Artist as Text. The Art of Metatext
General data
Course ID: | SzD-LI-ART |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Artist as Text. The Art of Metatext |
Name in Polish: | Artysta jako tekst. Sztuka metatekstu |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: |
(in Polish) Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są metodom badania legend literackich. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach uczestnicy zajmą się problematyką: performatywności sztuki, biografii, autokomentarza, autokreacji, legendy artystycznej, kategoryzowaniu nowoczesności. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Adamiecka-Sitek, Teatr i tekst, Kraków 2005. T. W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994. F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie, red. E. Domańska, Kraków 2004. D. Antonik, Autor jako marka: literatura w kulturze audiowizualnej i społeczeństwa informacyjnego, Kraków 2014. Autor i jego wcielenia, pod red. tegoż i M. Lalaka, Szczecin 1991. Autor, podmiot literacki, bohater, pod red. A. Martuszewskiej i J. Slawińskiego, Wrocław 1983. E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia, Kraków 1982. R. Barthes, Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1992. J. Baudrillard, O uwodzeniu, przeł. J. Margański, Warszawa 2005. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005. Z. Bauman, Bauman o popkulturze, wyb. M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008. Z. Bauman, Socjologiczna teoria postmoderny, [w:] Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturoznawczej, pod. Red. A. Zeidler-Janiszewskiej, Warszawa 1991. W. Benjamim, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996. M. Bielecki, Historia – Dialog – Literatura. Interakcyjna teoria procesu historycznoliterackiego, Wrocław 2010. P. Bürger, Teoria awangardy, przeł. J. Kita-Huber, Kraków 2006. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, red. T. Kubikowski, Warszawa 2007. P. Czapliński, Poetyka manifestu literackiego 1918 – 1939, Warszawa 1997.M. Czermińska, Autobiografia i powieść, Gdańsk 1987. M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt, Kraków 2000. A. Czyżak, Dysonanse. O niektórych dylematach prozy XX wieku, [w:] Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, red. W. Kalaga i E. Knapik, Katowice 2002. R. Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010. G. Deleuze, Percept, afekt i pojęcie, „Sztuka i Filozofia”, 1999, nr 17. U. Eco, Dzieło otwarte, przeł. L. Eustachiewicz i in., Warszawa 2008. Ekrany piśmienności, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008. A. Elliott, Koncepcje ja, przeł. S. Królak, Warszawa 2007. T. S. Eliot, Kto to jest klasyk i inne eseje, tłum. M. Heydel i in., Kraków 1998. M. Foucalut, Kim jest autor?, przeł. M. P. Markowski, [w:] Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, przeł. B. Banasiak i in., oprac. T. Komendant, Warszawa 1999. G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum.T. Stróżycki i A. Milecki, Gdańsk 2014. A. Giddens, Przemiany intymności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2006. W. Godzic, Znani z tego, że są znani, Warszawa 2007. B. Holmgren, O „Rozmowach” Witolda Gombrowicza, przeł. D. Gostyńska „Pam. Lit”, 1990, z 1. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010. M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005. R. E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, Gdańsk 2011. P. Lejeunne, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski i in., Kraków 2007. I. Loewe, Głos w sprawie metarozmowy, czyli „chciałbym powiedzieć, że…”, [w:] Porozmawiajmy o rozmowie, red. M. Kita, Katowice 2003. Ludzie i artyści, „Nowa Sztuka”, 1922, nr 2. A. Łebkowska, Rozmowy z pisarzem – analiza gatunku, [w:] Kryzys czy przełom? Studia z teorii i historii literatury, pod red. M. Lubelskiej i A. Łebkowskiej, Kraków 1994. M. Łukasiewicz, Jak być artystą? Na przykładzie Tomasa Manna, Warszawa 2011. A. Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Warszawa 2013. P. de Man, Autobiografia jako od-twarzanie, przeł. M. B. Fedewicz, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, pod red. R. Nycza, Gdańsk 2000. L. Manovich, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006. J. Margolis, Czym w gruncie rzeczy jest dzieło sztuki?, red. K. Wilkoszewska, przeł. W. Chojna i in., Kraków 2004. J. McKenzie, Performuj albo… od dyscypliny do performansu, przeł. T. Kubikowski, Kraków 2011. R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001 R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria-nowoczesność-literatura, Warszawa 2012. J. Orska, Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce, Kraków 2004. Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, pod red. E. Balcerzana i W. Boleckiego, Warszawa 2000. M. Rembowska-Płuciennik, Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń 2012. Autobiografia, pod red. M. Czermińskiej, Gdańsk 2009. B. Uspienski, Poetyka kompozycji, przeł. B. Fast, Katowice 1997. H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, Kraków 2000. Wiek awangardy, red. L. Bieszczad, Kraków 2006. M. Zaleski, Formy pamięci, Gdańsk 2004. R. Zimand, Diarysta Stefan Ż., Wrocław 1990. R. Zimand, Rozmowa z… – dokument czy literatura, [w:] tegoż, Czas normalizacji, Londyn 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Doktorant ma zaawansowaną wiedzę na temat kierunków i najnowszych tendencji w metodologii badań w dziedzinie modernizmu, autobiografii i autokomentarza. Doktorant posiada wiedzę również ze sztuk wizualnych. Doktorant samodzielnie i krytycznie potrafi korzystać z informacji, dokonywać analizy tekstów performatywnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bardzo dobry – doktorant zna kategoryzowanie nowoczesności, problematykę modernizmu, umie rozpoznać i zanalizować tekst performatywny, potrafi badać legendę literacką i artystyczną. Dobry - doktorant zna kategoryzowanie nowoczesności, problematykę modernizmu, umie rozpoznać i zanalizować tekst performatywny. Dostateczny - doktorant zna kategoryzowanie nowoczesności, problematykę modernizmu. Niedostateczny - doktorant nie zna kategoryzowania nowoczesności, problematyki modernizmu, nie umie rozpoznać i zanalizować tekstu performatywnego, nie potrafi badać legendy literackiej i artystycznej. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Stangret | |
