(in Polish) Komunikowanie wizualne
General data
Course ID: | SzD-NKSM-KOMWIZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Komunikowanie wizualne |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: |
(in Polish) Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | Basic knowledge about social communication |
Short description: |
The lecture is dedicated to students of the UKSW Doctoral School and covers such issues as: visual communication as a form of information transfer, visual communication processes from the perspective of senders and receivers, methods and techniques for analyzing visual messages, image as a carrier of values, ideas and emotions, communication functions of the visual code in advertising, data visualization, data journalism, image on the Internet, visual communication in social campaigns, image vs. word in religious advertising. |
Full description: |
Lecture topics: Visual communication - basic concepts Three eras of human communication - the history of visual communication The pictorial turn Components of visual communication (image and text - mutual relations) Media of visual communication Research methods of visual communication Elements of compositional analysis of the image Advantages and dangers of visual research Symbolic and informational role of color in visual messages Image genres in the media Press photography element of media messages - functions and typology Forms of visualization of information in the media Infographics (graphic information) Visual journalism Advertising as a form of visual communication Visual communication in social campaigns Pictorial sacrum in religious advertising |
Bibliography: |
Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. Belting H. 2012. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków. Bergström, B., Komunikacja wizualna, tłum. J. Tarnawska, Joanna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009. Boehm, G., Mitchell, W.J.T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, przeł. K. Gadowska, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak 2012, s. 94–117. Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Chmielecki, K., Zwrot piktorialny, ikoniczny i wizualny we współczesnej humanistyce oraz nauce o kulturze, [w:] W L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz (red.), Studia kulturowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2022, s. 313–334. Francuz, P. (red.) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012.. Kawka M., Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 13–21. Moxley K. 2012. Studia wizualne a zwrot ikoniczny, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012, s. 139–157. Ratajczak-Parzyńska, D., Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2, s. 173–184. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010. Stępień, K., Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii, „Kultura i Historia” 2018, nr 2, s. 162-185 Stępniak, K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2017. Szews, P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021 . Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 83–98. Szylko-Kwas, J. (2017). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 1, s. 69–80. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolny-Zmorzyński K., Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej, Kraków 2010, s. 51–52. Wolny-Zmorzyński, K. et al. (red.), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2013. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Stępniak | |
Group instructors: | Krzysztof Stępniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The lecture, dedicated to the students of the Doctoral School at UKSW, deals with a particular type of communication - visual communication. The students will get acquainted with visual communication starting from its history (briefly presented in the first lecture) and then with such issues as : visual communication as a form of information transfer, visual communication processes from the perspective of senders and receivers, methods and techniques for analyzing visual messages. Subsequent topics will oscillate around such issues as: data visualization, data journalism, image on the Internet, visual communication in social campaigns, image vs. word in religious advertising. |
|
Full description: |
Lectures on visual communication aim to familiarize the student with the role and importance that visual communication plays in social communication. Starting from basic concepts and a brief history of visual messages, the topics of each class will be focused on such issues as: Pictorial expression Components of visual communication (image and text - mutual relations) Media of visual communication They will also be introduced to the interpretation of visual materials used in media studies. Ren block of classes will take up such topics as: Research methods of visual communication Elements of compositional analysis of the image Advantages and dangers of visual research The symbolic and informational role of color in visual messages The third thematic block will deal with media and visual communication. Such topics will be discussed as: Image genres in the media Press photography element of the media message - functions and typology Forms of visualization of information in the media Infographics (graphic information) Visual journalism Advertising as a form of visual communication Visual communication in social campaigns Pictorial sacrum in religious advertising |
|
Bibliography: |
Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. Belting H. 2012. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków. Bergström, B., Komunikacja wizualna, tłum. J. Tarnawska, Joanna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009. Boehm, G., Mitchell, W.J.T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, przeł. K. Gadowska, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak 2012, s. 94–117. Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Chmielecki, K., Zwrot piktorialny, ikoniczny i wizualny we współczesnej humanistyce oraz nauce o kulturze, [w:] W L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz (red.), Studia kulturowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2022, s. 313–334. Francuz, P. (red.) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012.. Kawka M., Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 13–21. Moxley K. 2012. Studia wizualne a zwrot ikoniczny, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012, s. 139–157. Ratajczak-Parzyńska, D., Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2, s. 173–184. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010. Stępień, K., Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii, „Kultura i Historia” 2018, nr Stępniak, K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2017. Szews, P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021. Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 83–98. Szylko-Kwas, J. (2017). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 1, s. 69–80. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolny-Zmorzyński K., Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej, Kraków 2010, s. 51–52. Wolny-Zmorzyński, K. et al. (red.), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2013. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.