Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Komunikowanie wizualne

General data

Course ID: SzD-NKSM-KOMWIZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Komunikowanie wizualne
Organizational unit: PhD School
Course groups: (in Polish) Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

Basic knowledge about social communication

Short description:

The lecture is dedicated to students of the UKSW Doctoral School and covers such issues as: visual communication as a form of information transfer, visual communication processes from the perspective of senders and receivers, methods and techniques for analyzing visual messages, image as a carrier of values, ideas and emotions, communication functions of the visual code in advertising, data visualization, data journalism, image on the Internet, visual communication in social campaigns, image vs. word in religious advertising.

Full description:

Lecture topics:

Visual communication - basic concepts

Three eras of human communication - the history of visual communication

The pictorial turn

Components of visual communication (image and text - mutual relations)

Media of visual communication

Research methods of visual communication

Elements of compositional analysis of the image

Advantages and dangers of visual research

Symbolic and informational role of color in visual messages

Image genres in the media

Press photography element of media messages - functions and typology

Forms of visualization of information in the media

Infographics (graphic information)

Visual journalism

Advertising as a form of visual communication

Visual communication in social campaigns

Pictorial sacrum in religious advertising

Bibliography:

Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.

Belting H. 2012. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Bergström, B., Komunikacja wizualna, tłum. J. Tarnawska, Joanna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.

Boehm, G., Mitchell, W.J.T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, przeł. K. Gadowska, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak 2012, s. 94–117.

Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.

Chmielecki, K., Zwrot piktorialny, ikoniczny i wizualny we współczesnej humanistyce oraz nauce o kulturze, [w:] W L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz (red.), Studia kulturowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2022, s. 313–334.

Francuz, P. (red.) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012..

Kawka M., Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 13–21.

Moxley K. 2012. Studia wizualne a zwrot ikoniczny, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012, s. 139–157.

Ratajczak-Parzyńska, D., Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2, s. 173–184.

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010.

Stępień, K., Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii, „Kultura i Historia” 2018, nr 2, s. 162-185

Stępniak, K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2017.

Szews, P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021

.

Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 83–98.

Szylko-Kwas, J. (2017). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 1, s. 69–80.

Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Wolny-Zmorzyński K., Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej, Kraków 2010, s. 51–52.

Wolny-Zmorzyński, K. et al. (red.), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2013.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Stępniak
Group instructors: Krzysztof Stępniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The lecture, dedicated to the students of the Doctoral School at UKSW, deals with a particular type of communication - visual communication. The students will get acquainted with visual communication starting from its history (briefly presented in the first lecture) and then with such issues as : visual communication as a form of information transfer, visual communication processes from the perspective of senders and receivers, methods and techniques for analyzing visual messages. Subsequent topics will oscillate around such issues as: data visualization, data journalism, image on the Internet, visual communication in social campaigns, image vs. word in religious advertising.

Full description:

Lectures on visual communication aim to familiarize the student with the role and importance that visual communication plays in social communication.

Starting from basic concepts and a brief history of visual messages, the topics of each class will be focused on such issues as:

Pictorial expression

Components of visual communication (image and text - mutual relations)

Media of visual communication

They will also be introduced to the interpretation of visual materials used in media studies.

Ren block of classes will take up such topics as:

Research methods of visual communication

Elements of compositional analysis of the image

Advantages and dangers of visual research

The symbolic and informational role of color in visual messages

The third thematic block will deal with media and visual communication.

Such topics will be discussed as:

Image genres in the media

Press photography element of the media message - functions and typology

Forms of visualization of information in the media

Infographics (graphic information)

Visual journalism

Advertising as a form of visual communication

Visual communication in social campaigns

Pictorial sacrum in religious advertising

Bibliography:

Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.

Belting H. 2012. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Bergström, B., Komunikacja wizualna, tłum. J. Tarnawska, Joanna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.

Boehm, G., Mitchell, W.J.T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, przeł. K. Gadowska, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak 2012, s. 94–117.

Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.

Chmielecki, K., Zwrot piktorialny, ikoniczny i wizualny we współczesnej humanistyce oraz nauce o kulturze, [w:] W L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz (red.), Studia kulturowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2022, s. 313–334.

Francuz, P. (red.) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012..

Kawka M., Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 13–21.

Moxley K. 2012. Studia wizualne a zwrot ikoniczny, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012, s. 139–157.

Ratajczak-Parzyńska, D., Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2, s. 173–184.

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010.

Stępień, K., Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii, „Kultura i Historia” 2018, nr

Stępniak, K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2017.

Szews, P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021.

Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 83–98.

Szylko-Kwas, J. (2017). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 1, s. 69–80.

Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Wolny-Zmorzyński K., Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej, Kraków 2010, s. 51–52.

Wolny-Zmorzyński, K. et al. (red.), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2013.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)