Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Anatomia funkcjonalna człowieka

General data

Course ID: WB-BI-12-26
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Anatomia funkcjonalna człowieka
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku biologii I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

biological sciences

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI1_W01, BI1_W04,


Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z typami anatomii człowieka i historią jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka

Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych

Umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3 – student rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim

Efekt przedmiotowy 4 – student posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka

Efekt przedmiotowy 5 – student uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka

Kompetencje społeczne:

Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka

Efekt przedmiotowy 7 – student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

EP przypisane do wykładów: 1-2, do ćwiczeń 3-7.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

Ocena 2 (ndst): student nie rozumie wybranych faktów z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych dotyczących anatomii funkcjonalnej człowieka; Student nie zna i nie rozumie terminologii anatomicznej oraz nie ma znajomości rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych.

Ocena 3 (dst): student słabo zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz słabo rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; Student słabo zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma słabą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych

Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma słabą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych; Student dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma dobrą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; Student dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma dobrą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych

Umiejętności

Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka.

Ocena 3 (dst): student słabo rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; słabo czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w ograniczonym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka

Ocena 4 (db): student dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; bardzo dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie potrafi docenić znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; nie identyfikuje prawidłowo i nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w ograniczonym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student słabo identyfikuje i słabo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student dobrze identyfikuje i dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student bardzo dobrze identyfikuje i bardzo dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Alicja Budnik
Group instructors: Alicja Budnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS - wykład i ćwiczenia: 4


Wykłady: 2

ECTS [1 ECTS = 30 godzin]:

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

Suma godzin: 60

ECTS: 60/30=2


Ćwiczenia: 2

ECTS [1 ECTS = 30 godzin]:

Udział w ćwiczeniach: 45 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Suma godzin: 60

ECTS: 60/30=2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Alicja Budnik
Group instructors: Alicja Budnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS - wykład i ćwiczenia: 4


Wykłady: 2

ECTS [1 ECTS = 30 godzin]:

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

Suma godzin: 60

ECTS: 60/30=2


Ćwiczenia: 2

ECTS [1 ECTS = 30 godzin]:

Udział w ćwiczeniach: 45 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Suma godzin: 60

ECTS: 60/30=2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)