Fenomenologia działań etycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SzD-FI-FDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fenomenologia działań etycznych |
Jednostka: | Szkoła Doktorska UKSW |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8FwcHea0iVDlnhRvJYyWhJKmurqKHf2dvYh4MJMO7SI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c9e5ce0-570a-4b8f-9a7a-0afad20118f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG; P8S_WK |
Wymagania wstępne: | - |
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów i szkół w ramach ruchu fenomenologicznego, które rozważały zagadnienia związane z działaniem moralnym. Wykład będzie realizowany w formie krytycznej analizy wybranych propozycji teoretycznych. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii nowożytnej i współczesnej. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów i szkół w ramach ruchu fenomenologicznego, które rozważały zagadnienia związane z działaniem moralnym. Fenomenologię często postrzega się przede wszystkim jako projekt teoretyczny, którego celem jest uzasadnienie wiedzy. Mniej o fenomenologii mówi się w kontekście filozofii praktycznej. W pewnej mierze przyczyną tego są problemy metodologiczne, które zdają się ograniczać pole dociekań fenomenologa do wiedzy pewnej. Z kolei etyki i moralność są raczej domeną wiedzy niepewnej, sytuacyjnie określonej. W wykładzie krytycznie ustosunkowuje się do podobnego odczytania fenomenologii, pokazując, w jaki sposób fenomenologia umożliwia badanie działań moralnych. W wykładzie przyjmuje się zarówno perspektywę systematyczno-problemową, jak i historyczną. W tym pierwszym obszarze pyta się o podstawy metodologiczne wykorzystania fenomenologii w odniesieniu do działań etycznych i moralnych. Zaś w tym drugim - o wkład poszczególnych myślicieli do rozważań nad działaniem moralnym. Podczas wykładu planuje się omówienie koncepcji takich myślicieli jak Brentano, Husserl, Heidegger, Levinas, Ingarden oraz Kriegel. Wykład będzie realizowany w formie krytycznej analizy wybranych propozycji teoretycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. "Phenomenological Approaches to Moral Philosophy: A Handbook", eds. J.J. Drummond & L. Embree, Dordrecht 2002. 2. W. Płotka, "Fenomenologia Husserlowska a etyka. Źródła, rozwój i kontynuacje", [w:] "Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy", t. II, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 222-257. 3. W. Płotka, "Is Authentic Being a Virtue?", [w:] "Existenzphilosophie und Ethik", eds. H. Feger, M. Hackel, New York (NY)/Berlin 2013, s. 399-419, doi: 10.1515/9783110331103.399. Literatura uzupełniająca: 1. G. Heffernan, "Fenomenologia jest humanizmem: Hermeneutyczno-historyczny bój Husserla o określenie autentycznego znaczenia ludzkiej egzystencji w 'Kryzysie nauk europejskich i fenomenologia transcendentalnej'", "Fenomenologia" 10 (2012), s. 29-68. 2. U. Melle, "The Development of Husserl's Ethics", "Études phénoménologiques" 13-14 (1991), s. 115-135. 3. C. Spahn, "Phänomenologische Handlungstheorie. Edmund Husserls Untersuchungen zur Ethik", Würzburg 1996. 4. E. Husserl, "Vorlesungen über Ethik und Wertlehre 1908-1914", herausgegeben von U. Melle, Dortrecht/Boston (MA)/London 1988. 5. E. Husserl, "Einleitung in die Ethik. Vorlesungen Sommersemester 1920/1924", herausgegeben von H. Peucker, Dordrecht/Boston (MA)/London 2004. 6. R. Strzelecki, "Ethos i wolność. W poszukiwaniu etycznej wymowy 'Bycia i czasu' Martina Heideggera", Kraków 2006. 7. M. Heidegger, "Bycie i czas", tłum. B. Baran, Warszawa 1994. 8. A. Przyłębski, "Etyka w świetle hermeneutyki", Warszawa 2010. 9. B. Waldenfels, "Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek", Warszawa 2002. 10. E. Levinas, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1999. 11. R. Ingarden, "Książeczka o człowieku", różne wydania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS: udział w wykładzie: 15 przygotowanie do zaliczenia: 15 SUMA GODZIN: 30 [30 : 30[25] = 1] LICZBA ECTS: 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową mają wpływ dwa elementy: 1) Obecność. 2) Ocena z kolokwium pisemnego. Ad 1. W przypadku obecności obowiązuje następująca skala: 7-8 obecności - 5,0 6 obecności - 4,0 5 obecności - 3,0 4 i mniej obecności - 2,0 Ad 2. W ramach zajęć student powinien zaliczyć kolokwium pisemne w formie testu wyboru typu "prawda / fałsz". Podstawą zaliczenia jest materiał przedstawiany na zajęciach. Skala ocen: 91-100% - 5,0 81-90% - 4,5 71-80% - 4,0 61-70% - 3,5 51-60% - 3,0 0-50% - 2,0 Ocena końcowa jest średnią ważoną powyższych ocen cząstkowych, przy czym ocena z kolokwium pisemnego stanowi 3/4 wagi oceny końcowej, zaś ocena obecności 1/4 wagi oceny końcowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Płotka | |
