(in Polish) WMSF: Filozofia języka
General data
Course ID: | WF-FI-1123-WMPIL23 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | WMSF: Filozofia języka |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady monograficzne z sub. filozofii - I st. - do wyboru na II lub III roku (nowy program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U10 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczone zajęcia propedeutyczne z filozofii lub inne zajęcia z filozofii teoretycznej |
Short description: |
(in Polish) Zadaniem kursu jest wprowadzenie do współczesnej filozofii języka. Przedyskutowane zostaną między innymi pytania: 1) Czy natura kompetencji gramatycznej jest wrodzona czy nabyta? 2) Jaki typ i zakres poznania świata trzeba założyć, by wyjaśnić zdolność posługiwania się językiem?; 3) Czy badając język można przyczynić się do rozwiązywania problemów filozoficznych? 4) Jaka jest różnica pomiędzy znaczeniami językowymi i pojęciami? 5) Czy ewentualne odkrycie uniwersaliów językowych będzie argumentem na rzecz ogólnoludzkich intuicji normatywnych? 6) Czy składnik metaforyczny języka zachowuje się w racjonalnych modelach świata i czy należy dążyć do jego eliminacji na rzecz ścisłych rzeczowych odniesień? W sensie historycznym obecny kurs zasadniczo drugą połowę XX wieku, z jednym wprowadzającym wykładem o semantyce Fregego, na której, lub w kontraście do której wyrosło wiele późniejszych koncepcji. |
Full description: |
(in Polish) Zadaniem kursu jest wprowadzenie do współczesnej filozofii języka. Na tę subdyscyplinę filozoficzną składają się dociekania związane z różnymi filozoficznymi celami i metodologiami. Dociekania te czerpią z kilku obszarów badań języka: 1) lingwistyka (gramatyki generatywne, gramatyki kognitywne, semantyka, pragmatyka, psycholingwistyka, teorie pochodzenia języków); 2) badanie języka w kontekście ogólnej teorii znaku (semiotyka); 3) badanie procesów poznawczych stojących u podłoża języka i mowy, oraz uniwersaliów językowych; 4) hermeneutyka, teoria rozumienia; 5) badania komunikacji językowej na tle szerszego kontekstu komunikacji ludzi i zwierząt; 6) badanie czynności mowy; 7) badanie języków nienaturalnych, sformalizowanych (logika i metalogika). Wymienione badania wchodzą w różnych proporcjach w rozwiązywanie takich problemów jak: 1) Czy natura kompetencji gramatycznej jest wrodzona czy nabyta? 2) Jaki typ i zakres poznania świata trzeba założyć, by wyjaśnić zdolność posługiwania się językiem?; 3) Czy badając język można przyczynić się do rozwiązywania problemów filozoficznych? 4) Jaka jest różnica pomiędzy znaczeniami językowymi i pojęciami? 5) Czy ewentualne odkrycie uniwersaliów językowych będzie argumentem na rzecz ogólnoludzkich intuicji normatywnych? 6) Czy składnik metaforyczny języka zachowuje się w racjonalnych modelach świata i czy należy dążyć do jego eliminacji na rzecz ścisłych rzeczowych odniesień? W sensie historycznym obecny kurs zasadniczo drugą połowę XX wieku, z jednym wprowadzającym wykładem o semantyce Fregego, na której, lub w kontraście do której wyrosło wiele późniejszych koncepcji. W dalszym ciągu kursu mowa będzie o koncepcja filozoficznych Ludwiga Wittgensteina, Johna L. Austina, Michela Dummetta, Willarda v. O. Quine’a, Kazimierza Ajdukiewicza, Donalda Davidsona, Johna Searle’a, a także o problematyce filozoficznej związanej z teoriami językoznawczymi Noama Chomsky’ego, Raya Jackeddoffa, Davida Katza, George’a Lakoffa, Anny Wierzbickiej. Plan kursu 1. Semantyka Gottloba Fregego 2. Odejście od logicznej rekonstrukcji języka w „Dociekaniach filozoficznych” Ludwiga Wittgensteina 3. Program fenomenologii lingwistycznej Johna L. Austina. 4. Filozofia jako badanie języka według Michela Dummetta 5. Radykalny naturalizm u W. v O. Quine’a i pojęcie niezdeterminowania przekładu; 6. Relacja znaczenia do prawdy w koncepcji Donalda Davidsona 7. Gramatyka kategorialna i semantyka Kazimierza Ajdukiewicza 8. Teoria czynności mowy Johna Searle’a 9. Hipoteza Noama Chomsky’ego o wrodzoności gramatyki, spór z Jeanem Piagetem 10. Relacja pomiędzy językiem i pojęciami w teorii Davida Katza i Raya Jackendoffa 11. Metaforyczny składnik pojęć według George’a Lakoffa 12. Analiza języka jako instrument krytyki politycznej: Herbert Marcuse, Judith Butler 13. Analiza języka i dekonstrukcja w twórczości Jacquesa Derridy 14. Program poszukiwań uniwersaliów językowych Anny Wierzbickiej 15. Podsumowanie: Osiągnięcia i ograniczenia językowego zwrotu w filozofii |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Robert Piłat | |
Group instructors: | Robert Piłat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.