(in Polish) Genetyka konserwatorska drzew leśnych
General data
Course ID: | WB-BI-MGR-28ćw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Genetyka konserwatorska drzew leśnych |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | biological sciences |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | BI2_U02, BI2_U05, BI2_K06 |
Preliminary Requirements: | Solid knowledge of molecular biology and genetics. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) oraz nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Podczas części praktycznej, uczestnicy nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA, stosowanych w genetyce konserwatorskiej. |
Full description: |
(in Polish) WYKŁAD: Prezentowane treści mają na celu wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) i nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Według wytycznych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN; International Union for Conservation of Nature), genetyka konserwatorska jest dyscypliną naukową, która umożliwia poznanie struktury genetycznej zagrożonych gatunków (np. na podstawie markerów polimorfizmu DNA) oraz umożliwia wgląd w ich historyczne pochodzenie na danym terenie (filogeografia). Zapoznamy się z procesami kształtującymi strukturę genetyczną wybranych gatunków drzew leśnych (przepływ genów, dryf genetyczny, selekcja naturalna i antropologiczna zasobów genowych) na poziomie populacyjnym i osobniczym. Na podstawie współczesnych doniesień, omówione będą programy genetycznej ochrony i odnowy gatunków zagrożonych wyginięciem. ĆWICZENIA: Podczas ćwiczeń, studenci nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz genetycznych w laboratorium, wykonają izolację DNA i przeprowadzą analizę polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA organellowego w celu określenia haplotypu linii matecznej, a uzyskany wynik zinterpretują w odniesieniu do dróg migracji polodowcowej gatunku z refugiów europejskich na tereny Polski. Dzięki programom genetyki opisowej (GenAlEx, Structure), obliczą podstawowe parametry zmienności genetycznej na poziomie wewnątrz- i międzypopulacyjnym. Na końcu, sami wysnują wnioski o potrzebie ochrony danego gatunku na badanym terenie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008. 2. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009 3. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018 2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017 3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wykłady: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz wymienia kluczowe zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy biologii molekularnej Efekt przedmiotowy 2: student zna i opisuje aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków Ćwiczenia: Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3: student potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim Efekt przedmiotowy 4: student potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji: Efekt przedmiotowy 5: student potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz nie potrafi wymienić żadnych zagadnień z zakresu wiedzy biologii molekularnej; wcale nie zna i nie potrafi opisać aktualnych problemów genetyki konserwatorskiej oraz wcale nie zna głównych kierunków współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz dostatecznie potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dostatecznie zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w stopniu dostatecznym zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz prawidłowo potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w dobrym stopniu zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz doskonale potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; bardzo dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz bardzo dobrze zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Kryteria oceniania w zakresie umiejętności: Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi wykonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz miernie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dostatecznie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz bardzo dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę 2 (ndst) student nie osiągnął założonego efektu uczenia się i nie potrafi rozstrzygać dylematów związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Justyna Nowakowska | |
Group instructors: | Justyna Nowakowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS wykłady: 1 [1 ECTS=30 godzin] udział w wykładzie (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin przygotowanie do egzaminu: 10 godzin konsultacje: 5 godzin suma: 60 godzin [30/15=2] ECTS ćwiczenia: 2 [1 ECTS=30 godzin] udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin suma: 60 godzin [30/15=2] |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w praktyczną cześć molekularnych analiz laboratoryjnych, stosowanych w genetyce konserwatorskiej populacji drzew leśnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008. 2. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009 3. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018 2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017 3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.