Prowadzący grup: | Witold Płotka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8FwcHea0iVDlnhRvJYyWhJKmurqKHf2dvYh4MJMO7SI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c9e5ce0-570a-4b8f-9a7a-0afad20118f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów i szkół w ramach ruchu fenomenologicznego, które rozważały zagadnienia związane z działaniem moralnym. Wykład będzie realizowany w formie krytycznej analizy wybranych propozycji teoretycznych. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii nowożytnej i współczesnej. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów i szkół w ramach ruchu fenomenologicznego, które rozważały zagadnienia związane z działaniem moralnym. Fenomenologię często postrzega się przede wszystkim jako projekt teoretyczny, którego celem jest uzasadnienie wiedzy. Mniej o fenomenologii mówi się w kontekście filozofii praktycznej. W pewnej mierze przyczyną tego są problemy metodologiczne, które zdają się ograniczać pole dociekań fenomenologa do wiedzy pewnej. Z kolei etyki i moralność są raczej domeną wiedzy niepewnej, sytuacyjnie określonej. W wykładzie krytycznie ustosunkowuje się do podobnego odczytania fenomenologii, pokazując, w jaki sposób fenomenologia umożliwia badanie działań moralnych. W wykładzie przyjmuje się zarówno perspektywę systematyczno-problemową, jak i historyczną. W tym pierwszym obszarze pyta się o podstawy metodologiczne wykorzystania fenomenologii w odniesieniu do działań etycznych i moralnych. Zaś w tym drugim - o wkład poszczególnych myślicieli do rozważań nad działaniem moralnym. Podczas wykładu planuje się omówienie koncepcji takich myślicieli jak Brentano, Husserl, Heidegger, Levinas, Ingarden oraz Kriegel. Wykład będzie realizowany w formie krytycznej analizy wybranych propozycji teoretycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. "Phenomenological Approaches to Moral Philosophy: A Handbook", eds. J.J. Drummond & L. Embree, Dordrecht 2002. 2. W. Płotka, "Fenomenologia Husserlowska a etyka. Źródła, rozwój i kontynuacje", [w:] "Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy", t. II, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 222-257. 3. W. Płotka, "Is Authentic Being a Virtue?", [w:] "Existenzphilosophie und Ethik", eds. H. Feger, M. Hackel, New York (NY)/Berlin 2013, s. 399-419, doi: 10.1515/9783110331103.399. Literatura uzupełniająca: 1. G. Heffernan, "Fenomenologia jest humanizmem: Hermeneutyczno-historyczny bój Husserla o określenie autentycznego znaczenia ludzkiej egzystencji w 'Kryzysie nauk europejskich i fenomenologia transcendentalnej'", "Fenomenologia" 10 (2012), s. 29-68. 2. U. Melle, "The Development of Husserl's Ethics", "Études phénoménologiques" 13-14 (1991), s. 115-135. 3. C. Spahn, "Phänomenologische Handlungstheorie. Edmund Husserls Untersuchungen zur Ethik", Würzburg 1996. 4. E. Husserl, "Vorlesungen über Ethik und Wertlehre 1908-1914", herausgegeben von U. Melle, Dortrecht/Boston (MA)/London 1988. 5. E. Husserl, "Einleitung in die Ethik. Vorlesungen Sommersemester 1920/1924", herausgegeben von H. Peucker, Dordrecht/Boston (MA)/London 2004. 6. R. Strzelecki, "Ethos i wolność. W poszukiwaniu etycznej wymowy 'Bycia i czasu' Martina Heideggera", Kraków 2006. 7. M. Heidegger, "Bycie i czas", tłum. B. Baran, Warszawa 1994. 8. A. Przyłębski, "Etyka w świetle hermeneutyki", Warszawa 2010. 9. B. Waldenfels, "Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek", Warszawa 2002. 10. E. Levinas, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1999. 11. R. Ingarden, "Książeczka o człowieku", różne wydania. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.