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)