(in Polish) Czym jest sprawiedliwe Państwo? - wokół platońskiego dialogu Politeia
General data
Course ID: | SzD-FI-PLAT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Czym jest sprawiedliwe Państwo? - wokół platońskiego dialogu Politeia |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: |
(in Polish) Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P8S_WG; P8S_WK |
Preliminary Requirements: | - |
Short description: |
(in Polish) Platoński dialog Politeia liczy dziesięć ksiąg, których treść stanowią rozmowy Sokratesa z Trazymachem z Chalkedonu i braćmi: Platonem, Glaukonem, Adeimantosem, dotyczące istoty sprawiedliwości. W trakcie dialogu rozmówcy wyobrażają sobie idealne, sprawiedliwe państwo i opisują jego podstawowe cechy. W takim państwie powinny istnieć trzy stany ludzi: stan pracowitych rolników i rzemieślników, stan dzielnych żołnierzy-strażników i stan mądrych zwierzchników-władców. Podział na klasy wewnątrz państwa oparty jest przede wszystkim na uzdolnieniach. Każdy z nich zabiega o realizację i doskonałość ściśle określonej cnoty: rolnicy i rzemieślnicy – powściągliwości, strażnicy – odwagi (dzielności), a władcy – mądrości. Rozmowa dotyczy tego jak stworzyć prawdziwie sprawiedliwą wspólnotę i czy w ogóle jest to możliwe. |
Full description: |
(in Polish) Platoński dialog Politeia liczy dziesięć ksiąg, których treść stanowią rozmowy Sokratesa z Trazymachem z Chalkedonu i braćmi: Platonem, Glaukonem, Adeimantosem, dotyczące istoty sprawiedliwości. W trakcie dialogu rozmówcy wyobrażają sobie idealne, sprawiedliwe państwo i opisują jego podstawowe cechy. W takim państwie powinny istnieć trzy stany ludzi: stan pracowitych rolników i rzemieślników, stan dzielnych żołnierzy-strażników i stan mądrych zwierzchników-władców. Podział na klasy wewnątrz państwa oparty jest przede wszystkim na uzdolnieniach. Każdy z nich zabiega o realizację i doskonałość ściśle określonej cnoty: rolnicy i rzemieślnicy – powściągliwości, strażnicy – odwagi (dzielności), a władcy – mądrości. Rozmowa dotyczy tego jak stworzyć prawdziwie sprawiedliwą wspólnotę i czy w ogóle jest to możliwe. Całemu dialogowi przyświeca myśl wyrażona w Liście VII Platona A zatem albo rządzący staną się filozofami, albo filozofowie rządzącymi: „Albo miłośnicy mądrości nie będą mieli w państwach władzy królewskiej, albo ci dzisiaj tak zwani królowie i władcy nie zaczną się w mądrości kochać (filozofować) uczciwie i należycie, i pokąd to się w jedno nie zleje – wpływ polityczny i umiłowanie mądrości [...] tak długo nie ma sposobu by zło ustało, nie ma ratunku dla państw, a uważam, że dla rodu ludzkiego”. Właśnie to stara się uzasadnić Platon w Politei. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura na sem I: Ryszard Legutko, Państwo Platona, „Przegląd Filozoficzny”, nr 1, Nowa Seria, (1992) Literatura: Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki T. A. Szlezak, O nowej interpretacji platońskich dialogów, tłum. P. Domański, Kęty 2005 G. Reale, Historia filozofii starożytnej, tom. II, Platon i Arystoteles, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1996 Seweryn Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002 Władysław Stróżewski, Wykłady o Platonie. Ontologia, Kraków 1992 Jan Sochoń, Spór o rozumienie świata. Monizujące ujęcia rzeczywistości w filozofii europejskiej, IW PAX, Warszawa 1998 Joanna Gwiazdecka, Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej, Kęty 2003 Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. I, Urok Platona, tłum. Halina Krahelska, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom z jednej strony treści platońskiego dialogu Politeia (Państwo), jego głównych tematów i wątków, z drugiej wskazanie na kluczową dla zrozumienia platonizmu dychotomię zmysłowe-ponadzmysłowe. Omówienie dialogu ma posłużyć także ukazaniu epistemologicznych i metafizycznych podstaw platońskiej teorii ustrojów i koncepcji politycznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniana będzie znajomość treści zaprezentowanych na wykładzie, rozumienie przedstawionych pojęć i tez z koncepcji metafizycznych i politycznych Platona oraz ich konsekwencji dla filozofii zachodniej. Egzamin ustny w czasie sesji egzaminacyjnej i znajomość treści zadanej lektury. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Grzybowski | |
Group instructors: | Jacek Grzybowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.