Group instructors: | Paweł Stangret | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnictwo w zajęciach - 15 h lektura tekstów - 10 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 5 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są metodom badania legend literackich. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach uczestnicy zajmą się problematyką: performatywności sztuki, biografii, autokomentarza, autokreacji, legendy artystycznej, kategoryzowaniu nowoczesności. |
|
Bibliography: |
(in Polish) A. Adamiecka-Sitek, Teatr i tekst, Kraków 2005. T. W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994. F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie, red. E. Domańska, Kraków 2004. D. Antonik, Autor jako marka: literatura w kulturze audiowizualnej i społeczeństwa informacyjnego, Kraków 2014. Autor i jego wcielenia, pod red. tegoż i M. Lalaka, Szczecin 1991. Autor, podmiot literacki, bohater, pod red. A. Martuszewskiej i J. Slawińskiego, Wrocław 1983. E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia, Kraków 1982. R. Barthes, Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1992. J. Baudrillard, O uwodzeniu, przeł. J. Margański, Warszawa 2005. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005. Z. Bauman, Bauman o popkulturze, wyb. M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008. Z. Bauman, Socjologiczna teoria postmoderny, [w:] Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturoznawczej, pod. Red. A. Zeidler-Janiszewskiej, Warszawa 1991. W. Benjamim, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996. M. Bielecki, Historia – Dialog – Literatura. Interakcyjna teoria procesu historycznoliterackiego, Wrocław 2010. P. Bürger, Teoria awangardy, przeł. J. Kita-Huber, Kraków 2006. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, red. T. Kubikowski, Warszawa 2007. P. Czapliński, Poetyka manifestu literackiego 1918 – 1939, Warszawa 1997.M. Czermińska, Autobiografia i powieść, Gdańsk 1987. M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt, Kraków 2000. A. Czyżak, Dysonanse. O niektórych dylematach prozy XX wieku, [w:] Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, red. W. Kalaga i E. Knapik, Katowice 2002. R. Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010. G. Deleuze, Percept, afekt i pojęcie, „Sztuka i Filozofia”, 1999, nr 17. U. Eco, Dzieło otwarte, przeł. L. Eustachiewicz i in., Warszawa 2008. Ekrany piśmienności, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008. A. Elliott, Koncepcje ja, przeł. S. Królak, Warszawa 2007. T. S. Eliot, Kto to jest klasyk i inne eseje, tłum. M. Heydel i in., Kraków 1998. M. Foucalut, Kim jest autor?, przeł. M. P. Markowski, [w:] Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, przeł. B. Banasiak i in., oprac. T. Komendant, Warszawa 1999. G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum.T. Stróżycki i A. Milecki, Gdańsk 2014. A. Giddens, Przemiany intymności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2006. W. Godzic, Znani z tego, że są znani, Warszawa 2007. B. Holmgren, O „Rozmowach” Witolda Gombrowicza, przeł. D. Gostyńska „Pam. Lit”, 1990, z 1. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010. M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005. R. E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, Gdańsk 2011. P. Lejeunne, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski i in., Kraków 2007. I. Loewe, Głos w sprawie metarozmowy, czyli „chciałbym powiedzieć, że…”, [w:] Porozmawiajmy o rozmowie, red. M. Kita, Katowice 2003. Ludzie i artyści, „Nowa Sztuka”, 1922, nr 2. A. Łebkowska, Rozmowy z pisarzem – analiza gatunku, [w:] Kryzys czy przełom? Studia z teorii i historii literatury, pod red. M. Lubelskiej i A. Łebkowskiej, Kraków 1994. M. Łukasiewicz, Jak być artystą? Na przykładzie Tomasa Manna, Warszawa 2011. A. Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Warszawa 2013. P. de Man, Autobiografia jako od-twarzanie, przeł. M. B. Fedewicz, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, pod red. R. Nycza, Gdańsk 2000. L. Manovich, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006. J. Margolis, Czym w gruncie rzeczy jest dzieło sztuki?, red. K. Wilkoszewska, przeł. W. Chojna i in., Kraków 2004. J. McKenzie, Performuj albo… od dyscypliny do performansu, przeł. T. Kubikowski, Kraków 2011. R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001 R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria-nowoczesność-literatura, Warszawa 2012. J. Orska, Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce, Kraków 2004. Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, pod red. E. Balcerzana i W. Boleckiego, Warszawa 2000. M. Rembowska-Płuciennik, Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń 2012. Autobiografia, pod red. M. Czermińskiej, Gdańsk 2009. B. Uspienski, Poetyka kompozycji, przeł. B. Fast, Katowice 1997. H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, Kraków 2000. Wiek awangardy, red. L. Bieszczad, Kraków 2006. M. Zaleski, Formy pamięci, Gdańsk 2004. R. Zimand, Diarysta Stefan Ż., Wrocław 1990. R. Zimand, Rozmowa z… – dokument czy literatura, [w:] tegoż, Czas normalizacji, Londyn 1989. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.