Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Genetyka konserwatorska drzew leśnych

General data

Course ID: WB-BI-MGR-28ćw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Genetyka konserwatorska drzew leśnych
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

biological sciences

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

BI2_U02, BI2_U05, BI2_K06

Preliminary Requirements:

Solid knowledge of molecular biology and genetics.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) oraz nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Podczas części praktycznej, uczestnicy nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA, stosowanych w genetyce konserwatorskiej.

Full description: (in Polish)

WYKŁAD:

Prezentowane treści mają na celu wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) i nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Według wytycznych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN; International Union for Conservation of Nature), genetyka konserwatorska jest dyscypliną naukową, która umożliwia poznanie struktury genetycznej zagrożonych gatunków (np. na podstawie markerów polimorfizmu DNA) oraz umożliwia wgląd w ich historyczne pochodzenie na danym terenie (filogeografia). Zapoznamy się z procesami kształtującymi strukturę genetyczną wybranych gatunków drzew leśnych (przepływ genów, dryf genetyczny, selekcja naturalna i antropologiczna zasobów genowych) na poziomie populacyjnym i osobniczym. Na podstawie współczesnych doniesień, omówione będą programy genetycznej ochrony i odnowy gatunków zagrożonych wyginięciem.

ĆWICZENIA: Podczas ćwiczeń, studenci nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz genetycznych w laboratorium, wykonają izolację DNA i przeprowadzą analizę polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA organellowego w celu określenia haplotypu linii matecznej, a uzyskany wynik zinterpretują w odniesieniu do dróg migracji polodowcowej gatunku z refugiów europejskich na tereny Polski. Dzięki programom genetyki opisowej (GenAlEx, Structure), obliczą podstawowe parametry zmienności genetycznej na poziomie wewnątrz- i międzypopulacyjnym. Na końcu, sami wysnują wnioski o potrzebie ochrony danego gatunku na badanym terenie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.

2. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009

3. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018

2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017

3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wykłady:

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz wymienia kluczowe zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy biologii molekularnej

Efekt przedmiotowy 2: student zna i opisuje aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków

Ćwiczenia:

Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3: student potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim

Efekt przedmiotowy 4: student potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji:

Efekt przedmiotowy 5: student potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:

Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz nie potrafi wymienić żadnych zagadnień z zakresu wiedzy biologii molekularnej; wcale nie zna i nie potrafi opisać aktualnych problemów genetyki konserwatorskiej oraz wcale nie zna głównych kierunków współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;

Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz dostatecznie potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dostatecznie zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w stopniu dostatecznym zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;

Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz prawidłowo potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w dobrym stopniu zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;

Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz doskonale potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; bardzo dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz bardzo dobrze zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;

Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi wykonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz miernie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.

Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dostatecznie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.

Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.

Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz bardzo dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.

Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:

Na ocenę 2 (ndst) student nie osiągnął założonego efektu uczenia się i nie potrafi rozstrzygać dylematów związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;

Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;

Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;

Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Justyna Nowakowska
Group instructors: Justyna Nowakowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS wykłady: 1

[1 ECTS=30 godzin]

udział w wykładzie (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin

przygotowanie do egzaminu: 10 godzin

konsultacje: 5 godzin

suma: 60 godzin [30/15=2]

ECTS ćwiczenia: 2

[1 ECTS=30 godzin]

udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin

przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

suma: 60 godzin [30/15=2]


Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w praktyczną cześć molekularnych analiz laboratoryjnych, stosowanych w genetyce konserwatorskiej populacji drzew leśnych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.

2. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009

3. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018

2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017

3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)